AnonymBruker Skrevet 11. mars 2014 #1 Skrevet 11. mars 2014 Har dere noen tips til hvordan man kan leve ok med dette? Hvilke hjelpemidler har dere i hverdagen? Har dere fått behandling / terapi av noe slag? Hvordan skal man best kunne leve med slike ting? Ble øresusen verre med årene, eller har den holdt seg stabil i "20 år" .. Anonymous poster hash: 40840...83c
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2014 #2 Skrevet 11. mars 2014 Jeg fikk øresus for syv år siden, etter å ha spilt trommer i band i noen år.(Uten ørepropper). Angrer selvfølgelig på at jeg ikke beskyttet ørene bedre. Tinnitusen er ganske lav, og det er jeg takknemlig for. Jeg sluttet å spille trommer etter at jeg fikk lyden i ørene, pga. At jeg ikke ville risikere forverring. Det har ikke blitt verre på de syv årene. Husket jeg var mye redd den første tiden, men etterhvert har jeg nesten glemt at jeg har tinnitus. De to første årene sovna jeg med radioen på, slik at jeg ikke skulle hører suset/pipelydene. Men nå tenker jeg ikke så mye over det lenger. Mitt tips er (er mildt rammet, så snakker ikke for dem som har kraftig tinnitus): -Prøv å tenk minst mulig på det -Omgi deg med lyd om du er redd for å "høre" på tinnitusen, f.eks musikk, TV etc. -Beskytt ørene dine fra høye lyder (raketter, på konserter husk ørepropper) for å unngå forverring -Nok søvn, tinnitus kan bli midlertidig verre om man er stresset/søvnunderskudd -Snakk med noen om det. Mange har øresus i varierende grad, jeg kjenner 4 stk som har det. En av dem har hatt (moderat)tinnitus i over 20 år, men slik jeg har forstått det, har det holdt seg stabilt, og han tenker lite over det i det daglige. Er man hardt rammet derimot, vil jeg tro at det nok er nødvendig med hjelp i å lære seg teknikker ol.Anonymous poster hash: 2996c...960
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå