AnonymBruker Skrevet 16. mars 2014 #21 Skrevet 16. mars 2014 Kan du dokumentere det? Link er du snill. Like viktig for jenter å ta seg helt ut og lekesloss og ha det gøy som gutter. Er så lei av denne" gutter er gutter"-filosofien, mens jenter skal være presset inn i en barbielekende rosa verden der de skal sitte stille og perle med nobbyperler og tegne regnbuer og enhjørninger. (og ja, har to jenter selv som elsker å være ute, leke, går i speideren, spikker med kniv og generelt er aktive) Mitt poeng er at GUTTER i dag ofte presses inn i stillesittende verden hvor de skal perle og tegne og ikke få leke med våpen og lekesloss. Det var det jeg snakket om. Ikke at ikke jenter har behov for å være aktive, ærlig talt. Nå handlet denne tråden om en gutt som ikke får være herjete fordi foreldrene ikke liker det. http://www.adressa.no/familie-og-oppvekst/article8288267.ece Anonymous poster hash: d99af...cb9 5
skruf Skrevet 16. mars 2014 #22 Skrevet 16. mars 2014 Mitt poeng er at GUTTER i dag ofte presses inn i stillesittende verden hvor de skal perle og tegne og ikke få leke med våpen og lekesloss. Det var det jeg snakket om. Ikke at ikke jenter har behov for å være aktive, ærlig talt. Nå handlet denne tråden om en gutt som ikke får være herjete fordi foreldrene ikke liker det. http://www.adressa.no/familie-og-oppvekst/article8288267.ece Anonymous poster hash: d99af...cb9 Og mitt poeng er at det er ikke forskjell på gutter og jenter i den alderen der. Noen gutter liker å perle, og noen jenter liker å leke cowboy og indianer og bølle rundt i skogen. 4
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2014 #23 Skrevet 16. mars 2014 http://www.adressa.no/familie-og-oppvekst/article8288267.ece Anonymous poster hash: d99af...cb9 Ja, jeg har lest flere artikler fra denne psykologen før. Det er rimelig klart at han er subjektiv ang temaet, og drar frem forskning som støtter hans synspunkt og dermed ser bort i fra mye, mye forskning som hevder det motsatte. Her er et sitat fra psykologen: "Det er mye kjærlighet i handling også. Der kvinner sier «Jeg er glad i deg» og har et utviklet følelsesspråk, viser mannen den samme kjærligheten, bare at han gjør det gjennom og gå ut i garasjen og vaske bilen hennes, sier han." Det sier jo en del om hans relativt gammeldagse syn på kjønn. Jeg er også skikkelig lei av det her "LA GUTTER VÆRE GUTTER!!!!". Skjønner dere ikke at dere bare hemmer dem? La dem være hva faen de vil, vil de lekeslåss - så flott. Vil de leke med barbie - flott det også. Samme gjelder selvfølgelig jenter. Anonymous poster hash: 92804...05b 4
absinthia Skrevet 16. mars 2014 #24 Skrevet 16. mars 2014 Og hvorfor er det viktig for spesielt gutter å få herje og lekesloss? Kontra jenter, mener jeg? Anonymous poster hash: 92804...05b Her er litt lesestoff: http://www.psykologtidsskriftet.no/?seks_id=35435&a=2 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2014 #25 Skrevet 16. mars 2014 Og mitt poeng er at det er ikke forskjell på gutter og jenter i den alderen der. Noen gutter liker å perle, og noen jenter liker å leke cowboy og indianer og bølle rundt i skogen. Såklart. Men gutter er ofte mer aggressive i leken. "- Vi vet fra forskning at gutters nevrobiologi og evolusjonshistorie naturlig leder ham mot fysisk, ofte vill lek, mens jenter mer naturlig ledes mot mer stillesittende rollelek. Denne forskjellen demper vi i samfunnet vårt, særlig i skolen, mener Eide-Midtsand." Anonymous poster hash: d99af...cb9
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2014 #26 Skrevet 16. mars 2014 Men du som bruker den adressa-artikkelen som kilde... du har ikke noe litt mindre subjektiv, kanskje forskningsartikler eller lignende? Eller var den pinlige artikkelen det eneste du fant som backet opp ditt synspunkt? Anonymous poster hash: 92804...05b 2
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2014 #27 Skrevet 16. mars 2014 Her er litt lesestoff:http://www.psykologtidsskriftet.no/?seks_id=35435&a=2 Takk Det er forsåvidt en artikkel skrevet av samme psykolog, men litt mer kjøtt på bena der. Anonymous poster hash: 92804...05b
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2014 #28 Skrevet 16. mars 2014 Ja, jeg har lest flere artikler fra denne psykologen før. Det er rimelig klart at han er subjektiv ang temaet, og drar frem forskning som støtter hans synspunkt og dermed ser bort i fra mye, mye forskning som hevder det motsatte. Her er et sitat fra psykologen: "Det er mye kjærlighet i handling også. Der kvinner sier «Jeg er glad i deg» og har et utviklet følelsesspråk, viser mannen den samme kjærligheten, bare at han gjør det gjennom og gå ut i garasjen og vaske bilen hennes, sier han." Det sier jo en del om hans relativt gammeldagse syn på kjønn. Jeg er også skikkelig lei av det her "LA GUTTER VÆRE GUTTER!!!!". Skjønner dere ikke at dere bare hemmer dem? La dem være hva faen de vil, vil de lekeslåss - så flott. Vil de leke med barbie - flott det også. Samme gjelder selvfølgelig jenter. Anonymous poster hash: 92804...05b Er da ingen som hindrer dem å gjøre det. Men ser du to gutter som lekesloss med sabler så får de ofte beskjed om å roe seg og sette seg ned. Anonymous poster hash: d99af...cb9
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2014 #29 Skrevet 16. mars 2014 Er da ingen som hindrer dem å gjøre det. Men ser du to gutter som lekesloss med sabler så får de ofte beskjed om å roe seg og sette seg ned. Anonymous poster hash: d99af...cb9 Jo, det er faktisk noen som mener gutter ikke burde leke med barbie - for "gutter skal være gutter". Men jeg er helt enig med deg. Anonymous poster hash: 92804...05b
Medusa13 Skrevet 17. mars 2014 #30 Skrevet 17. mars 2014 De høres ikke akkurat ut som de kjærligste foreldre.
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2014 #31 Skrevet 17. mars 2014 De høres ikke akkurat ut som de kjærligste foreldre. Jeg ser at det ser sånn ut fra hovedinnlegget mitt, men de er kjærlige og gode foreldlre. Bortsett fra dette aspektet her har jeg virkelig ingentng å sette fingeren på ved dem - de er oppegående, tilstedeværende og gode, sympatiske mennesker. Jeg tror de har en sønn som er veldig forskjellig fra dem selv. De har begge sagt det, at de var veldig rolige som barn, likte stille leker og pusle for seg selv. De har kanskje ubevisst forventet å få et slikt barn selv også. Men så har de altså fått en (herlig!) liten turbo som synes klatring i trær og bryting er uendelig mye mer interessant enn puslespill. Jeg tror også at de har et litt negativt bilde av aktive gutter - at de fort tenker på problematferd og utfordringer på skolen, når den tid kommer. Anonymous poster hash: f97a2...926
pusekatta Skrevet 17. mars 2014 #33 Skrevet 17. mars 2014 Dette var ikke noe hyggelig lesning Både din 4-åring og vennen hans høres ut som to helt normale og aktive gutter, som 4-åringer ofte er. Jeg har ikke barn selv, men jeg har forstått såpass som at en 4-åring ikke kan holdes inne hele dagen uten at det går utover humør og oppførsel - som regel. En dårlig sammenligning vil være å gjøre det samme med en Border Collie, der resultatet blir en understimulert og "umulig" hund. Jeg synes godt du kan ta opp dette med foreldrene, men her må du gå varsomt frem. Det er ikke så mange tema som er så sensitive som barn, og hvordan man skal oppdra dem. Kanskje du kan spørre akkurat hvordan han oppfører seg når han kommer hjem etter at han har vært hos dere og lekt. Det høres litt merkelig ut at han blir sliten og sint. Videre kan du jo tipse forsiktig om at "din egen 4-åring pleier å ha godt av å være ute å leke, fordi da blir han roligere når han kommer inn igjen" og lignende. Legg det frem som at du bryr deg om vennen til kameraten din, og at du gjerne vil hjelpe dem/ham, uten å være belærende. Kanskje du kan komme noen vei med dette. For meg så høres det IKKE greit ut slik de snakker om barnet sitt, de viser liten forståelse for hva han trenger, og det er trist.. Det eneste du kan gjøre er å snakke med foreldrene om det, eventuelt barnehagen, hvis de går i samme barnehage? Kanskje de kan hjelpe litt til her. Lykke til
Solstrålemamma Skrevet 17. mars 2014 #34 Skrevet 17. mars 2014 Både jenter og gutter trenger å utfolde seg. Forldrenes holdninger til kjønn og lek vil selvsagt prege dette. Har selv barn, jonbet med barn og sett dette gang på gang. Forskjell mellom kjønnene men la barna leke på egne premisser. Når det gjelder barnehageansatte vil deres holdninger og hva de sier og gjør prege barnas lek like mye som foreldrene. Barnehageansatte og lærere drar også sine holdninger med seg på jobb. Disse foreldrene hørtes overbeskyttende ut eller det har vært et "sjokk" å få barn. Jeg hadde forsøkt å ta det opp med dem. At om barna vil leke sisten blander ikke du deg inn men at du kan la være å foreslå det som en over her skriver. lykke til ! 1
aquiz Skrevet 17. mars 2014 #35 Skrevet 17. mars 2014 Foreldrene til denne gutten får lære seg å snakke med gutten... Det skal ikke gå ut over sosial lek.
