Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Ninab
Skrevet

Vi har bygget hus etter vi giftet oss, nå skal vi separeres.

Har jeg krav på noe?

Lånet er på 2200000 og verdi på 4000000.

Kan jeg kreve at han selger for å kunne kjøpe meg ut, han får ikke økt lånet så salg er eneste mulighet om jeg skal få litt å starte på nytt nå.

Men det er vel og slik at om huset skulle gå på tvang, så har jeg og krav på halve gjelda?

Videoannonse
Annonse
Gjest Ninab
Skrevet

Det jeg egentlig mener er om han må kjøpe meg ut...

22000000 : 2 = 1100000.

40000000 : 2 = 2000000.

20000000 : 1100000 = 900000.

Er det ikke noe slikt,

Skrevet

Så lenge halvparten av huset er tinglyst på deg har du rett på halvparten, ja.

• Liker 4
Skrevet

Unntaket er hvis han har spyttet inn ekstra egenkapital i form av arv for eksempel, da har han rett på en større andel enn deg (tilsvarende det han spyttet inn).

• Liker 3
Skrevet

Du spør "Har jeg krav på noe?", ikke "Har HAN krav på noe?"

I dette ligger vel en ulikhet i bidraget til boligen, slik at du ikke oppfatter dere som likestilt.

Hvis han har bidratt med egenkapital etc i større grad enn deg, vil han kunne kreve skjevdeling. Og da skal verdiøkningen på boligen også skjevdeles.

Hvor mye du da vil ha krav på avhenger av ditt bidrag underveis.

• Liker 4
Gjest Ninab
Skrevet

Huset må Være tinglyst på meg? står ingenting om det i brosjyren om skilsmisse og separasjon?

Gjest Ninab
Skrevet (endret)

Jeg spørre har JEG krav på noe fordi HAN skal ha huset... og der har han strengtatt sin verdi?

Jeg har forøvrig betalt huslånet alene, hans del står ubetalt.

Endret av Ninab
AnonymBruker
Skrevet

Har du betalt noe for det da?

Anonymous poster hash: b7bc1...ca9
  • Liker 3
Skrevet

Hva du har krav på avhenger av om du er medeier i huset, som igjen avhenger av den avtalen som ble inngått da huset ble kjøpt og dessuten av eventuelle endringsavtaler mellom eierne som er gjort senere.

Hvis dere kjøpte huset i fellesskap, og dere avtalte lik eierandel, så kan du nå kreve halve verdien om du selger din halvpart til ham.

Hvis han ikke klarer å kjøpe deg ut og ikke frivillig går med på salg, så kan du kreve at sameiet blir tvangsoppløst. Da blir huset solgt på det åpne marked til høystbydende, og så får du halve verdien.

• Liker 2
Skrevet

Jeg spørre har JEG krav på noe fordi HAN skal ha huset... og der har han strengtatt sin verdi?

Jeg har forøvrig betalt huslånet alene, hans del står ubetalt.

Hva mener du med at du har betalt huslånet alene, og hans del står utbetalt? Har du betalt alle avdrag på huslånet, eller har du betalt din del?

Og, som flere andre her spør, hvem sto for egenkapitalen, hadde dere like mye?

• Liker 2
Gjest Wei Wei
Skrevet

Det spiller vel liten rolle hvem betalte hva i realiteten når dere er gifte. Hvis ikke noe annet er avtalt, så skal alt dere bearbeidet dere i ekteskapet deles likt mellom dere to. Dette er en generell regel.

Ditt regnestykke ser ganske riktig ut (utregning er riktig med feil i regneart du bruker). Altså hvis dere selger huset for 4 000 000 kr, så får du 2000 000 kr. Etter din del av lånet på 1 100 000 kr er nedbetalt, så går du ut med 900 000kr. Han står også med 900 000 kr ingen.

I dette tilfelle spiller det ingen rolle at han ikke betalte ned på boliglånet. Gjelden per i dag skal deles likt mellom dere to akkuratt som formuen. Har dere noen penger på konti, skal disse også deles likt.

• Liker 1
Gjest Ninab
Skrevet

Det spiller vel liten rolle hvem betalte hva i realiteten når dere er gifte. Hvis ikke noe annet er avtalt, så skal alt dere bearbeidet dere i ekteskapet deles likt mellom dere to. Dette er en generell regel.

Ditt regnestykke ser ganske riktig ut (utregning er riktig med feil i regneart du bruker). Altså hvis dere selger huset for 4 000 000 kr, så får du 2000 000 kr. Etter din del av lånet på 1 100 000 kr er nedbetalt, så går du ut med 900 000kr. Han står også med 900 000 kr ingen.

I dette tilfelle spiller det ingen rolle at han ikke betalte ned på boliglånet. Gjelden per i dag skal deles likt mellom dere to akkuratt som formuen. Har dere noen penger på konti, skal disse også deles likt.

Var slik jeg trodde jeg hadde lest meg frem til at det var ja..

Tusen takk :blomst:

Gjest Ninab
Skrevet

Hva mener du med at du har betalt huslånet alene, og hans del står utbetalt? Har du betalt alle avdrag på huslånet, eller har du betalt din del?

Og, som flere andre her spør, hvem sto for egenkapitalen, hadde dere like mye?

Jeg har betalt alle avdrag på huset, han er arbeidsledig ;)

Egenkapitalen vår var egeninnsats, og den har vi vel i grunn bidratt på like mye selv.. Vi har bygget hus, ikke kjøpt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har betalt alle avdrag på huset, han er arbeidsledig ;)

Egenkapitalen vår var egeninnsats, og den har vi vel i grunn bidratt på like mye selv.. Vi har bygget hus, ikke kjøpt.

Å bygge koster vel strengt talt noe det også vel? Og har han vært arbeidsledig i alle de årene dere har vært gift, og dermed ikke betalte noe på huslånet? Selv om han har vært arbeidsledig kan det jo hende han har hatt noe å bidra med uansett. Som regel får man jo trygd slik at man har en liten betalingsevne - om enn ikke så mye som når man jobber.

Anonymous poster hash: 81a09...b5d

• Liker 1
Gjest Wei Wei
Skrevet

Å bygge koster vel strengt talt noe det også vel? Og har han vært arbeidsledig i alle de årene dere har vært gift, og dermed ikke betalte noe på huslånet? Selv om han har vært arbeidsledig kan det jo hende han har hatt noe å bidra med uansett. Som regel får man jo trygd slik at man har en liten betalingsevne - om enn ikke så mye som når man jobber.

Da får han jo 900 000 kr akkuratt som TS for sin bidrag, uansett hvordan og hvor mye han bidro.

AnonymBruker
Skrevet

Jo, det gjør det. Ikke gi råd om ting du ikke har greie på.

Anonymous poster hash: a6def...983

AnonymBruker
Skrevet

Lov om ekteskap, kap. 12

§ 64. Gjeld som begge ektefeller er ansvarlig for.

Har ektefellene gjeld som begge er ansvarlig for, kan hver av dem kreve at den delen av gjelden som faller på den andre ektefellen, blir betalt før delingen. Er gjelden ikke forfalt, kan hver av ektefellene kreve at den andre ektefellen avsetter midler av formue som han eller hun eier til dekning av sin del av gjelden, eller stiller betryggende sikkerhet. Blir det ikke avsatt tilstrekkelige midler eller stilt sikkerhet som nevnt i andre punktum, kan det kreves at det overskytende blir sikret av det som tilfaller den andre ektefellen ved oppgjøret.

Anonymous poster hash: 99ec7...749

Gjest Wei Wei
Skrevet

Jeg vet hva jeg snakker om. Har opplevd en identisk situasjon.

Gjest Ninab
Skrevet (endret)

Eh, nei... jeg har jo svart har jeg ikke?

Og ja, det koster å kjøpe hus samme om det er bygget eller kjøpt ferdig, men forskjellen er at egeninnsats er egenkapital.. ikke penger.

Huset var ferdig (eller det er vel strengtatt ikke FERDIG) for noen måneder siden, han ble arbeidsledig i første halvdel av 2013 og jeg har betalt lånet siden vi startet betale på det i høst.

Skulle i utgangspunktet betale halvparten av faste utgifter hver, men det har ikke blitt sånn - så i realiteten har jeg betalt huslånet og han har brukt penger på andre ting.

Huslånets avdrag er lik summen av andre faste utgifter pr mnd for vår husstand.

Faste utgifter i mitt navn kommer nå i store regninger som ikke er betalt på 6 mnd.. så N-E-I, han har ikke betalt på lånet.

Endret av Ninab
Gjest Wei Wei
Skrevet
...så i realiteten har jeg betalt huslånet og han har brukt penger på andre ting.

Huslånets avdrag er lik summen av andre faste utgifter pr mnd for vår husstand.

Faste utgifter i mitt navn kommer nå i store regninger som ikke er betalt på 6 mnd.. så N-E-I, han har ikke betalt på lånet.

Det spiller ingen rolle hvem sin konto penger ble overført fra. Det virker som om dere hadde felles økonomi (ikke særeie). Som du selv sier, tok du ansvaret for boligen, mens han betalte for at dere skal leve. Dermed har begge bidratt. Dere er gifte og dette gir begge rett på halvparten av det dere opparbeidet sammen mens etter dere ble gift.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...