Gå til innhold

Halsbetennelse uten feber. Penicillin


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Andre som har fått penicillin uten å ha feber? Og uten hovne mandler?

Er ikke hoven, ikke noe belegg, men utrolig vondt nede i halsen, hoster osv. Og hadde CRP på 48. er ikke det litt lavt? Og hvor lang tid tar det før penicillin funker? Glemte å spør legen om det.



Anonymous poster hash: 78af6...9e1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om det er et virus så hjelper ikke penicillin.

Lav CRP kan tyde på virus, ikke bakterier. Som ofte gir høy crp.

(correct me if i'm wrong!)

De gangene jeg har hatt halsbetennelse pga bakterie har jeg hatt høy feber, crp på over 100. Penicillinet virker etter 1-2 døgn. Starter og virke alltså.

Tips: gurgle med saltvann! hjelper lokalt bedøvende og jeg innbilder meg saltet dreper basillene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er et virus så hjelper ikke penicillin.

Lav CRP kan tyde på virus, ikke bakterier. Som ofte gir høy crp.

(correct me if i'm wrong!)

De gangene jeg har hatt halsbetennelse pga bakterie har jeg hatt høy feber, crp på over 100. Penicillinet virker etter 1-2 døgn. Starter og virke alltså.

Tips: gurgle med saltvann! hjelper lokalt bedøvende og jeg innbilder meg saltet dreper basillene.

Jeg fikk penicillin i dag, hadde bare 48 i crp, men legen sa den kom til å stige ? Er det farlig å ta det om det kun hadde vert virus?

Anonymous poster hash: 78af6...9e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FARLIG er det ikke. Ikke NÅ.

Men overdrevet bruk øker risikoen for reistente bakterier generellt. Det vil si at slutter penicillin å virke, så er vi tilbake til at veldig mange sykdommer blir farlige.

Her kan du lese hvorfor man ikke skal bruke antibiotika når det ikke trengs.

http://helsedirektoratet.no/kvalitet-planlegging/legemidler/antibiotika/Sider/default.aspx

Om halsbetennelse:

http://www.apotek1.no/lunger-og-luftveier/halsbetennelse

Om du har halsbetennelse pga bakterier og du nå begynner på penicillin, så skal ikke crp stige noe særlig. Men er usikker. Uansett: crp er ikke farlig, det er bare en indikasjon om infeksjon i kroppen. Samme som feber. Ikke farlig i seg selv (under 41 grader iaf), men en indikasjon om at kroppen reagerer mot noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 er forresten forhøyd crp. Leste nå att vanlig crp ved halsbetennelse er 30-60.

Sitat:

Det er bare forhøyet verdi som har betydning.

Verdier over ca. 40 mg/L taler for bakterier heller enn virus som årsak til infeksjon, men flere virale infeksjoner kan ha verdier over 40 mg/L. Jo høyere verdi, desto større er sannsynligheten for bakteriell årsak.

Skillet mellom bakterier og virus er ofte nyttig fordi antibiotika (for eksempel penicillin) ikke har noen virkning ved virusinfeksjoner, mens antibiotika kan være svært nyttig - og nødvendig - ved bakterieinfeksjoner. Ved virusinfeksjoner er det kroppens eget immunapparat som ordner opp.

Generelt vil normalisering finne sted parallelt med bedring i pasientens tilstand; slik sett reflekterer CRP pasientens tilstand bedre enn SR.

http://nhi.no/foreldre-og-barn/ungdom/sykdommer/crp-hva-er-det-3054.html?page=6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FARLIG er det ikke. Ikke NÅ.

Men overdrevet bruk øker risikoen for reistente bakterier generellt. Det vil si at slutter penicillin å virke, så er vi tilbake til at veldig mange sykdommer blir farlige.

Her kan du lese hvorfor man ikke skal bruke antibiotika når det ikke trengs.

http://helsedirektoratet.no/kvalitet-planlegging/legemidler/antibiotika/Sider/default.aspx

Om halsbetennelse:

http://www.apotek1.no/lunger-og-luftveier/halsbetennelse

Om du har halsbetennelse pga bakterier og du nå begynner på penicillin, så skal ikke crp stige noe særlig. Men er usikker. Uansett: crp er ikke farlig, det er bare en indikasjon om infeksjon i kroppen. Samme som feber. Ikke farlig i seg selv (under 41 grader iaf), men en indikasjon om at kroppen reagerer mot noe.

Ok, takk :) Jeg bruker svært sjeldent penicillin. Så tror ikke det er farlig kun denne gangen om det faktisk kun er virus. Men tror det er bakterie, siden legen sa at crp hadde blitt høyere om jeg IKKE brukte penicillin.

Anonymous poster hash: 78af6...9e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

er det forresten sjelden at man reagerer på penicillin? Jeg har fått apocillin. Har brukt det før, og får diare hver gang jeg har brukt det.



Anonymous poster hash: 78af6...9e1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diaré er en vanlig bivirkning av antibiotika. Drikk mye biola så kan det hjelpe litt, finnes også kosttilskudd på apoteket som kan hjelpe.

Allergisk reaksjon kan forekomme, da er der ofte i form av utslett og, i mer alvorlige tilfeller, pustebesvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det vanlig å ha skikkelig vondt helt nede i halsen når jeg svelger, ved halsbetennelse? :P Har ikke vondt der med mandlene osv. Har hatt halsbetennelse før, men da var mandlene skikkelig hovne, og mye belegg. Men det er ikke sånn nå. Er mest helt nede i svelget.



Anonymous poster hash: 78af6...9e1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk :) Jeg bruker svært sjeldent penicillin. Så tror ikke det er farlig kun denne gangen om det faktisk kun er virus. Men tror det er bakterie, siden legen sa at crp hadde blitt høyere om jeg IKKE brukte penicillin.

Anonymous poster hash: 78af6...9e1

OM det er et virus, så er du, blandt annet, med på å øke risikoen for at antibiotika ikke fungerer. Det er ikke slik at det er enkelt mennsket i seg som øker denne risikoen, men at mange bruker det unødvendig.

I tillegg til en del fæle bivirkninger. (har en datter som har fått kroniske mageproblemer, da penicillin tok kverken på alle bakteriene i magen, også de gode. Dermed blomstret det opp noen slemme bakterier. Cloistridium Difficile)

Men er det bakterier, og legen vurderer at du skal ha det, så skal du ta hele kuren. :) Vanskeligere er det ikke.

Halsbetennelse bruker gå over av seg selv etter 3-6 dager uansett. Men ditt valg om du tar penicillin eller ei. :)

Les pakningsvedlegget for vanlige bivirkninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OM det er et virus, så er du, blandt annet, med på å øke risikoen for at antibiotika ikke fungerer. Det er ikke slik at det er enkelt mennsket i seg som øker denne risikoen, men at mange bruker det unødvendig.

I tillegg til en del fæle bivirkninger. (har en datter som har fått kroniske mageproblemer, da penicillin tok kverken på alle bakteriene i magen, også de gode. Dermed blomstret det opp noen slemme bakterier. Cloistridium Difficile)

Men er det bakterier, og legen vurderer at du skal ha det, så skal du ta hele kuren. :) Vanskeligere er det ikke.

Halsbetennelse bruker gå over av seg selv etter 3-6 dager uansett. Men ditt valg om du tar penicillin eller ei. :)

Les pakningsvedlegget for vanlige bivirkninger.

fikk hun kronisk mageproblemer etter kun en gang med antibiotika?

Anonymous poster hash: 78af6...9e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge har du hatt vondt i halsen? Det tar noen dager før CRP'en blir ganske høy, den stiger litt hver dag man har infeksjonen.

Halsbetennelse som er forårsaket av bakterie går ikke så lett over av seg selv, så det er helt vanlig å gi antibiotika. Apocillin er en av de snilleste og mildeste typene. Gå ferdig kuren.

Clostridium Difficile er en alvorlig bivirkning av antibiotika behandling, som oftest kommer den av langvarig og sterke antibiotikakurer i tillegg til et nedsatt immunforsvar. Clostridium lar seg behandle, men det tar tid og det er smittsomt. Det er en skikkelig diaré som lukter grusomt. Så får man det så må man isolere seg hjemme og det visse tiltak som settes inn. Men det går over altså.

Det er ikke vanlig å få Clostridium av en vanlig penecillingkur.



Anonymous poster hash: 4d27b...7ac
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge har du hatt vondt i halsen? Det tar noen dager før CRP'en blir ganske høy, den stiger litt hver dag man har infeksjonen.

Halsbetennelse som er forårsaket av bakterie går ikke så lett over av seg selv, så det er helt vanlig å gi antibiotika. Apocillin er en av de snilleste og mildeste typene. Gå ferdig kuren.

Clostridium Difficile er en alvorlig bivirkning av antibiotika behandling, som oftest kommer den av langvarig og sterke antibiotikakurer i tillegg til et nedsatt immunforsvar. Clostridium lar seg behandle, men det tar tid og det er smittsomt. Det er en skikkelig diaré som lukter grusomt. Så får man det så må man isolere seg hjemme og det visse tiltak som settes inn. Men det går over altså.

Det er ikke vanlig å få Clostridium av en vanlig penecillingkur.

Anonymous poster hash: 4d27b...7ac

Det begynte i går. Men det begynte med at det bare "strammet" seg i halsen. Spesielt om jeg bøyde meg ned osv. Synes det er så merkelig, har aldri hatt det sånn før. det er på en måte nede i spiserøret. Det svir noe sykt (kjennes ut som det revner) når jeg hoster, eller svelger av og til. Så kan det gå vekk en liten stund og så komme tilbake? Ikke hovne mandler. Synes det er merkelig at det er halsbetennelse da:p

Anonymous poster hash: 78af6...9e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det begynte i går. Men det begynte med at det bare "strammet" seg i halsen. Spesielt om jeg bøyde meg ned osv. Synes det er så merkelig, har aldri hatt det sånn før. det er på en måte nede i spiserøret. Det svir noe sykt (kjennes ut som det revner) når jeg hoster, eller svelger av og til. Så kan det gå vekk en liten stund og så komme tilbake? Ikke hovne mandler. Synes det er merkelig at det er halsbetennelse da:p

Anonymous poster hash: 78af6...9e1

Jeg har hatt det du beskriver nå og legen min sa at det var et virus som gikk. Jeg våknet en morgen med sykt vondt i halsen, det kjentes ut som jeg hadde piggtråd nedi der. Jeg har hatt betente mandler før og skjønte fort at det ikke var det. Hostet mye også. Min crp var under 30, husker ikke akkurat hvor mye den var. Legen sa at det var veldig smittsomt og det er ihvertfall veldig mange i Oslo som har det nå. Hadde litt feber også, men ikke mye (under 39). Var syk i 8-9 dager.

Anonymous poster hash: 957e7...5b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags lege er det som skriver ut antibiotika til en pasient med vond hals, som ikke har hovne mandler, ikke noe belegg på mandlene og ikke feber?

...



Anonymous poster hash: 304c0...36d
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags lege er det som skriver ut antibiotika til en pasient med vond hals, som ikke har hovne mandler, ikke noe belegg på mandlene og ikke feber?

...

Anonymous poster hash: 304c0...36d

Jeg sa det til han, og han sa at han var alltid forsiktig med antibiotika. Men siden jeg hadde crp på 48, og at den mest sannsynlig ville stige så gidde han meg det...Jeg var rød nede i halsen, kun det.

Anonymous poster hash: 78af6...9e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har hatt det du beskriver nå og legen min sa at det var et virus som gikk. Jeg våknet en morgen med sykt vondt i halsen, det kjentes ut som jeg hadde piggtråd nedi der. Jeg har hatt betente mandler før og skjønte fort at det ikke var det. Hostet mye også. Min crp var under 30, husker ikke akkurat hvor mye den var. Legen sa at det var veldig smittsomt og det er ihvertfall veldig mange i Oslo som har det nå. Hadde litt feber også, men ikke mye (under 39). Var syk i 8-9 dager.

Anonymous poster hash: 957e7...5b1

Uff. Det er ikke noe gøy. Men jeg har ikke feber en gang. Kan det være noe annet? Jeg er så hypokonder i tillegg :P

Anonymous poster hash: 78af6...9e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde noe lignende, men hadde lavere CRP enn deg(nå gikk jeg først til legen etter mange dager, så den kan ha vært mye høyere). Gikk ikke over av seg selv. Endte opp med å få antibiotika, og da ga det seg i løpet av en dag.. Så av og til er antibiotika nødvendig for å ta knekken på slike bakterierunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Jeg fikk penicillin i dag, hadde bare 48 i crp, men legen sa den kom til å stige ? Er det farlig å ta det om det kun hadde vert virus?

Anonymous poster hash: 78af6...9e1

Det virker rett og slett ikke på virus. Men er forøvrig rart da om legen gav deg antibiotika dersom det var et virus. Det finner han jo ut ver å ta en prøve

Endret av BettyBoop
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk hun kronisk mageproblemer etter kun en gang med antibiotika?

Anonymous poster hash: 78af6...9e1

Hvor lenge har du hatt vondt i halsen? Det tar noen dager før CRP'en blir ganske høy, den stiger litt hver dag man har infeksjonen.

Halsbetennelse som er forårsaket av bakterie går ikke så lett over av seg selv, så det er helt vanlig å gi antibiotika. Apocillin er en av de snilleste og mildeste typene. Gå ferdig kuren.

Clostridium Difficile er en alvorlig bivirkning av antibiotika behandling, som oftest kommer den av langvarig og sterke antibiotikakurer i tillegg til et nedsatt immunforsvar. Clostridium lar seg behandle, men det tar tid og det er smittsomt. Det er en skikkelig diaré som lukter grusomt. Så får man det så må man isolere seg hjemme og det visse tiltak som settes inn. Men det går over altså.

Det er ikke vanlig å få Clostridium av en vanlig penecillingkur.

Anonymous poster hash: 4d27b...7ac

Min datter hadde en helt vanlig ørebetennelse, dessverre aksepterte jeg penicillin fordi legen sa små barn bør få det. Ikke sterke dose, helt vanlig mengde/styrke.

Hun ble liksom aldri frisk etter det, diaree, svært svært illeluktende avføring, lukt fra munnen, slapp, gikk ned i vekt, mye grining, sovet dårlig, etc.

Etter dette har hun, ironisk nok, hatt tre sterke antibiotikabehandlinger, samt en antibiotika som tas bare i sjeldne tilfeller da den har så mange bivirkninger.

Til uka skal vi ta ny avføringsprøve, lille har vært bedre, men periodevis fortsatt slapp, grinete, dårlig apetitt, noen ganger lukter det av munn og avføring. (unormal lukt, så ikke noen småbarnsforeldre blir skremt! den lukta er spesiell, føles "syk")

EDIT: dette har holdt på siden oktober, noen kan ha cloistridium for alltid. Og ja, bare hatt antibiotika en gang før dette styret.

Har alltid vært skeptisk mot unødvendig bruk av antibiotika, men nå er jeg enda mer! Hadde heller tatt en uke med ørebetennelse, enn dette!

TS: dine symptomber er jo ikke halsbetennelse. Men kan jo selvfølgelig være noe annet du får medisin for. (bakteriell)

Endret av BlendaSensitive
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...