Frisørdama Skrevet 17. mars 2014 #36 Skrevet 17. mars 2014 Du får si til de at han trenger å få ut litt energi, at han er sliten på kvelden etter en dag med lek er jo bare bra. Alle barn må ko få lov til å leke og herje sålenge det ikke er farlig lek eller går utover noen.
Gjest Sitronen Skrevet 17. mars 2014 #37 Skrevet 17. mars 2014 (endret) Det kan hende at du har rett, at foreldrene vil begrense fysisk leik for egen del, men det kan også være at de ser at gutten får konsekvenser av langvarig fysisk leik. Det er forskjell på barn, og noen barn kan ha veldig vanskelig med å "gire ned" etter aktivitet, noe som kan gi utslag i hyperaktivitet (ikke bare "turbo"). For eksempel fikk jeg for noen år siden en telefon fra en nabo en kveld. De behøvde min hjelp! De hadde også et "turbo" barn, og prøvde å begrense aktiviteten mot kvelden for å gi barnet tid til å roe seg ned før leggetid. Vi rundt denne famiilen skjønte vel ikke alvoret, for vi så jo bare den lekne og aktive gutten som spilte fotball, lekte boksen går, sisten osv hele dagen, vi skjønte ikke hva de snakket om da de sa at han ble stresset av leken. I alle fall, denne gangen hadde gutten vært på besøk hos andre som ikke hadde fulgt foreldrenes ønske om roligere aktivitet på ettermiddagen, og da jeg kom bort dit var det første jeg møtte en totalt rasert entré, og en far som måtte holde barnet fast for å hindre ham i å skade seg selv, mens mor behøvde hjelp til å skjerme søsknene. Dette var ikke første gangen dette hadde skjedd, men det var første gangen at han hadde rasert et helt rom. Dette var en helt "normal" gutt, og det var ikke noe ADHD inne i bildet, han måtte bare ha hjelp til å begrense seg, slik at han ikke ble "overstimulert". En annen gutt måtte ha samme tilpasning, men han ble ikke hyper av "overstimulering", han begynte bare å gråte utrøstelig, og slik var han fra dag 1 og til han ble voksen. I dag klarer han heldigvis å begrense seg selv. I etterkant har jeg hørt om mange tilsvarende tilfeller, der aktiv lek må begrenses på ettermiddag/kveld for at barna skal klare å gire ned før leggetid, og mange voksne opplever jo også det samme, selv om vi som oftest er flinkere til å begrense oss selv i løpet av dagen. Jeg vet ikke hva som er riktig i tilfellet du beskriver, men jeg ønsket bare å få frem et annet perspektiv enn at foreldrene ønsket å gjøre ting lettere for seg selv. Endret 17. mars 2014 av Sitronen 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2014 #38 Skrevet 17. mars 2014 I etterkant har jeg hørt om mange tilsvarende tilfeller, der aktiv lek må begrenses på ettermiddag/kveld for at barna skal klare å gire ned før leggetid, og mange voksne opplever jo også det samme, selv om vi som oftest er flinkere til å begrense oss selv i løpet av dagen. Jeg vet ikke hva som er riktig i tilfellet du beskriver, men jeg ønsket bare å få frem et annet perspektiv enn at foreldrene ønsket å gjøre ting lettere for seg selv. Og tusen hjertelig takk for det! Jeg har landet på at jeg skal ta en prat med mor i huset (som jeg har tettest kontakt med) og spille med helt åpne kort - dvs spørre om hvordan gutten oppfører seg når han er gira og om det er noe jeg kan gjøre for dem. Hvis de er slitne kan jeg for eksempel godt passe gutten en lørdag i blant, eller at vi tilrettelegger mer når vi leker ute. Men jeg vil også få fram at jeg har hatt gode intensjoner med aktiv lek, og at jeg ikke har tenkt på det som et problem fordi mine barn er veldig glade i det selv og at jeg derfor også synes det er vanskelig å skulle roe dem ned ute... Men sammen kan vi sikkert finne en grei løsning! Jeg tror det skal gå helt fint - som sagt liker jeg både gutten og foreldrene, og det er de godt klar over. Så forhåpentligvis tar de det ikke ille opp at jeg spør. TS Anonymous poster hash: f97a2...926 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå