Gå til innhold

Vikeplikt - privateid veg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg bor i en gate med 9 hus, vegen som går i denne gaten er privateid. Vegen går ut på en annen veg som ikke har forkjørsrett.

Har biler som kommer fra den andre vegen vikeplikt for meg da jeg kommer ut på vegen fra deres høyre.

Har hørt at man har vikeplikt om det er >5 hus i en gate.

Gjelder vanlig høyreregel når jeg kommer ut fra en privateid veg?

Har nesten krasjet der flere ganger, da det er veldig uoversiktlig og bilene som kommer, kommer i stor fart.

Er greit å vite hvem som har vikeplikt om uhellet skulle være ute...



Anonymous poster hash: 1ff1d...45e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ring politiet, statens vegvesen eller forsikringsselskapet å spør.



Anonymous poster hash: 94350...306
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skal vike for deg.



Anonymous poster hash: 05ffe...cc5
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer bilen fra høyre fra en privat avkjørsel har den vikeplikt, mens den har forkjørsrett om den kommer fra en privat veg.



Anonymous poster hash: cb652...837
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kan jeg kan de spesifikke reglene på dette, men det må da være rart om vanlige trafikkregler ikke gjelder om det er private veier? Jeg har i hvert fall ikke oversikt over hva som er privat og hva som er offentlig vei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen forskjell på privat og offentlig vei i veitrafikkloven.

Men det som kan være vanskelig for folk å skjønne er om en vei virkelig er en vei og ikke en avkjørsel fra en enkel eiendom. Ofte kan det være endel vegetasjon, avkjørselen kan være laaaang så en ser ikke om det kun er snakk om en avkjørsel ut fra 1 eiendom.

En god pekepinn på om en vei er en vei er om den har gateskilt eller fortau.

Uansett er det Statens Vegvesen som har ansvaret for at veier og skilter er oversiktlig og ikke trafikkfarlige.

Jeg ville anbefalt TS å kontakte Statens Vegvesen angående problemveien (om det virkelig er et stort problem). For å få de til enten å renske evt all vegetasjon som stenger for sikt eller få de til å sette opp et vikepliktsskilt.

Jeg har selv kontaktet Statens Vegvesen angående en slik type vei hvor det var endel sammenstøt. Resultat. Et par mnd senere satte de opp et vikepliktsskilt. :-)



Anonymous poster hash: cb652...837
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lipgloss

ikke vikeplikt fra privat og parkeringplasser,med unntak av visst det er 4 eller flere hus i gata,da har man vikeplikt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man kjøre inn hver eneste sidevei og telle hus da?

Jeg ser etter skilt. Står det veinavn på det, viker jeg. Står det 48-58 like nummer, er det en utkjørsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk også vite fra min kjørelærer at det var om det sto et gateveiskilt eller ikke, som gjelder. Ang. 5 hus-regelen: hvem kan vite hvor mange hus det er innover i veien i alle veier man kjører forbi og eventuelt (om sikten tilfeldigvis er god) hvor mange bygninger som regnes som hus?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hus-regelen er bare tull. I Norge skiller vi mellom vei og avkjørsel, that's it. Størrelsen på veien har ingen betydning, heller ikke hvem som er ansvarlig for å vedlikeholde den.



Anonymous poster hash: de750...0d5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det avgjørende er om veien er åpen for alminnelig ferdsel eller ikke.

Veg (definisjon):

Offentlig eller privat veg, gate eller plass (herunder oppslagsplass, parkeringsplass, holdeplass, bru, vinterveg unntatt merket løype for beltemotorsykkel, ferjekai eller annen kai som står i umiddelbar forbindelse med veg) som er åpen for alminnelig ferdsel.

Alminnelig ferdsel (definisjon):

Trafikk, ferdsel eller opphold på veg eller på område der det er alminnelig adgang og vanlig å kjøre med motorvogn. Med det menes at ferdsel på veg (se definisjon over) må skje med en viss hyppighet, eller på et ikke lukket området og av en viss hyppighet. Hvis feks et borettslag med mange blokker har en vei som kun er tilatt for beboere å bruke, som er avstengt med bom, vil veien allikevel regnes som åpen for alminnelig ferdsel. Da gjelder også trafikkreglene. Veitrafikkloven gjengir ikke noen helt klar definisjon for minstekravet til boenhenheter eller hyppighet av ferdsel for at det skal regnes åpen for alminnelig ferdsel annet at den skal være tilknyttet veg.

Takk til google.



Anonymous poster hash: d60cd...f26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...