Gå til innhold

Hygiene

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Vi har en sønn på 17 år som har diagnosen Asberger. Han har i de siste årene slitt med dette med personlig stell. Vi har lært han å vaske seg selv, klart at han trengtes god undervisning. Ting har vært veldig opp å ned, han skjønte ikke hvorfor andre rynket på nesa da han gikk på ungdoms skolen, men grunnen til det var at han hadde Gym 1 timen på skolen, han så ikke vitsen med å skifte etter gym, han har alltid hatt egen garderobe pga at han ble mobbet, så ingen la merke til at han ikke skiftet fra en utrolig svett t-shorte og gikk i dusjen, men bare tok vanlig genser over. Og tro meg han svettter enorme hauger.

Så vi begynte på nytt med han, han ble hivd i dusjen hver morgen her hjemme da han skulle begynne på vidregående.. Det gikk bra en periode men han begynte etter en stund å få litt klager ( les vi fikk mail fra skolen) om at han luktet. Vi fant ut da vi stilte han noen spørsmål, da han viste seg at han bare setter på vannet og sitter å leser ved siden av dusjen, men dusjer ikke.

Så fikk han seg utplassering i forbindelse med utdannelsen, 3 uker i praksis, men etter 3 dager ringer han gråtene, de hadde tvangsdusjet han, de andre klaget på stanken, så han ville hjem, noe arb. sted anbefalte.

Så da står vi der, han klarer ikke dusje om faren står i rommet, han har vært hos lege da han har sterkere svettelukt enn andre , men det er bare sånn det er.

Han fungerer helt bra på alle områder, bortsett fra dette med hygiene, og klart det sosiale men det kan vi takle, mer dette med hygiene som plager meg. Hva kan man gjøre, noen som har gode råd.

Og til dere som mener at dette er noe man skulle ha lært han fra barn av så har vi det men det fungrer ikke så bra

Anonymous poster hash: 2f558...e81
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Typisk Asperger. Mange med Asperger har det problemet. Han opplever det slitsomt å dusje og vaske seg, og skjønner ikke hvorfor han må. Jeg kjenner meg delvis igjen, som AS selv, men jeg var ikke så ekstrem. Tror jeg.. Det er bare å fortsette og prøve å lære han det. Han trenger en rutine, og når den sitter så bør det gå. Men antakelig opplever han dusjen som "vond". Han trenger ikke bruke mer enn fem minutter på dusjen. Ingen liker å være sammen med en som lukter vondt.

AnonymBruker
Skrevet

Typisk Asperger. Mange med Asperger har det problemet. Han opplever det slitsomt å dusje og vaske seg, og skjønner ikke hvorfor han må. Jeg kjenner meg delvis igjen, som AS selv, men jeg var ikke så ekstrem. Tror jeg.. Det er bare å fortsette og prøve å lære han det. Han trenger en rutine, og når den sitter så bør det gå. Men antakelig opplever han dusjen som "vond". Han trenger ikke bruke mer enn fem minutter på dusjen. Ingen liker å være sammen med en som lukter vondt.

Takk for svar. Det er nok et typisk trekk ja. Men når han faktisk går i dusjen er han i den i minst 40 min. Ts

AnonymBruker
Skrevet

Men hva svarer han når dere spør hvorfor han ikke dusjer? Har han noe godt svar på det?

Kan dere for eksempel gjøre det slik at faren ikke trenger å stå på badet, men at døren til badet står på gløtt slik at far kan sjekke? Kanskje dere kan gjøre noen endringer i forhold til dusjen slik at han ikke blir så synlig, men man kan fremdeles se om han dusjer?

Bading i badekar?

Anonymous poster hash: cd030...59b
Skrevet (endret)

Er han typen som hater å dusje går det også an å vise han hvordan man vasker seg under armene med klut og såpe da kunne han gjort dette de dagene han ikke dusjer. F.eks dusj og klutvask annenhver dag. Og selvfølgelig bytte t-skjorte og truse.

Endret av KG dama
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Uff da. Har ikke noe greie på denne diagnosen, men vet jo at for å bli akseptert bør man være ren, ikke lukte osv.

Kanskje dere foreldre blir for "nære" til å ha den oppgaven?

Tenker at det er vel folk som jobber med denne gruppen, som kanskje kan lære han opp? Bare en tanke jeg har i min uvitenhet.

Han sliter vel nok som det er om han ikke skal bli utestengt pga av hygienen også.

Klemmer til deg

Anonymous poster hash: 53481...fba
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men hva svarer han når dere spør hvorfor han ikke dusjer? Svaret hans er at han ikke gidder, vil ikke, ser ikke vitsen

Har han noe godt svar på det?

Svaret er ikke bra nok

Kan dere for eksempel gjøre det slik at faren ikke trenger å stå på badet, men at døren til badet står på gløtt slik at far kan sjekke?

Ser nå at det ser ut som om faren står der hele tiden men det gjør han ikke, han står med ryggen til, vi har en sånn flisvegg som skjuler dusjen men det hjelper ikke om vi så sitter i gangen, han bryr seg ikke rett og slett

Kanskje dere kan gjøre noen endringer i forhold til dusjen slik at han ikke blir så synlig, men man kan fremdeles se om han dusjer?

Se forrige svar

Bading i badekar?

Funker ikke,

Han sier han ike bryr seg om han lukter. Rommet hans stinker svette, og er rotete men han blir så hyserisk sint og for banna hvis vi gjør noe

Anonymous poster hash: cd030...59b

AnonymBruker
Skrevet

Uff da. Har ikke noe greie på denne diagnosen, men vet jo at for å bli akseptert bør man være ren, ikke lukte osv.

Kanskje dere foreldre blir for "nære" til å ha den oppgaven?

Tenker at det er vel folk som jobber med denne gruppen, som kanskje kan lære han opp? Bare en tanke jeg har i min uvitenhet.

Han sliter vel nok som det er om han ikke skal bli utestengt pga av hygienen også.

Klemmer til deg

Anonymous poster hash: 53481...fba

Lærere har prøvd, legen har prøvd, sjefen på utplassseringen har prøvd

AnonymBruker
Skrevet

Du sier han ringte gråtende og at han har blitt mobbet for dette. Er du sikker på at han skjønner at løsningen på problemet hans er å dusje? Han hater nok å dusje ja, men hvis han gjør det, så kommer ingen til å si at han lukter vondt lenger. Jeg går ut fra at dere har pratet mye med ham om det, jeg ville bare forsikre meg...

Anonymous poster hash: 53786...c96
  • Liker 2
Skrevet

Jeg har ikke kjennskap til noen med asperger, så jeg har ikke så mye kunnskap om det, men for meg så virker det som om at dere må gjenta og gjenta. Eventuelt vise han hvordan han kan ta seg en "kattevask" hvis han ikke liker å dusje. Og jeg hadde klaget på praksisstedet. Man tvinger ikke folk til å dusje, uansett hvordan man vrir og vender på det. De gikk langt over en grense når de gjorde det mot han. Og hvis han ikke ville dusje før dette skjedde, så kan jeg forstå veldig godt at han ikke vil nå heller..... Og dere må også fortelle han det at det de gjorde var veldig slemt gjort og at de har ikke lov til det. Altså, at det er ikke hans skyld det de gjorde (selv om han luktet vondt eller ikke).

Dere må prøve å forklare han om og om igjen at folk liker ikke at andre lukter vondt og at det er veldig viktig med personlig hygiene. Dette har dere sikkert gjort i det uendelige, men det er bare til å fortsette inntil han har lært seg det. Men det virker ikke så lett utifra det du skriver....

• Liker 3
Skrevet

Veldig godt svar av Kittykat! :tommelopp:

Mange har vanskelig for å kjenne sin egen svett-lukt, og han klarer tydeligvis ikke å kjenne den så godt selv. For meg som har AS var dusjen bedre enn "kattevasken", men det er opp til hver enkelt. Hovedsaken er at man må vaske seg ren slik at man ikke lukter. Da jeg kom i puberteten, begynte å svette mer, og måtte bli nøyere med hygienen, - så klarte jeg rutinen på å dusje annenhver dag. De andre dagene tok jeg kanskje en liten kattevask. Det gikk, men jeg foretrakk dusjen framfor bare kluten. Dette var noe jeg måtte lære meg, og mamma passa på når jeg dusja. Var hos meg på badet og veileda meg noen ganger, og så gikk det bra.

AnonymBruker
Skrevet

Har dere prøvd å skape en rutine for han på det? At feks nå er klokken så og så mye, mandag, onsdag, fredag=dusjetid. Gjør det til logikk for ham. At det er logisk at man dusjer den dagen etter man feks har spist kveldsmat. Men begynn i det små, om han dusjer en gang i uken og nøyer seg med en kattevask de resterende dagene er i alle fall en begynnelse. kanskje dere kan gjøre en byttehandel med han? Hvis han dusjer hver dag i feks 3 dager, så lar dere være å mase om det de andre dagene. Eller annenhver dag.

Har dere prøvd å minne han på det noen ganger løpet av dagen? Vi har en seksåring som trenger jevnlige påminnelser om hva som skal skje på kvelden, i løpet av dagen. Bare iform av "husk at i kveld så er det dusjetid", "nå er det så og så lenge til du skal dusje", "nå må vi finne frem rene klær til dusjen" og sånne småbeskjeder. Vi har gjerne også et fast tidspunkt å dusje på, og en rutine på forhånd med at klær (pysj, eller Truse og t-skjorte) legges frem, såpe settes i dusjen sammen med klut og håndkle legges pent på benken. Da får hjernen hans tid til å akseptere at han skal dusje og at dette skjer på det tidspunktet. Han har også fått være med i butikken og velge en såpe han synes lukter godt (nåja, var vel mer at den var kul med biler på :ler:). Vi har også rutine i dusjen. Håret vaskes og skylles, så vasker vi resten av kroppen ovenfra og ned. Helt vanlig for oss voksne men for han så handler det om å vite hva som kommer til å skje. Etterpå så får han stå (eller sitte som han foretrekker) og varme seg eller leke litt, før vi skrur av og tørker.

Jeg skjønner at det er forskjell på barn og voksne som i ditt tilfelle, men det kan jo være verdt et forsøk?

Anonymous poster hash: 9693c...096

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Først av alt så vil jeg takke dere for svar. Det er en ting som er sikkert og det er at ingen av Asberger barna er like. Vi hadde i dag et møte med utplassserings stedet og ba om en forklaring,. vi mente at det var totalt uakseptabelt å tvangsdusje en gutt. Men vi fikk og vite hva en del av forklaringen på dette var.

Han hadde sovet i samme T-shorta og jobbet i den i 2 døgn. Romkameraten hadde måtte skifte hybel da han ikke klarte å være der. Det viste seg og at han slet med urinveiene sine , han syntes det er skummelt med nye plasser å gå på do, men tilslutt hadde han tydeligvis hatt uhell, men ikke brydd seg i å skifte annet enn buksa. Så han hadde da gått i dette i 2 døgn. Sjefen hadde bedt han om å skifte og ta seg en dusj, men han hadde tydeligvis ikke gjort det, og de andre hadde da levert inn så mange klager at de hadde ikke noe valg, men de sa at det som de hadde gjort var å tvinge han til å ta av klærne eller bli våt med de på og så hadde de mer eller mindre dyttet han inn i dusjen og gitt beskjed om at du blir rein, da dette ikke skjedde fikk han ikke gå fra hybelen, før de kom til land, og der ble han sendt hjem. Passasjerer hadde og klaget da han gikk fordi dem i arbeidsklær.

Da vi spør han om dette sier han at liker å være skitten, hyan driter i hygiene, han skal leve sitt eget liv. Så nå innser vi vel at noe må gjøres, han snakket om i stad å flytte hjemme fra men jeg er redd ang dette alstå.

Skrevet (endret)

Sjefen hadde bedt han om å skifte og ta seg en dusj, men han hadde tydeligvis ikke gjort det, og de andre hadde da levert inn så mange klager at de hadde ikke noe valg, men de sa at det som de hadde gjort var å tvinge han til å ta av klærne eller bli våt med de på og så hadde de mer eller mindre dyttet han inn i dusjen og gitt beskjed om at du blir rein, da dette ikke skjedde fikk han ikke gå fra hybelen, før de kom til land, og der ble han sendt hjem. Passasjerer hadde og klaget da han gikk fordi dem i arbeidsklær.

Dette synes jeg er skummelt. Prakisstedet gjemmer seg bak klager istedet for å innrømme at de taklet dette på en skikkelig dårlig, og ikke minst nedverdigende måte. De kunne ha ringt dere, så kunne dere f eks hentet han hjem.

Når de skal ha folk i praksis som sliter med f eks asperger som din sønn, så må og skal de sitte seg inn i hva dette er og hvordan man går fram med ting. Det er for pokker meg det minste man kan forvente hvis de visste at han har asperger.

Klagene og ultimatet de kom med, er ingen unnskyldning for måten de håndterte det på. Man tvinger ikke folk inn i dusjen, punktum. Så enkelt er det. Jeg hadde klaget på de og forlangt at de skulle si unnskyld for det de gjorde mot den stakkars gutten. Han er ikke som alle andre og man må da håndtere situasjoner deretter. Hadde dette vært meg, så hadde jeg satt himmel og jord i bevegelse :kjefte::sinna:

Jeg håper virkelig at gutten deres ikke føler at dette var hans feil, for det var det ikke. Dette er jo tydeligvis noe dere sliter med og for at sånne ubehagelige situasjoner ikke skal oppstå igjen, så må noe gjøres. Jeg håper at dere finner en god løsning på dette, for dette er ikke bra. For noen av dere...

Endret av Kittykat
AnonymBruker
Skrevet

Dette synes jeg er skummelt. Prakisstedet gjemmer seg bak klager istedet for å innrømme at de taklet dette på en skikkelig dårlig, og ikke minst nedverdigende måte. De kunne ha ringt dere, så kunne dere f eks hentet han hjem.

Når de skal ha folk i praksis som sliter med f eks asperger som din sønn, så må og skal de sitte seg inn i hva dette er og hvordan man går fram med ting. Det er for pokker meg det minste man kan forvente hvis de visste at han har asperger.

Klagene og ultimatet de kom med, er ingen unnskyldning for måten de håndterte det på. Man tvinger ikke folk inn i dusjen, punktum. Så enkelt er det. Jeg hadde klaget på de og forlangt at de skulle si unnskyld for det de gjorde mot den stakkars gutten. Han er ikke som alle andre og man må da håndtere situasjoner deretter. Hadde dette vært meg, så hadde jeg satt himmel og jord i bevegelse :kjefte::sinna:

Jeg håper virkelig at gutten deres ikke føler at dette var hans feil, for det var det ikke. Dette er jo tydeligvis noe dere sliter med og for at sånne ubehagelige situasjoner ikke skal oppstå igjen, så må noe gjøres. Jeg håper at dere finner en god løsning på dette, for dette er ikke bra. For noen av dere...

Da han begynte i 2 klasse på vidergående så bestemte han seg for at han ikke ville fortelle noen , ikke engang lærene at han hadde Asberger, da han bortsett fra hygienen. Vi visste at dette var noe han visste ikke var lurt men han var redd for å bli merket. Da han begynte å slite med det sosiale i klassen hadde vi et møte med skolen, og han ville da fortelle dette. Han ba om at dette skulle ikke praksisplassen få vite om før han selv sa det, og siden han i dag ikke er 17 år lengre men fylte 18 i dag så lot vi det være opp til han. Da vi spurte han nå i kveld så sa han at han ikke hadde sagt noe til de, og derfor er dette nok en del av forklaringen. Skolen har bedt om et møte mellom praksisplass, oss. gutten og utdanningssektor. Vi fikk og se bilder av hybelen hans. les lugaren og der var det sånn at i løpet av de dagene han var om bord, la fra seg møkkete truser, søppel fløt overalt så jeg kan godt se deres side og men de kunne ha tatt kontakt med skolen event oss. Men vi må bare fikse opp i dette.

I kveld kom han og ned med møkkete bukse, han hadde vært for opptatt med spilling at han faktisk har gjort på seg, dette er noe nytt. Vi skal ha samtale med lege i morgen og med autismeteamet, og han skal ha samtale med psykolog for nå må noe gjøres

Skrevet

Først av alt så vil jeg takke dere for svar. Det er en ting som er sikkert og det er at ingen av Asberger barna er like. Vi hadde i dag et møte med utplassserings stedet og ba om en forklaring,. vi mente at det var totalt uakseptabelt å tvangsdusje en gutt. Men vi fikk og vite hva en del av forklaringen på dette var.

Han hadde sovet i samme T-shorta og jobbet i den i 2 døgn. Romkameraten hadde måtte skifte hybel da han ikke klarte å være der. Det viste seg og at han slet med urinveiene sine , han syntes det er skummelt med nye plasser å gå på do, men tilslutt hadde han tydeligvis hatt uhell, men ikke brydd seg i å skifte annet enn buksa. Så han hadde da gått i dette i 2 døgn. Sjefen hadde bedt han om å skifte og ta seg en dusj, men han hadde tydeligvis ikke gjort det, og de andre hadde da levert inn så mange klager at de hadde ikke noe valg, men de sa at det som de hadde gjort var å tvinge han til å ta av klærne eller bli våt med de på og så hadde de mer eller mindre dyttet han inn i dusjen og gitt beskjed om at du blir rein, da dette ikke skjedde fikk han ikke gå fra hybelen, før de kom til land, og der ble han sendt hjem. Passasjerer hadde og klaget da han gikk fordi dem i arbeidsklær.

Da vi spør han om dette sier han at liker å være skitten, hyan driter i hygiene, han skal leve sitt eget liv. Så nå innser vi vel at noe må gjøres, han snakket om i stad å flytte hjemme fra men jeg er redd ang dette alstå.

Da må han nesten få valget mellom å ikke være i arbeid eller ute blant folk i det hele eller å dusje. Ikke verre enn det. Det er ikke sosialt akseptert å stinke 4 dager gammel svette i dagens samfunn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da han begynte i 2 klasse på vidergående så bestemte han seg for at han ikke ville fortelle noen , ikke engang lærene at han hadde Asberger, da han bortsett fra hygienen. Vi visste at dette var noe han visste ikke var lurt men han var redd for å bli merket. Da han begynte å slite med det sosiale i klassen hadde vi et møte med skolen, og han ville da fortelle dette. Han ba om at dette skulle ikke praksisplassen få vite om før han selv sa det, og siden han i dag ikke er 17 år lengre men fylte 18 i dag så lot vi det være opp til han. Da vi spurte han nå i kveld så sa han at han ikke hadde sagt noe til de, og derfor er dette nok en del av forklaringen. Skolen har bedt om et møte mellom praksisplass, oss. gutten og utdanningssektor. Vi fikk og se bilder av hybelen hans. les lugaren og der var det sånn at i løpet av de dagene han var om bord, la fra seg møkkete truser, søppel fløt overalt så jeg kan godt se deres side og men de kunne ha tatt kontakt med skolen event oss. Men vi må bare fikse opp i dette.

I kveld kom han og ned med møkkete bukse, han hadde vært for opptatt med spilling at han faktisk har gjort på seg, dette er noe nytt. Vi skal ha samtale med lege i morgen og med autismeteamet, og han skal ha samtale med psykolog for nå må noe gjøres

Hvis han gjør på seg er det alvorlig, vil nesten si at det da grenser til en psykisk utviklinghemming. Sa han ifra eller kjente dere lukta? Ville han dusje?

Anonymous poster hash: 4735e...a87

• Liker 1
Skrevet

Hva om dere setter hardt mot hardt? Sksl han være ute blandt folk, så må han holde seg ren. Skal han ha jobb og la være å si at han har asp og en dag flytte for seg selv, så må han først klare å holde seg ren. Det er nøkkelen til å være et fritt voksent menneske. Han må være ren, og han må holde det rent rundt seg. Selv om han ikke synes det er viktig, så er det viktig for andre, derfor må han lære seg det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi er kommet hjem fra legen. Gutten er super fortvilt og vet ikke hva han kan gjøre. Saken vi nå gjør er at vi nekter PC frem til han skjønner dette. Han får låne pc på skolen som ikke har alle spillene, han får ha pc sin her hjemme til leksebruk, men det skal gjøres her stua sammen med oss. Han skal dusje hver morgen. det skal skiftes klær, vi skal ha de møkkete klærna/ undertøyet i en pose hver morgen.

Når det gjelder videre på skolen så skal han ha 14 dager hjemme undervisning ( en av lærene bor ikke langt unna) og det vil ha se er følgende av dette. Han skal ha ny utredning for å se om noe har dukket opp i etterkant.

Det blir Nazi fremover. Dette er noe vi ser må til noen ganger nå. Skal ikke være slik alltid men en stund.

• Liker 2
Skrevet

Vi er kommet hjem fra legen. Gutten er super fortvilt og vet ikke hva han kan gjøre. Saken vi nå gjør er at vi nekter PC frem til han skjønner dette. Han får låne pc på skolen som ikke har alle spillene, han får ha pc sin her hjemme til leksebruk, men det skal gjøres her stua sammen med oss. Han skal dusje hver morgen. det skal skiftes klær, vi skal ha de møkkete klærna/ undertøyet i en pose hver morgen.

Når det gjelder videre på skolen så skal han ha 14 dager hjemme undervisning ( en av lærene bor ikke langt unna) og det vil ha se er følgende av dette. Han skal ha ny utredning for å se om noe har dukket opp i etterkant.

Det blir Nazi fremover. Dette er noe vi ser må til noen ganger nå. Skal ikke være slik alltid men en stund.

Høres bra ut! Skulle akkurat til å kommentere at dere måtte stille krav til han, for hvis man klarer å spille dagen lang er man også smart nok til å kunne vaske seg og gå med rene klær.

Kjenner forresten en med autisme som testet hvor lenge han kunne gå uten å dusje eller skifte klær, vel etter 30 dager var det en som spydde etter å ha luktet han...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...