Gå til innhold

Stadig hikke

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hikker ofte (flere ganger i uken), kraftig og lenge (30 min til to timer). Det skjer aldri i forbindelse med mat- eller væskeinntak. Det er ikke oppført som bivirkning hos noen av mine faste medisiner. Dette har pågått i et par år, men det blir værre og jeg plages både på jobb og privat. Selv med munnen igjen er lyden såpass høy at det sjenerer medarbeidere så jeg må noen ganger ta pause og heller jobbe lenger på ettermiddagen. Jeg bestilte derfor time hos fastlegen for å høre hva jeg kan gjøre med problemet, men legen sa at det ikke er noe å gjøre og at det er helt normalt. Jeg ble så paff at jeg bare nikket og gikk. Jeg skjønner at det kan være vanskelig å bli kvitt problemet helt, men jeg forventet at han kanskje hadde noen tips om hva jeg kan gjøre for redusere hyppigheten, lengden og styrken på hikkingen.

Spørsmålet er altså, hva kan jeg gjøre?

Er det noen her inne som er plaget med kronisk hikke? Før trodde jeg at man kun hikket av plutselig varme eller kulde, men det er jo tydelig at denne muskelen irriteres av flere ting.

Anonymous poster hash: 96260...f8b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dytt.

AnonymBruker
Skrevet

Har du hjerteproblemer, aorta? Som regel er hikke pga "feilkobling" mellom nervene fra hjernen og ned til diafragma (mellomgulvet) Har du prøvd å massere halsen hvor hovedpulsåren går, på begge sider? Det kan hjelpe da de elektriske signalene blir stabilisert.

Andre årsaker kan være aneurisme på aorta (hovedpulsåren fra hjertet som går nedover magen)

Ville fått en annen lege til å sjekke opp og evt bestille røntgen thorax som kan avdekke om det er noen ulumskheter nedover aorta. CT er også et alternativ, men mye større strålebelastning så rtg thorax er første prio.

Lykke til!

Anonymous poster hash: e4070...b85
AnonymBruker
Skrevet

Har du hjerteproblemer, aorta? Som regel er hikke pga "feilkobling" mellom nervene fra hjernen og ned til diafragma (mellomgulvet) Har du prøvd å massere halsen hvor hovedpulsåren går, på begge sider? Det kan hjelpe da de elektriske signalene blir stabilisert.Andre årsaker kan være aneurisme på aorta (hovedpulsåren fra hjertet som går nedover magen)Ville fått en annen lege til å sjekke opp og evt bestille røntgen thorax som kan avdekke om det er noen ulumskheter nedover aorta. CT er også et alternativ, men mye større strålebelastning så rtg thorax er første prio. Lykke til! Anonymous poster hash: e4070...b85

Takk for svar! Jeg hadde en ultralyd av hjertet for et år siden, men alt var fint. Skal prøve å massere!

Med annen lege mener du allmennlege?

AnonymBruker
Skrevet

Vet om ei som har hikket i mange mange år. Dessverre så kjenner jeg henne ikke så godt så jeg vet ikke om hun har gjort noe for å prøve å bli kvitt det.

Anonymous poster hash: 90e02...7b9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...