Gå til innhold

Lavkarber som spiser brød innimellom - mageproblemer

Fremhevede innlegg

Gjest Funky Punk
Skrevet (endret)

Jeg spiser lavkarbo, men noen ganger unner jeg meg skikkelig nybakt surdeigsbrød med god pålegg.

Eneste problemet er at jeg da får en forferdelig forstoppelse. Det blir så ille at jeg sitter på do og gråter av smerten, og jeg har til og med besvimt en gang pga smerten.

Finnes det noe jeg kan gjøre for å forhindre at man får forstoppelse av å spise brød? Innså ikke sammenhengen før etter tredje gang, og er nå redd for at jeg ikke lengre kan unne meg dette en gang i blant :(

Til vanlig får jeg i meg nok fiber, spiser sunt og variert, er ikke noen "nazi" på karbene oh kan unne meg både poteter, pommes osv nå og da...det er bare dette dumme, men akk så gode brødet, som gir meg problemer

Endret av Funky Punk
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ha det på samme måte da jeg var lavkarber. Jeg måtte slutte på lavkarbo og etter det blir jeg kun litt oppblåst når jeg spiser brød, men jeg er ikke lenger forstoppet. Spiser fortsatt kun fullfete produkter og lase grønnaker selv om jeg ikke er lavkarber mer, menjeg spiser aldri to krbomåltider på samme dag. Enten er det litt potet eller en brødskive, eller så er det noen skjeer ris og litt pasta.

Anonymous poster hash: 1468c...cc3

Gjest Funky Punk
Skrevet

Hmm, vil helst ikke trappe opp på karbene. Har fortsatt litt kilo som skal bort, pluss at jeg føler meg så mye bedre mtp sykdommen min osv når jeg spiser lavkarbo.

Jeg må vel kanskje rett og slett slutte med brødspising 1-2 ganger i mnd :(

Skrevet

Jeg spiser ikke lavkarbo, men blir helt forstoppet og får intense magesmerter av brød o.l. Har eksperimentert med forskjellige "lavkarbo-brød" til jeg har funnet noen jeg nesten tåler, så spiser jeg det når lysten blir for stor. Kanskje du kunne testet det samme?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser ikke lavkarbo, men blir helt forstoppet og får intense magesmerter av brød o.l. Har eksperimentert med forskjellige "lavkarbo-brød" til jeg har funnet noen jeg nesten tåler, så spiser jeg det når lysten blir for stor. Kanskje du kunne testet det samme?

Hm, jeg sliter med det samme, men hadde det ikke slik før, kan det alikevel ha utviklet seg den senere tid? Er det også andre karbohydratrike matvarer du også ikke tåler? Evt. hva i brødet kan det skyldes?

Anonymous poster hash: 96775...e4c

Gjest Funky Punk
Skrevet

Spiser lavkarbobrød til vanlig, men noen ganger bare smaker det så godt med skikkelig brød.

Får vel holde meg til 1 skive 1 gang pr mnd, eller kutte det helt ut :(

Skrevet

Har du prøvd lavkarbobrødet fra Norgesbakeriet? Selges på Rimi og Ica. Det er så nært man kan komme vanlig brød etter min mening. Syns det er kjempegodt, og jeg fungerer bra på det så jeg har ikke lyst på annet brød :) Andre lavkarbobrød orker jeg ikke. Syns enten de er tørre, harde eller svampete :(

Gjest Funky Punk
Skrevet

Nei, det tror jeg ikke at jeg har prøvd. Takk for tipset, da skal jeg ta meg en tur ut og finne det i morgen :jepp:

Skrevet

Hm, jeg sliter med det samme, men hadde det ikke slik før, kan det alikevel ha utviklet seg den senere tid? Er det også andre karbohydratrike matvarer du også ikke tåler? Evt. hva i brødet kan det skyldes?

Anonymous poster hash: 96775...e4c

Hvorvidt det kan utvikle seg vet jeg lite om, men jeg vil tro det er fullt mulig.

Jeg reagerer stort sett på alt som inneholder mel/korn; pasta, brød, bakst. Reagerer også på ris og til dels potet. Reagerer ikke på sukker (annet enn at jeg blir rusa/hyper, haha). Har blitt testet for det meste, men gir ingen utslag på noe. Har fått "diagnosen" IBS.

• Liker 1
Gjest Funky Punk
Skrevet

Da har jeg vært på Rimi og kjøpt lavkarbobrødet.

Finnes ikke sulten akkurat nå, men gleder meg til å teste ut brødet i kveld eller morgen tidlig :)

Og det var jo ganske så lavt karboinnhold også. Av de jeg har funnet andre steder (gjerne slike blandinger man lager brød av) har hatt høyere karboinnhold.

Skrevet

Blir spennende å høre hva du synes :) Jeg synes hvertfall ikke det har noen sær smak/ettersmak av rare greier som ofte er i disse brødene.

Gjest Funky Punk
Skrevet

Det jeg lager selv er veldig svampete og smaker veldig egg, men dette brødet smakte skikkelig godt :jepp:

Smakte som et vanlig grovbrød og enda litt bedre. Selvsagt ikke som et surdeigsbrød stekt i gryte i ovnen (som jeg pleier), men dette er absolutt et brød jeg kommer til å kjøpe mye av fremover.

Orket bare 1 skive i kveld, sånn bare for å smake, men gleder meg til søndagsfrokosten i morgen :)

Skrevet

Så bra du likte det :) Håper at du ikke får problemer med magen av dette brødet da. Jeg får problemer om jeg IKKE spiser brødet. Hehe. Om jeg kun spiser kjøtt, grønnsaker, egg osv.

Man kan selvfølgelig ikke sammenligne det med de beste hjemmebakte brødene, men jeg syns det holder tritt med de vanlige butikkbrødene. Og så holder det seg ferskere lenger, sikkert pga andelen mel er så mye lavere.

Gjest Funky Punk
Skrevet

Jeg har ikke merket noe uro i magen så langt iallefall, så jeg er kjempeglad :)

Men det blir spennende å se i morgen, for tidligere har det tatt mellom 12 og 24 timer før jeg virkelig begynner å kjenne mageproblemene etter brødspising.

Om jeg er like bra i morgen og på tirsdag, så kommer jeg garantert til å kjøpe inn noen brød og fryse ned, så jeg har til enhver tid

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...