Gå til innhold

Dere med herpes, noen råd?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker ei jente som har herpes, jeg har ikke hatt sex med henne, for jeg er litt skeptisk. Kan dere si litt om hvordan det smitter og hvordan jeg beskytter meg selv best mulig, sånn foruten kondom. Kan jeg ha munnsex f.eks? Og når? Jeg vet at jeg ikke kan ha sex med henne når hun har utbrudd, men det ser man vel ikke alltid? Hun ble jo sjøl smittet uten å vite det?

Jeg syns det er vanskelig å prate med henne om det, jeg er redd hun skal føle seg mindreverdig, noe jeg vet hun gjør p.g.a av dette. Hun opplevde det som at livet var over da hun fikk sykdommen.

Jeg liker henne veldig godt, men har desverre avviste henne seksuellt p.g.a min uvitenhet rundt dette.

Anonymous poster hash: daa13...d02
Videoannonse
Annonse
Gjest Vevila
Skrevet (endret)

Er det munnherpes det er snakk om? Isåfall skal du vite at det er nok mer vanlig enn du vil tro, bare de fleste er ikke plaget med noe særlige utbrudd. Sålenge dere ikke kysser eller har munnsex under utbrudd er det ingen fare. Huske at blemmene kan smitte til alle deler av kroppen og ikke bare munn og kjønnsorganer.

Redigert: Leste igjen å så at det ikke var snakk om herpes 1. Ville brukt kondom hver gang ja. Usikker på munnsex, men regner med hun kjenner når hun har utbrudd? Ville forøvrig vært veldig forsiktig.

Endret av Vevila
AnonymBruker
Skrevet

Www.google.no ?

Anonymous poster hash: a57c9...62c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk det av min mann da jeg var 19. Jeg var helt knekt. Det var vondt å få utbrudd de første årene, jeg hadde sterke nervesmerter. Vi ble skilt og jeg var sikker på at jeg aldri kom til å kunne ha ett forhold igjen.

I stand corrected.

Jeg har i løpet av 20 år aldri blitt avvist grunnet herpesen og ei heller smittet en partner. Jeg kjenner godt når ett utbrudd kommer, vasker meg ekstra godt på henda og har ikke smittet meg selv så jeg har fått oral herpes.

Verden raste ikke sammen som jeg trodde, den trasket videre og jeg og herpesen min med den.

Nå, når jeg er 40, er jeg faktisk glad for at jeg har genital herpes og ikke oral herpes. Venninna mi har oral herpes og det er fryktelig å se når hun får utbrudd som strekker seg helt opp i nesen.

8 av 10 har herpes

Det er godt mulig du allerede har herpes. Min mann hadde aldri ett utbrudd. Synes ikke du skal la dette stoppe deg i å innlede ett forhold til henne.

Bruk kondom til dere blir bedre kjent, ikke så mye å stresse med egentlig.

Anonymous poster hash: 36811...948
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

TS

Hvordan finner jeg ut om jeg allerede har herpes? Blodprøve?

Kan jeg si til henne at hun må være helt ærlig med meg når hun kjenner at utbrudd nærmer seg? Hvordan merker man det? Får man feber og blir uvel?

AnonymBruker
Skrevet

TS

Kan jeg si til henne at hun må være helt ærlig med meg når hun kjenner at utbrudd nærmer seg? Hvordan merker man det? Får man feber og blir uvel?

Jeg vet at man kan sjekke det per blodprøve, men det er ikke alle legekontor som vil bruke ressurser på det.

Jeg (og samboer) har herpes genitalis. Han hadde "intaktiv" herpes og visste ikke om det, og jeg ble smittet da immunforsvaret var i fullt forfall ved en lungebetennelse. Jeg fikk da aktiv herpes, og smittet han tilbake da han var syk og mottakelig for det, og vips så hadde vi det begge to.

Dette er nå tre år siden, og vi er nå ikke plaget med det i det hele tatt. Vil bare si til deg at du (og hun) må være obs på å bruke kondom når en av dere er syke på annet vis som gjør dere mer mottakelig for smitte.

Når det er sagt, hvis du liker denne jenta, ville jeg bare risikert det, og tatt den byrden det er før det roer seg ned :)

Kan anbefale deg å lese deg opp på hvor mange som fortsatt er plaget etter en viss tid med smitte - det blir betydelig bedre over tid, til tross for det svært dårlige ryktet herpes har.

Anonymous poster hash: 07a80...fb1

AnonymBruker
Skrevet

TS

Snakk med fastlegen din.

Kan jeg si til henne at hun må være helt ærlig med meg når hun kjenner at utbrudd nærmer seg?

Absolutt!

Hvordan merker man det? Får man feber og blir uvel?

Herpes er kapslet i nervesystemet, så først kjenner jeg det i deler av kroppen at det kommer. Vanskelig å forklare smerten/ubehaget gitt....hmmmm... For meg kommer "varselet" mest i høyre side av kroppen,nerve- ilninger fra rumpemusklene og nedover i benet, men jeg får det også andre steder, det vandrer. Huden føles sår.

Så kjenner jeg kløing i kjønnsleppene og da er såret/sårene "åpne".

Jeg tror jeg var skikkelig syk når jeg oppdaget det. Jeg husker ikke, det er så lenge siden og sinnet mot mannen min og fortvilelsen var sterkere enn smertene.

Smertene har avtatt med årene. Nå kjenner jeg det kanskje i ett lite område i nervene v rumpe-muskelen før utbruddet kommer. Herpes har det med å "brenne ut" med årene.

Hos meg, etter så mange år, utløses det når jeg er stresset også kan den være glad i å komme når jeg får mensen, som om det ikke er jævelig nok :wow:

En med samme "problem"

Anonymous poster hash: 36811...948

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, jeg lærte mye jeg ikke visste fra før. Hun har fortalt meg at det gjorde veldig vondt, og hun gråt da hun fortalte meg det.

Jeg vet ikke hvor villig jeg er til å la meg smitte, vi er jo ikke sammen, enda. Jeg holder jo igjen p.g.a dette. Jeg får bare be henne fortelle meg alt om hvordan det fungerer, selv om det ikke er et hyggelig samtale-emne.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er du? Er du veldig ung så hadde jeg droppa det, det kommer til å bli slutt likevel. Er du noe eldre og føler dette er noe som virkelig kan bli langvarig så må du nesten vurdere det. Jeg hadde ikke med vilje utsatt meg for smitte om jeg var 19-20 år. Mest sannsynlig aldri under 25. Og kanskje aller mest sannsynlig aldri.

Anonymous poster hash: f513b...783
AnonymBruker
Skrevet

De aller fleste har herpesviruset "inaktivt" i kroppen fra før, andre noen er bare maks uheldige og får utbrudd, andre blir smittet. Jeg fikk type 1 herpes i underlivet fra kjæresten etter munnsex. Dette er tre år siden, og jeg har hatt to utbrudd iløpet av disse årene. Han har aldri hatt noe utbrudd nedentil, og veldig sjeldent rundt munnen.

Anonymous poster hash: b121f...510

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...