sjokolade-mamma Skrevet 12. mars 2014 #1 Skrevet 12. mars 2014 Hei! Jeg skal gifte meg i slutten av april. Vi reiser til syden dagen etter, og reisen er allerede bestilt. I tillegg skal vi reise til syden i juli, og reisen er bestilt i mitt pikenavn. Når kan å bør jeg bytte etternavn? Kan jeg bytte nå å bruke mitt gamle pass når jeg reiser der det er samme etternavn på pass å billett (pikenavn)? eller bør jeg vente med å bytte navn til i juli når jeg har vært på begge reisene, slik at det ikke blir tull med etternavene? Hvordan fungerer egentlig dette? vet dere det? Jeg har jo lyst til å bytte etternavn nå, men vil jo ikke lage så mye styr dersom jeg må endre navn både på billett og pass.....
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2014 #2 Skrevet 12. mars 2014 Du bør vente med å bytte navn til etter at du har reist. Anonymous poster hash: dca76...d2c 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2014 #3 Skrevet 12. mars 2014 Du bør aldri bytte etternavn. Anonymous poster hash: 7e1c9...66e 5
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2014 #4 Skrevet 12. mars 2014 Du bør aldri bytte etternavn.Anonymous poster hash: 7e1c9...66e Støttes Anonymous poster hash: 13779...2ef 3
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2014 #5 Skrevet 12. mars 2014 Behold pikenavnet ditt. Er forferdelig gammeldags og helt unødvendig å bruke mannens etternavn i 2014. Anonymous poster hash: 53783...5d8 3
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2014 #6 Skrevet 12. mars 2014 Dobbeltnavn, behold pikenavnet og ta ektemannens navn i tillegg. Anonymous poster hash: 4d781...79c 2
sjokolade-mamma Skrevet 12. mars 2014 Forfatter #7 Skrevet 12. mars 2014 Nei takk;) Vi har begge lange etternavn på 12 og 13 bokstaver, så det blir alt for langt! Jeg er gammeldags....synes vi alle i familien bør ha samme etternavn;) Dobbeltnavn, behold pikenavnet og ta ektemannens navn i tillegg. Anonymous poster hash: 4d781...79c 4
kareen Skrevet 12. mars 2014 #8 Skrevet 12. mars 2014 Nei takk;) Vi har begge lange etternavn på 12 og 13 bokstaver, så det blir alt for langt! Jeg er gammeldags....synes vi alle i familien bør ha samme etternavn;) Enig! Så utrolig mye forvirring når alle i familien har forskjellige navn. Felles etternavn gir også en koselig fellesfølelse, syns jeg Bytt navn når du er kommet tilbake, så slipper du masse styr før du drar. 2
sjokolade-mamma Skrevet 12. mars 2014 Forfatter #9 Skrevet 12. mars 2014 Enig! Så utrolig mye forvirring når alle i familien har forskjellige navn. Felles etternavn gir også en koselig fellesfølelse, syns jeg Bytt navn når du er kommet tilbake, så slipper du masse styr før du drar. Ja jeg venter med å bytte til senere i sommer:) 1
LexSuperior Skrevet 12. mars 2014 #10 Skrevet 12. mars 2014 Er ingen ekspert på dette område, men jeg kom i snakk med en som giftet seg i fjor som ikke skiftet før nå pga blant annet bryllupsreisen så jeg ville skiftet når du ikke skal noe sånt:)
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2014 #11 Skrevet 12. mars 2014 Behold pikenavnet ditt. Er forferdelig gammeldags og helt unødvendig å bruke mannens etternavn i 2014. Anonymous poster hash: 53783...5d8 Til å være i 2014 bør det være rom for respekt for ulike meninger. Skjønner virkelig ikke hvorfor noen har så sterke vrangforestillinger mot det å bytte navn...? Selv har jeg fått hets for å bytte (irl), men likte ikke etternavnet jeg vokste opp med til tross for at det er et skjeldent familienavn. Så å bytte etternavn for meg var en lettelse Noen argumenterte med skilsmisser, andre med kvinneundertrykkende argumenter. Selv er jeg helt nøytral på hva andre gjør med sine navn..Anonymous poster hash: 756e1...3a9 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2014 #12 Skrevet 13. mars 2014 Du har god tid til å bytte etter reisen. Du er uansett fru.XXXX (din manns etternavn)hvis der er gift. Det er koselig å beholde sitt pikenavn som mellomnavn. Anonymous poster hash: ec4d3...ac4
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2014 #13 Skrevet 13. mars 2014 Du er uansett fru.XXXX (din manns etternavn)hvis der er gift.Anonymous poster hash: ec4d3...ac4 Åtte hva?? Nå får du rulle inn tullpraten.Anonymous poster hash: 13779...2ef 2
Residensfruen Skrevet 13. mars 2014 #14 Skrevet 13. mars 2014 Vent med å bytte til du kommer hjem fra reise så slipper du noe tull så lenge turene er bestilt. 1
Strandloppa Skrevet 21. mars 2014 #15 Skrevet 21. mars 2014 Hei sjokolade-mamma! Dette vet jeg faktisk litt om, for jeg har jobbet med reiser i flere år Du må gjerne bytte navn med en gang etter bryllupet, det spiller ingen rolle, men du må IKKE bytte passet ditt før du har gjennomført reisen, dersom du bestiller den i pikenavnet ditt. Det er ikke noe problem at du har byttet navn i folkeregisteret, for på reisen og i de internasjonale kontrollene så forholder de seg til passet ditt, de "går ikke inn i folkeregisteret i Norge". Det er viktigere å tenke på at passet ditt er gyldig, uten skader, og at det er gyldig i minimum seks måneder etter at du skal reise hjem igjen (litt avhengig av hvor du skal reise). Det er ikke et krav at du bytter pass før det går ut på dato, men da er det viktig at du husker å bestille fremtidige reiser i pikenavnet ditt, frem til du får nytt pass. Og i alle tilfeller; pass på at du bestiller billett med EKSAKT samme navn som i passet. Står det f.eks Trine som mellomnavn i passet, så må du ha det på billetten selv om du aldri bruker det. I de fleste tilfeller vil det gå greit, men dette er helt avhengig av hvem/hvor/når/hvilket selskap/den globale situasjonen den tiden osv. Navnskifte på billettene kan bli veldig dyrt, så her er det viktig å ha tungen rett i munnen når man bestiller, God tur!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå