Gå til innhold

Synsattest og førerkort


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal sende inn søknad om førerkort, og siden jeg har nedsatt synsstyrke så må jeg sende inn synsattest. Vet noen om jeg må ta ny synstest hvis den forrige synstesten min var for mer enn 6 mnd siden? :)



Anonymous poster hash: 6fc82...606
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stemmer det. Over 6 mnd er ugyldig.



Anonymous poster hash: d2217...13b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til synsundersøkelse så sjekker de sidesynet ditt (gjorde iallefall det med meg) og det gjøres ikke til vanlig når man er til undersøkelse.

Du får se på det som en investering :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke svar på HI, men jeg synes det er idiotisk at bare de som allerede sjekker synet jevnlig skal levere synsattest.... Hva med alle de som ikke har sjekket, men allikevel ser dårlig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jaja, skulle ta synstest om ikke så lenge igjen uansett :) så da tar jeg den nå istedet

- TS



Anonymous poster hash: 6fc82...606
Lenke til kommentar
Del på andre sider

synstest før teoriprøven..... hadde ikke jeg men mitt førerkort er over 20 år, men jeg må levere synsattest og helseattest hvert 5 år ved fornyning, jeg har et uleselig ord av bokstaver på mitt førerkort ikke bare b, det står til og med at jeg har lov til å kjøre moped - har aldri i mitt liv kjørt moped jeg

attest får du hos den vanlige optikeren din, bare si at du må ha det for førerkortet, må du ha synskorrigering så kommer det en kode i førerkortet som jeg ikke akkurat no husker hva er men jeg har den også, og uten briller eller linser er det slett ikke lurt å bli stoppet for en kontroll



Anonymous poster hash: 8f31d...4d8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest New_Girl

synstest før teoriprøven..... hadde ikke jeg men mitt førerkort er over 20 år, men jeg må levere synsattest og helseattest hvert 5 år ved fornyning, jeg har et uleselig ord av bokstaver på mitt førerkort ikke bare b, det står til og med at jeg har lov til å kjøre moped - har aldri i mitt liv kjørt moped jeg

attest får du hos den vanlige optikeren din, bare si at du må ha det for førerkortet, må du ha synskorrigering så kommer det en kode i førerkortet som jeg ikke akkurat no husker hva er men jeg har den også, og uten briller eller linser er det slett ikke lurt å bli stoppet for en kontroll

Anonymous poster hash: 8f31d...4d8

01 er koden for briller/linser.

Du har antageligvis lov til å kjøre Scooter og traktor også. Dette var noe man fikk med når man fikk billappen. I dag får man bare moped med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke de bryr seg om dette med synsattest lenger? Før var det jo slik at man måtte levere dette når man skulle ta teorien? Jeg tok den forrige uke og da sa de ingenting om dette, og jeg har opplyst i søknaden at jeg bruker linser. Spurte kjørelæreren min og han sa også at det har vært veldig slurvete med dette med synsattest i det siste og det virker slik at det rett og slett ikke er nødvendig lenger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest New_Girl

Jeg tror ikke de bryr seg om dette med synsattest lenger? Før var det jo slik at man måtte levere dette når man skulle ta teorien? Jeg tok den forrige uke og da sa de ingenting om dette, og jeg har opplyst i søknaden at jeg bruker linser. Spurte kjørelæreren min og han sa også at det har vært veldig slurvete med dette med synsattest i det siste og det virker slik at det rett og slett ikke er nødvendig lenger..

Man trenger ikke levere før teorien lengre. Men du må ha den før praktisk prøve. Jeg hadde hvert fall hatt en klar til da, for å ikke risikere å bli avvist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Fra veivesenets kvittering på søknad om førerkort:

 

"Dersom du har svara ja på spørsmål om syn, må du levere ein synsattest frå lege eller optikar. Har du svara nei, tek du ein synstest på trafikkstasjonen. Har du svara ja på spørsmål om helse, må du levere helseattest. Synsattest/helseattest kan ikkje vere eldre enn seks månader og må leverast før du kan bestille oppkøyring." (egen utheving)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stringfellow1

Da jeg skulle ta den teoretiske prøven hos statens vegvesen, så sa dem at jeg skulle skaffe meg noen papirer fra en optiker. Disse papirene måtte jeg vissnok ha med meg når jeg skulle gjennomføre den praktiske oppkjøringen. Men når denne praktiske biten kom, så var det aldri noen som spurte etter disse papirene om synet mitt. Jeg hadde dem selvfølgelig med meg i jakkelommen. Men jeg kom faktisk ikke på dette før litt etterpå, at det ikke hadde kommet noen spørsmål om det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Virker som om det er en del slurving på dette området ja. Jeg bruker briller/linser og opplyste om det på søknaden. For den teoretiske prøven ble jeg minnet på at jeg måtte ha med attest til den praktiske prøven. Sensor spurte også etter den når dagen kom, men jeg har ikke 01 i førerkortet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...