AnonymBruker Skrevet 16. mars 2014 #1 Skrevet 16. mars 2014 Vi har et vennepar som har en sønn som er jevngammel med vår sønn, dvs at guttene er drøye fire år gamle. Som gutter flest er de høyt og lavt. De liker klatring, løping og sykling, de elsker å bryte med hverandre, de er konkurranseorienterte. Ofte er de venner, men de blir også sinte på hverandre, eller de girer hverandre opp til de blir slitne og lunta blir kort. Fra tid til annen ender lekestundene deres med at den ene av dem gråter, men som regel ikke. Så til saken. Vårt vennepar synes deres gutt er uvanlig aktiv og de er forferdelig slitne av ham. De snakker om ham på en måte som tyder på at de synes han er ganske problematisk: "Denne helgen var bare helt forferdelig. X var så utagerende at vi ble helt utmattet." "Du vet X, han klarer jo ikke å gi seg mens leken er god. Så da ble det grining, da." Selv har jeg ikke sett noe av ham (og jeg har truffet ham veldig mange ganger) som jeg synes virker uvanlig. Tvert i mot er guttene våre veldig like. Jeg synes det virker som om de forventer for mye av gutten. Han har mye energi, og han er jo i grunnen ikke gamle karen. Kan man forvente at et barn på fire ikke skal gire seg opp, skal sitte rolig og være jevn i humøret? Jeg har tenkt mitt om dette en stund, men det er først for tre uker siden dette ble et problem for meg. Vi var ute og lekte, både disse to guttene, venneparet, mannen min og våre to andre barn. Jeg foreslo at vi skulle leke sisten, og ungene var med. Glade og fornøyde løp vi og fanget hverandre, guttene var gira og ga alt. Senere skiltes familiene våre lag. Samme kveld fikk jeg en melding fra moren til den andre gutten. Hun skrev at hun ville sette pris på om jeg ikke la opp til slike aktive leker, for etter at de hadde kommet hjem hadde gutten vært sliten og sint. "Ok," svarte jeg, men jeg var og er i grunnen litt såret. Faktum er at jeg liker denne gutten veldig godt og jeg har hatt glede av å legge opp til aktive leker der han får utfolde seg, for jeg ser at han er glad i det. Men selvsagt, jeg opplever ikke baksiden av medaljen etterpå, så det må jo foreldrene få mene noe om. I helgen møtte vi dem igjen, og da merket jeg hvor vanskelig dette blir i praksis. Min sønn trygler og ber om at vi skal leke sisten, og jeg følte meg skvist inn i et "nei" av hensyn til den andre gutten. Men det kommer jeg ikke til å gjenta, for jeg synes det var direkte ugreit at deres føringer skulle legge bånd på leken mellom meg og mine barn... Jeg føler jeg må gi dem beskjed om at vi dessverre ikke kan leke sammen ute hvis det skal være slik. Med to aktive fireåringer ute samtidig er det utrolig vanskelig å unngå at det blir fysisk lek. Faktisk er også fysisk lek hele poenget med at vi går ut. Men jeg ville jo synes det var utrolig synd å ikke treffes ute, for barna har det så morsomt sammen, og vi voksne har også hatt en veldig god tone. Hvordan tar man opp dette? Og enda vanskeligere, hvordan tar jeg opp at jeg synes de har en i overkant problematiserende holdning til sitt eget barn? Kan jeg i det hele tatt nevne det, eller burde jeg holde munn?Anonymous poster hash: f97a2...926
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2014 #2 Skrevet 16. mars 2014 Men må du foreslå og gire opp til sånn type lek da? Om guttene vil, så kan de jo det. Men du trenger jo ikke være med/foreslå det. Hvis sønnen din foreslår det, kan du jo svare litt "ja bare gå å lek dere, mamma skal sitte her og prate litt med X". Jeg syns det høres slitsomt ut med sånn type lek hver gang, men så har jeg en datter og det er kanskje litt anderledes(?) Tror ikke dette trenger å bli et problem.Anonymous poster hash: 10653...994
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2014 #3 Skrevet 16. mars 2014 Men må du foreslå og gire opp til sånn type lek da? Om guttene vil, så kan de jo det. Men du trenger jo ikke være med/foreslå det. Hvis sønnen din foreslår det, kan du jo svare litt "ja bare gå å lek dere, mamma skal sitte her og prate litt med X". Jeg syns det høres slitsomt ut med sånn type lek hver gang, men så har jeg en datter og det er kanskje litt anderledes(?) Tror ikke dette trenger å bli et problem.Anonymous poster hash: 10653...994 Nei, det må jeg ikke Men i bunn og grunn har det lite å si hvilke leker jeg starter, de holder på med noe aktivt uansett... Og da synes jeg det er leit å måtte legge bånd på meg eller styre leken til barna mine. Men kanskje jeg er hensynsløs? TSAnonymous poster hash: f97a2...926
Nordis Skrevet 16. mars 2014 #4 Skrevet 16. mars 2014 Prater de om gutten sin på denne måten så han hører det? 2
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2014 #5 Skrevet 16. mars 2014 Du får fortelle dem at grovmotorisk lek er viktig for barnets utvikling, både motorisk, sosialt og kognitivt. Anonymous poster hash: 08efe...1f8 10
absinthia Skrevet 16. mars 2014 #6 Skrevet 16. mars 2014 (endret) Jeg skrev dette i en tråd angående lekeslossing, men det samme gjelder i denne situasjonen med de små guttene: Det er helt riktig å la barn leke denne typen lek. Man kan passe litt på og legge rammer, slik at de ikke bare løper rundt og slår hverandre i hodet og hjelpe barn som ikke har så lett for å forstå " reglene" i slik lek, slik at de også kan delta. Det er gjort en studie på gutter som viser at herjeleken bidrar til å øke den sosiale kompetansen hos gutter og at gutter som fikk lære seg egne og andres grenser gjennom slik lek, blir mer sosialt kompetente og mindre voldelige som voksne. Ergo er å få leker baselek/ herjelek/ kamplek viktig og det er spesielt viktig for gutter. De som er litt dårlige til dette fordi de er litt fysisk underlegne, usikre eller lignende, bør nesten få trening i å delta i slik lek på sitt nivå. Det er naturlig med både kamp og jaktleker hos de fleste dyr - både katter, hunder, kaniner osv.. Leker slike leker i oppveksten. Finnes en bok om dette temaet som heter " kamplek" eller noe slikt, dessuten er dette et tema som endelig har kommet litt opp i dagen de siste året. Blir man som voksen vettskremt fordi man synes at barna blir for ukontrollerbare i slik lek, så kan man legge til rette for bryting, snøballkrig, rævkrok eller lignende med regler. Kunne ha skrevet en avhandling om dette, hvilket jeg forsåvidt har gjort i studiet mitt for noen år tilbake, men det finnes altså litteratur og forskning som går an å få tak i. Det er forresten flere andre gode grunner til at barn bør og skal få drive på med slikt, som står beskrevet i studiene. Edit: Selv elsket jeg slik type lek da jeg var barn og er tidvis ganske herjete og fysisk fortsatt. Fikk ganske mye kred. for at jeg var god til å sloss ( på lek) og ingen ble noensinne mer skadd enn litt neseblod eller vondt her og der. Barn og kanskje spesielt små gutter trenger slik lek og utendørs burde det ikke være et problem. Kan det hende at gutten blir grinete og urolig fordi foreldrene blir så negativt innstilt, når han leker slike leker? Det er fullt mulig å lære små barn å roe gradvis ned etter denne typen lek, ved å tilby en fruktpause eller en annen aktivitet etter at det har pågått en stund. I tillegg til det jeg skrive, utvikler barna god motorikk av å få lekt slike leker. Barn med god motorikk er mindre utsatt for mobbing og utestengelse i lek, så det er god grunn til å la dem få herje og utfordre seg selv. Endret 16. mars 2014 av absinthia 7
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2014 #7 Skrevet 16. mars 2014 Prater de om gutten sin på denne måten så han hører det? Nei, det gjør de ikke, heldigvis. Men noen ganger synes jeg kanskje det virker som om gutten skjønner at foreldrene er slitne/oppgitt og at han ikke helt vet hva han skal tro. Han griper i hvert fall anledningen mer enn gjerne når jeg vil herje litt med ham.Anonymous poster hash: f97a2...926
Nordis Skrevet 16. mars 2014 #8 Skrevet 16. mars 2014 (endret) Nei, det gjør de ikke, heldigvis. Men noen ganger synes jeg kanskje det virker som om gutten skjønner at foreldrene er slitne/oppgitt og at han ikke helt vet hva han skal tro. Han griper i hvert fall anledningen mer enn gjerne når jeg vil herje litt med ham.Anonymous poster hash: f97a2...926 Godt mulig, faktisk meget sannsynlig, at han får med seg at foreldrene er oppgitte. Det er uheldig om han opplever seg selv som et "problem" for foreldrene. Kan føre til at det bare blir mer av den atferden de finner slitsom. Endret 16. mars 2014 av Nordis
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2014 #9 Skrevet 16. mars 2014 Jeg skrev dette i en tråd angående lekeslossing, men det samme gjelder i denne situasjonen med de små guttene: Barn og kanskje spesielt små gutter trenger slik lek og utendørs burde det ikke være et problem. Kan det hende at gutten blir grinete og urolig fordi foreldrene blir så negativt innstilt, når han leker slike leker? Det er fullt mulig å lære små barn å roe gradvis ned etter denne typen lek, ved å tilby en fruktpause eller en annen aktivitet etter at det har pågått en stund. I tillegg til det jeg skrive, utvikler barna god motorikk av å få lekt slike leker. Barn med god motorikk er mindre utsatt for mobbing og utestengelse i lek, så det er god grunn til å la dem få herje og utfordre seg selv. TS her. Takk! Jeg har ikke fagkunnskap om dette, men det stemmer godt med erfaring fra mine egne barn. Min gutt blir for eksempel rastløs og halvdestruktiv (på den måten at han kan finne på å ødelegge for søskens lek etc) hvis han ikke har fått utfolde seg skikkelig. En hel dag innendørs er oppskrift på dårlig stemning i vår familie. Jeg pleier å legge opp til roligtid etter at vi har anstrengt oss, nettopp fordi jeg ikke mener at små barn er så gode alltid til å forstå at de behøver det. Gjerne i form av et måltid, som du skriver. I blant setter jeg med verdens beste samvittighet også på en film etter noen timer ute. Gutten har god motorikk etter hva jeg kan forstå. Det jeg vel egentlig vil fram til, er at dette er et problem som jeg tror ligger hos foreldrene, ikke gutten. Med mindre han er førti ganger verre hjemme enn når jeg ser ham. Men selv synes jeg det er litt rart at to foreldre synes en vanlig fireåring er så ufattelig slitsom. For all del, jeg blir sliten i blant selv også, men tydeligvis mye mindre enn disse to. Jeg vurderer faktisk å spørre om vi skal passe gutten en dag så foreldrene kan slappe av litt (men da er vi i gang igjen da, for det blir han sikkert sliten og gira av...).Anonymous poster hash: f97a2...926 1
absinthia Skrevet 16. mars 2014 #10 Skrevet 16. mars 2014 TS her. Takk! Jeg har ikke fagkunnskap om dette, men det stemmer godt med erfaring fra mine egne barn. Min gutt blir for eksempel rastløs og halvdestruktiv (på den måten at han kan finne på å ødelegge for søskens lek etc) hvis han ikke har fått utfolde seg skikkelig. En hel dag innendørs er oppskrift på dårlig stemning i vår familie. Jeg pleier å legge opp til roligtid etter at vi har anstrengt oss, nettopp fordi jeg ikke mener at små barn er så gode alltid til å forstå at de behøver det. Gjerne i form av et måltid, som du skriver. I blant setter jeg med verdens beste samvittighet også på en film etter noen timer ute. Gutten har god motorikk etter hva jeg kan forstå. Det jeg vel egentlig vil fram til, er at dette er et problem som jeg tror ligger hos foreldrene, ikke gutten. Med mindre han er førti ganger verre hjemme enn når jeg ser ham. Men selv synes jeg det er litt rart at to foreldre synes en vanlig fireåring er så ufattelig slitsom. For all del, jeg blir sliten i blant selv også, men tydeligvis mye mindre enn disse to. Jeg vurderer faktisk å spørre om vi skal passe gutten en dag så foreldrene kan slappe av litt (men da er vi i gang igjen da, for det blir han sikkert sliten og gira av...).Anonymous poster hash: f97a2...926 Jeg forsto det også som et foreldreproblem, det jeg mener er at de burde hatt nytte av kunnskap om dette, fordi det ville gjøre mye godt om de kunne snu dette til noe positivt og naturlig som de mestrer, i steden for å være så negativt innstilt. 1
Ciara Skrevet 16. mars 2014 #11 Skrevet 16. mars 2014 (endret) Godt mulig, faktisk meget sannsynlig, at han får med seg at foreldrene er oppgitte. Det er uheldig om han opplever seg selv som et "problem" for foreldrene. Kan føre til at det bare blir mer av den atferden de finner slitsom. Det tror jeg også. Endret 16. mars 2014 av Ciara
smilo Skrevet 16. mars 2014 #12 Skrevet 16. mars 2014 Jeg tenker at gutten kanskje ikke er vant med slin herjelek, og blir ekstra sliten når han kommer hjem, noe som foreldrene merker. Men etter min mening er det da absolutt på sin plass å la gutten herje skikkelig slik at han bli mer vant og mindre sliten etterhvert. 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2014 #13 Skrevet 16. mars 2014 Ikke alle foreldre takler støy, bråk og grining. vet ikke hva det er, men noe sier meg at disse foreldrene sliter med noe annet som tærer på de. Sliter de i forholdet, så de ikke har det overskuddet de skal ha? Anonymous poster hash: c8337...c9f
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2014 #14 Skrevet 16. mars 2014 Tror dessverre mange foreldre (og barnehageansatte) helst ønsker at gutter skal sitte rolig og tegne og perle. Det er ikke lagt opp til at gutter skal få være gutter i dagens samfunn. Det er viktig for barn og spesielt gutter å herje og lekesloss. Anonymous poster hash: d99af...cb9
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2014 #15 Skrevet 16. mars 2014 Det er ikke bare gutter det er viktig for å få være aktive og ta seg ut i lek ute! Til du Ab over her.. Har selv ei jente som elsker å klatre i trær, leke sisten, boksen går osv osv. Barn trenger å ta seg ut litt, det er bare sunt for de. Anonymous poster hash: 31273...d32 8
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2014 #16 Skrevet 16. mars 2014 Tror dessverre mange foreldre (og barnehageansatte) helst ønsker at gutter skal sitte rolig og tegne og perle. Det er ikke lagt opp til at gutter skal få være gutter i dagens samfunn. Det er viktig for barn og spesielt gutter å herje og lekesloss. Anonymous poster hash: d99af...cb9 Og hvorfor er det viktig for spesielt gutter å få herje og lekesloss? Kontra jenter, mener jeg? Anonymous poster hash: 92804...05b 3
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2014 #17 Skrevet 16. mars 2014 Det er ikke bare gutter det er viktig for å få være aktive og ta seg ut i lek ute! Til du Ab over her.. Har selv ei jente som elsker å klatre i trær, leke sisten, boksen går osv osv. Barn trenger å ta seg ut litt, det er bare sunt for de. Anonymous poster hash: 31273...d32 Jeg vet da det, har en aktiv jente selv. Men akkurat det med lekeslossing er det bevist at er viktig for gutter. Anonymous poster hash: d99af...cb9 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2014 #18 Skrevet 16. mars 2014 Og hvorfor er det viktig for spesielt gutter å få herje og lekesloss? Kontra jenter, mener jeg? Anonymous poster hash: 92804...05b http://www.adressa.no/familie-og-oppvekst/article8288267.ece Anonymous poster hash: d99af...cb9
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2014 #19 Skrevet 16. mars 2014 Tåler man ikke et aktivt barn med egen vilje, bør man ikke få barn. Nok et godt eksempel på det. Og ja, gutten deres merker nok veldig godt at de ikke er fornøyde med han. Tilknytningen mellom foreldre og barn blir negativt, og han der kommer sannsynligvis til å få ADHD-stempel senere, fordi foreldrene er på leting etter noe som er feil med han. Anonymous poster hash: b623e...fc8 3
skruf Skrevet 16. mars 2014 #20 Skrevet 16. mars 2014 Jeg vet da det, har en aktiv jente selv. Men akkurat det med lekeslossing er det bevist at er viktig for gutter. Anonymous poster hash: d99af...cb9 Kan du dokumentere det? Link er du snill. Like viktig for jenter å ta seg helt ut og lekesloss og ha det gøy som gutter. Er så lei av denne" gutter er gutter"-filosofien, mens jenter skal være presset inn i en barbielekende rosa verden der de skal sitte stille og perle med nobbyperler og tegne regnbuer og enhjørninger. (og ja, har to jenter selv som elsker å være ute, leke, går i speideren, spikker med kniv og generelt er aktive) 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå