AnonymBruker Skrevet 23. mars 2014 #21 Skrevet 23. mars 2014 Hei. Vi har en sønn på 17 år som har diagnosen Asberger. Han har i de siste årene slitt med dette med personlig stell. Vi har lært han å vaske seg selv, klart at han trengtes god undervisning. Ting har vært veldig opp å ned, han skjønte ikke hvorfor andre rynket på nesa da han gikk på ungdoms skolen, men grunnen til det var at han hadde Gym 1 timen på skolen, han så ikke vitsen med å skifte etter gym, han har alltid hatt egen garderobe pga at han ble mobbet, så ingen la merke til at han ikke skiftet fra en utrolig svett t-shorte og gikk i dusjen, men bare tok vanlig genser over. Og tro meg han svettter enorme hauger. Så vi begynte på nytt med han, han ble hivd i dusjen hver morgen her hjemme da han skulle begynne på vidregående.. Det gikk bra en periode men han begynte etter en stund å få litt klager ( les vi fikk mail fra skolen) om at han luktet. Vi fant ut da vi stilte han noen spørsmål, da han viste seg at han bare setter på vannet og sitter å leser ved siden av dusjen, men dusjer ikke. Så fikk han seg utplassering i forbindelse med utdannelsen, 3 uker i praksis, men etter 3 dager ringer han gråtene, de hadde tvangsdusjet han, de andre klaget på stanken, så han ville hjem, noe arb. sted anbefalte. Så da står vi der, han klarer ikke dusje om faren står i rommet, han har vært hos lege da han har sterkere svettelukt enn andre , men det er bare sånn det er. Han fungerer helt bra på alle områder, bortsett fra dette med hygiene, og klart det sosiale men det kan vi takle, mer dette med hygiene som plager meg. Hva kan man gjøre, noen som har gode råd. Og til dere som mener at dette er noe man skulle ha lært han fra barn av så har vi det men det fungrer ikke så braAnonymous poster hash: 2f558...e81 Har selv AS og var lik da jeg skulle begynne stelle meg selv. Ble lært opp til å ha god hygiene. Men slurvet mye med dette i tenårene. Da jeg hadde mensen kunne jeg gå 2!! Dager uten å skifte bind og dusjet sjelden. Kjente ofte det luktet av meg og mine foreldre påpekte det. Men jeg så ikke vitsen og laget et sant helvetet når de påpekte det. Sånn var jeg frem til siste året på vgs. Vet ikke hva som skjedde, men plutselig ble jeg opptatt av god hygiene. Nå er jeg 24 år og jeg er veldig opptatt av å dusje hver dag, pusse tenner morgen og kveld, skifte og vaske tøy (Hatet nyvasket tøy før! Og skjelte ut mamma om hun vasket klærne mine) vaske hjemmet mitt og ha det rent. Så for meg forsto jeg alvoret når jeg ble voksen. Jeg var absolutt vært i ungdomsårene. Tror sønnen din vil finne ut hvor viktig det er med god hygiene. Men fortsett å oppmuntre han til å dusje, skifte tøy ol. Lykke til http://forum.kvinneguiden.no/uploads//emoticons/default_Happy.gif' alt=':)'>Anonymous poster hash: 28773...661
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2014 #22 Skrevet 25. mars 2014 Jeg kjenner meg også igjen. Svettet og var dårlig til å dusje på ungdomsskolen. Jeg vet ikke når det endret seg men det var i løpet av videregående. På Folkehøyskolen var jeg i allefall over det og ble mer opptatt av utseende samt personlig hygiene. Fortsett å påpeke det. ! Han vil bli bevisst på det selv etterhvert. Masse lykke til!Anonymous poster hash: c4bd7...520
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå