Gå til innhold

Måltider for barn 18 mnd

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er sikkert et dumt spørsmål, og jeg er sikkert en dårllig mamma som ikke finner en enkel løsning på det selv.

Men jeg har et barn på 18 måneder, som jeg føler at spiser alt for mye brødmat i løpet av en dag. Jeg er for all del ikke noen tilhenger av lavkarbokosthold, jeg mener at det er viktig at h*n får (sunne) karbohydrater i løpet av en dag, så jeg har ikke noe ønske om å fjerne brødmaten helt. Men noen av måltidene burde kanskje ha vært erstattet av noe annet?!

Dette er hva h*n spiser i løpet av en dag:

Frokost: 1-2 brødskiver (av mellomgrovt, hjemmebakt brød) med leverpostei, avocado, makrell i tomat, kaviar, smøreost e.l. Vann ved siden av

Lunsj: 1-2 brødskiver (samme brød som over) med tilsvarende pålegg som over + evt litt bringebær, en bit frukt eller grønt hvis h*n har lyst på. Et glass melk i tillegg

Mellommåltid 2-3 timer før middag: Yoghurt (naturell gresk yoghurt med most banana, raspet eple e.l. oppi), smoothie, en banan e.l. Innimellom et glass melk ved siden av

Middag: Det vi har til middag, renskrået kjøtt eller fisk, med pasta, poteter eller ris + grønnsaker

Kveldsmat: 1 brødskive (orker ofte ikke hele heller, siden kveldsmaten blir bare 1-2 timer etter middag) + et glass melk

Dette betyr altså at h*n ofte spiser opp i mot fem brødskiver pr dag, noe jeg tenker må være litt i overkant for en såpass liten kropp.

Det mest naturlige ville kanskje være å endre på lunsjen, men er det noen som har noen forslag til hva jeg kan gi til lunsj istedenfor brød? Har laget omelett noen ganger, og innimellom liker h*n det, innimellom ikke. Liker også veldig godt små kjøttkaker laget av karbonadedeig, for eksempel, men jeg kan jo ikke lage istand en full egen "middag" til barnet til lunsj hver dag.

Noen som har noen tips???

Anonymous poster hash: 993e4...a8e
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Barn trenger karbohydrater! Synes IKKE noe om dette tullet om å sette barn på lavkarbodiett. Skjerp deg!

Anonymous poster hash: 75c92...380
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ærlig talt, har du i det hele tatt lest innlegget mitt, eller? Som jeg skriver, så er jeg også selv helt imot at barn (og voksne for den saks skyld) skal leve etter lavkarboprinsipper. Jeg ønsker jo heller ikke å fjerne karbohydratene fullstendig fra mitt barns kosthold, men det er anbefalt å forsøke å begrense korninntaket til småbarn noe blant annet på grunn av forekomst av giftige og kreftfremkallende muggsporer i veldig mye korn.

Les for eksempel her: http://www.vkm.no/eway/default.aspx?pid=277&trg=Content_6500&Main_6177=6500:0:31,2296&Content_6500=6187:2015827::0:6712:1:::0:0

Derfor ønsker jeg som sagt å redusere fra rundt 5 skiver pr dag til ca 3.

• Liker 2
Skrevet

Høres ut som et sunt og normalt kosthold dette. Du kan jo bytte ut noen av brødskivene med havregrøt f.eks for variasjonens skyld? Blir ikke færre karbohydrater av det. Men karbohydrater er ikke farlige.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min kan på barnehagedager glatt spise 7 skiver om dagen. Men vi prøver å gi havregrøt til kvelds i stedet for mer skiver og til lunch i helgene gjerne yoghurt mef havregryn, middagsrester, egg etc.

Grunnen til å unngå mye brød er ikke lavkarbo men muggsopp i korn som særlig barn får for mye av i forhild til kropsvekt. Leste av havregeyn ikke hadde like mye som brød og forsøker derfor å gi mer av det heller enn brød. Barn skal ha mye karbo og grove kornprodukter men man bør tenke over dette med muggsopp og at tre måltider brød kanskje er litt ensidig i forhold til vitamininntak. Jeg gir alltid frukt og grønnsaker med c-vitamin sammen med brødmat for å få i vitaminer i måltidet og øke jernopptaket.

Egg er jo supetmat til barn og lett å vatiere med omelett feks om barnet spiset det. Min taklet plutselig ikke eggeplomme og brekker seg nå av det.

Anonymous poster hash: 4565f...f93

AnonymBruker
Skrevet

Ærlig talt, har du i det hele tatt lest innlegget mitt, eller? Som jeg skriver, så er jeg også selv helt imot at barn (og voksne for den saks skyld) skal leve etter lavkarboprinsipper. Jeg ønsker jo heller ikke å fjerne karbohydratene fullstendig fra mitt barns kosthold, men det er anbefalt å forsøke å begrense korninntaket til småbarn noe blant annet på grunn av forekomst av giftige og kreftfremkallende muggsporer i veldig mye korn.

Les for eksempel her: http://www.vkm.no/eway/default.aspx?pid=277&trg=Content_6500&Main_6177=6500:0:31,2296&Content_6500=6187:2015827::0:6712:1:::0:0

Derfor ønsker jeg som sagt å redusere fra rundt 5 skiver pr dag til ca 3.

Det kan du vente med til barnet blir eldre.

AnonymBruker
Skrevet

Hjelper jo fint lite å bytte ut brødskivene med havregrøt, soppgiftene finnes like mye i havre som i andre kornslag ;)

Jeg har aldri sagt at karbohydrater er farlige, og lever overhode ikke etter lavkarbo selv, og kunne heller aldri ha satt mine barn på et slikt kosthold.

AnonymBruker
Skrevet

Min kan på barnehagedager glatt spise 7 skiver om dagen. Men vi prøver å gi havregrøt til kvelds i stedet for mer skiver og til lunch i helgene gjerne yoghurt mef havregryn, middagsrester, egg etc.

Grunnen til å unngå mye brød er ikke lavkarbo men muggsopp i korn som særlig barn får for mye av i forhild til kropsvekt. Leste av havregeyn ikke hadde like mye som brød og forsøker derfor å gi mer av det heller enn brød. Barn skal ha mye karbo og grove kornprodukter men man bør tenke over dette med muggsopp og at tre måltider brød kanskje er litt ensidig i forhold til vitamininntak. Jeg gir alltid frukt og grønnsaker med c-vitamin sammen med brødmat for å få i vitaminer i måltidet og øke jernopptaket.

Egg er jo supetmat til barn og lett å vatiere med omelett feks om barnet spiset det. Min taklet plutselig ikke eggeplomme og brekker seg nå av det.

Da dette ble diskutert på FBI for et års tid siden sa de at de ikke hadde funnet noen forskjell i forekomsten i de ulike kornsortene, så jeg tror ikke det utjgør noen forskjell om du gir havregrøt istedenfor brødskiver?

AnonymBruker
Skrevet

Det kan du vente med til barnet blir eldre.

Inntak av muggsopp er jo mer skadelig dess lavere kroppsvekt man har så nei man skal ikke da vente.

Min spiser dog ofte tre skiver til et måltid så å få det ned til tre per dag blir vanskelig og umulig i barnehagen hvor vi ikle styrer hva som er på bordet (får alle måltider av barnehagen). Det er viktig å erstatte skivet med andre grove kornorodukter og karbohydrater. I fullkornspasta vil feks mye muggsopp skilles ut i kokevannet. Hva med pastasalat med kylling til lunch?

AnonymBruker
Skrevet

Hysteriske mødre… jeg blir flau over mitt eget kjønn noen ganger.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hjelper jo fint lite å bytte ut brødskivene med havregrøt, soppgiftene finnes like mye i havre som i andre kornslag ;)

Jeg har aldri sagt at karbohydrater er farlige, og lever overhode ikke etter lavkarbo selv, og kunne heller aldri ha satt mine barn på et slikt kosthold.

Fant en test som viste at havregryn hadde langt mindre enn kjøpe brød, så jeg lytter til det.

AnonymBruker
Skrevet

Inntak av muggsopp er jo mer skadelig dess lavere kroppsvekt man har så nei man skal ikke da vente.

Min spiser dog ofte tre skiver til et måltid så å få det ned til tre per dag blir vanskelig og umulig i barnehagen hvor vi ikle styrer hva som er på bordet (får alle måltider av barnehagen). Det er viktig å erstatte skivet med andre grove kornorodukter og karbohydrater. I fullkornspasta vil feks mye muggsopp skilles ut i kokevannet. Hva med pastasalat med kylling til lunch?

Ok, takk for flott tips! Jeg visste ikke at mye av muggsoppene skilles ut i kokevannet på pasta, jeg trodde at dette var like mye forekommende i pasta som i brød.

Da tror jeg jammen at h*n skal få kyllingsalat med pasta til lunsj innimellom, h*n er også veldig glad i kyllingfilet, så det blir nok populært :)

AnonymBruker
Skrevet

Hysteriske mødre… jeg blir flau over mitt eget kjønn noen ganger.

Hysteri er det nok neppe, all den tid en offentlig instans går ut og advarer om at norske småbarn muligens får i seg flere giftstoffer fra muggsopp en hva som er bra for dem: http://www.vkm.no/eway/default.aspx?pid=277&trg=Content_6500&Main_6177=6500:0:31,2296&Content_6500=6187:2015827::0:6712:1:::0:0

Skrevet

Du kan vel bare lage litt ekstra mye middag - ta av litt og servere ungen til lunsj neste dag?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Av en eller annen grunn får jeg ikke til å lime inn link, men googler man "NRK-Muggsopp-Test" finner man en link som påstår at havregryn er bedre fordi der er den ytre kjærnen av kornet fjernet og det finnes mest muggsopp der.

Dette er jo ikke fysteri, helsedirrektoratet har jo anbefalinger i forhold itl dette, men har ikke gått vekk fra å fraråde så mye brød til småbarn pga at brødet har så mange andre helsegevinster at det per i dag vurderes som bedre å gi brød likevel. Likevel er det jo mulig å forsøke å sette seg inn i det og se om man kan klare å redusere det noe uten at det går ut over næringsverdien i det barna spiser.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan vel bare lage litt ekstra mye middag - ta av litt og servere ungen til lunsj neste dag?

Ja, det er også en mulighet, vi gjør det innimellom. Men det er veldig variabelt hvor mye barnet spiser av det vi har til middag, noen ganger spiser h*n masse, mens andre ganger spiser h*n nesten ingenting (varierer tydeligvis også veldig hva h*n liker). Så det er jo litt dumt å lage ekstra middag, og så vil h*n likevel ikke ha noe av det dagen etter ;)

Skrevet

Ja, det er også en mulighet, vi gjør det innimellom. Men det er veldig variabelt hvor mye barnet spiser av det vi har til middag, noen ganger spiser h*n masse, mens andre ganger spiser h*n nesten ingenting (varierer tydeligvis også veldig hva h*n liker). Så det er jo litt dumt å lage ekstra middag, og så vil h*n likevel ikke ha noe av det dagen etter ;)

Skjønner. Men om jeg hadde skullet lage pasta og kyllingfilet til lunsj - i tillegg til middag litt senere - så hadde jeg på en måte måttet lage TO middager den dagen. Det orker ikke jeg, i hvertfall.

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner. Men om jeg hadde skullet lage pasta og kyllingfilet til lunsj - i tillegg til middag litt senere - så hadde jeg på en måte måttet lage TO middager den dagen. Det orker ikke jeg, i hvertfall.

Nja, ikke helt enig i det ;) Kyllingfileten kan jeg jo steke kvelden i forveien og bare ha klar i kjøleskapet til dagen etter. Koke opp pasta + å skjære opp litt paprika og agurk (eller andre grønnsaker) i staver går jo kjempefort, så å forberede dette til h*n går mye raskere for meg enn hva det gjør å lage dagens middag, i hvert fall!

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å ta av midddag de dagene det er noe han liker (+ også de andre dagene egentlig, det er alltid bedre at de smaker på mat mange ganger, for så så heller gi skiver den dagen), lag havregrynsgrøt (om man velger å forholde seg til linken om at dette er litt bedre), lag pastasalat (ha i godt med kokevann), lag egg/omeletter etc. Gi feks ypghurt med havregryn til lunch og heller bare frukt og grønnt til mellommåltid. Av og til gi feks avokado og banan feks. Det går ann å variere, i en overgangsfase kan du kanskje gi en skive også sammen med den "nye" maten om det ikke er så poppulært sånn med en gang??

Skrevet

Nja, ikke helt enig i det ;) Kyllingfileten kan jeg jo steke kvelden i forveien og bare ha klar i kjøleskapet til dagen etter. Koke opp pasta + å skjære opp litt paprika og agurk (eller andre grønnsaker) i staver går jo kjempefort, så å forberede dette til h*n går mye raskere for meg enn hva det gjør å lage dagens middag, i hvert fall!

Du gjør selvsagt som du vil. Jeg hadde ikke orket å stå å steke kyllingfileter etter å ha ryddet etter dagens middagslaging. Men enkelte trives jo bedre med kokkelering enn andre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...