Gå til innhold

Beregning av bidrag til 18- åring

Fremhevede innlegg

Skrevet

Slik jeg forstår ting så mottar TS hele beløpet som far skal bruke på barna sine, og holder igjen penger som datteren egentlig skal ha.. Fordi hun er redd for å betale dobbelt..

Da tenker jeg at hun frykter at datteren er som mora.. Karrer til seg mer enn hun har krav på..

Hadde det vært min datter hadde jeg stolt på at hun ville " betalt " tilbake de pengene NAV evnt krever som hun allerede har betalt..

Anonymous poster hash: 28514...3ea

Du mener at TS er redd dattera skal gjøre som seg selv - og karre til seg noe hun ikke har krav på?

Hva er det for noe forbanna sludder? Enkelte klarer bare ikke la en mulighet til å rakke ned på bidragsmotakere gå fra seg... fordi begge foredrene skal forsørge avkommet sitt er jo bare sååååå feil....

Videoannonse
Annonse
Gjest constance90
Skrevet

Er egentlig trist hele saken. Hvis hun selv har valgt å flytte ut kan hun egentlig betale for seg selv. Men slik funker det ikke. Husker en sak fra Stavanger hvor ei gikk til NAV og tvang foreldrene til å betale store summer som skulle være bidrag til henne. Hun valgte selv å flytte fra den gratis leiligheten og foreldrene endte opp med å betale leien.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/artikkel.php?artid=10037409

Skrevet

Du skriver at du har søkt bidrag - men det er henne selv som må søke etter fylte 18.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Må være temmelig lenge siden du var 16, for i dag må en ha full tids jobb for å kunne betale husleie alene.

I praksis betyr der under 0 av utdannelse, hvilket ikke egentlig er en opsjon i dag med mindre en tar til takke med dårlig betalte strøjobber.

Neida... Er faktisk bare 2 år siden jeg betalte 2500 for en HYBEL, rommene jeg leide før det betalte jeg 1900 og 3000 kr for... Går man ned i kvalitet så koster det ikke så mye.. Og det er nettopp det en 18 åring bør gjøre..

Men.. Har lest en del innlegg fra deg kontormus .. Tror ikke det - for deg som bidragsmotaker er en tenkelig tanke..

Mer behagelig med sugerør inn på endens / pappas konto..

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du mener at TS er redd dattera skal gjøre som seg selv - og karre til seg noe hun ikke har krav på?

Hva er det for noe forbanna sludder? Enkelte klarer bare ikke la en mulighet til å rakke ned på bidragsmotakere gå fra seg... fordi begge foredrene skal forsørge avkommet sitt er jo bare sååååå feil....

Et myndig avkom bør greie seg selv..

• Liker 1
Skrevet (endret)

Neida... Er faktisk bare 2 år siden jeg betalte 2500 for en HYBEL, rommene jeg leide før det betalte jeg 1900 og 3000 kr for... Går man ned i kvalitet så koster det ikke så mye.. Og det er nettopp det en 18 åring bør gjøre..

Men.. Har lest en del innlegg fra deg kontormus .. Tror ikke det - for deg som bidragsmotaker er en tenkelig tanke..

Mer behagelig med sugerør inn på endens / pappas konto..

Fortell gjerne hvor denne hybelen er! Neppe et sted med flere enn 200 innbyggere! Og da er det neppe noen skole å gå på.

Ja, tenkt at jeg mottar et lite barnebidrag!! Jeg er jammen ikke lite frekk!!

Og en liten artig sak: min eks vasker klær i fellesvaskeri en gang hver 14. dag istenden for å bruke egen maskin for å spare noen ører. Han nektet å kjøpe et par sokker til 25 kr til sønnen. Så joda, det renner penger inn... i strie strømmer!!

Endret av Kontormus
Skrevet

Et myndig avkom bør greie seg selv..

Og ellers går det bra der bak i steinalderen?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fortell gjerne hvor denne hybelen er! Neppe et sted med flere enn 200 innbyggere! Og da er det neppe noen skole å gå på.

Og en liten artig sak: min eks vasker klær i fellesvaskeri en gang hver 14. dag istenden for å bruke egen maskin for å spare noen ører. Han nektet å kjøpe et par sokker til 25 kr til sønnen. Så joda, det renner penger inn... i strie strømmer!!

2500: øvre Romerike

1900 og 3000 : Oslo

Og... Da jeg var i praksis i Hordaland fikk jeg en hel leilighet til 3800 ..

AnonymBruker
Skrevet

...,!og det er det med å gjøre de valga din eks gjør for å spare penger en 18 åring som bor for seg selv også burde gjøre..

Skrevet

2500: øvre Romerike

1900 og 3000 : Oslo

Og... Da jeg var i praksis i Hordaland fikk jeg en hel leilighet til 3800 ..

Vel, den billigste hybelen jeg fant på Finn kostet 4350 for 10 kvadrat i Oslo.

Uansett, det koster å leve, det koster å bo. Og det er ikke urimelig at foreldrene hjelper barna til de er ferdige på videregående, en skolegang som har blitt mer eller mindre obligatorisk.

Ideelt sett burte dissa barna bo hjemme å få basalbehovene dekket av foreldrene. Det er også mitt inntrykk at de som faktisk gjør det, disponerer langt mer penger enn de som bor hos kun én av foreldrene.

Skrevet

Bra du søkte tidlig TS!

Jeg tror at bidraget far betaler bare kommer til å bli fordelt på barna. La oss si han betaler 10 000 i bidrag nå fordelt på 2 barn. Når søknaden går gjennom blir det nok 10 000 fordelt på 3 barn.

Og jeg tror du må tilbakebetale noe ja

Skrevet

Det er faktisk lovpålagt å hjelpe barna til de er ferdig med videregående...

AnonymBruker
Skrevet

Vel, den billigste hybelen jeg fant på Finn kostet 4350 for 10 kvadrat i Oslo.

Uansett, det koster å leve, det koster å bo. Og det er ikke urimelig at foreldrene hjelper barna til de er ferdige på videregående, en skolegang som har blitt mer eller mindre obligatorisk.

Ideelt sett burte dissa barna bo hjemme å få basalbehovene dekket av foreldrene. Det er også mitt inntrykk at de som faktisk gjør det, disponerer langt mer penger enn de som bor hos kun én av foreldrene.

Tips: let andre steder enn finn.. Bruker å være den dyreste plassen:

- oppslagstavla på Blindern / sio, jungeltelegrafen

Skrevet

Tips: let andre steder enn finn.. Bruker å være den dyreste plassen:

- oppslagstavla på Blindern / sio, jungeltelegrafen

Nå er det vel videregående vi snakker om. Henger ikke flust av hybellapper på oppslagstavlene der.

Skrevet

Har nettopp vært gjennom den mølla der. Barnet må søke selv når h*n har fyltt atten år, og den foreldren barnet ikke bor hos skal betale bidrag ut tredje klasse på videregående. Bor barnet (ungdommen) for seg selv skal begge foreldre betale hvert sitt bidrag. I vårt tilfelle valgte barnet å søke nav om støtte fra far, og regnet med å få tilsvarende som jeg hadde fått i tiden før attenårsdagen - men pga lang saksbehandlingstid og enormt rot med papirer på nav kom det aldri noe vedtak. Jeg valgte å betale barnet det samme bidraget som jeg hadde mottatt fra faren i alle år, dette betalte jeg direkte til barnet.

Skrevet

Hvis du mottar maksstøtte fra far for tre barn, og det ene barnet blir myndig er det jo logisk at du overfører 33% av beløpet til henne.

Og så matcher du summen, slik at hun får likt fra begge.

Gjest Violetta
Skrevet

Hvis du mottar maksstøtte fra far for tre barn, og det ene barnet blir myndig er det jo logisk at du overfører 33% av beløpet til henne.

Og så matcher du summen, slik at hun får likt fra begge.

Da tar du det for gitt at mor og far tjener det samme og har like mange barn.

• Liker 1
Skrevet

Da tar du det for gitt at mor og far tjener det samme og har like mange barn.

Sant, burde spesifisert "matche i forhold til inntenkt".

AnonymBruker
Skrevet

Nå er det vel videregående vi snakker om. Henger ikke flust av hybellapper på oppslagstavlene der.

Man må ikke være universitetsstudent for å se på oppslagstavla.. Og her kan man gjøre kupp!!

Bor man litt mer ute på landet fungerer lapper på oppslagstavla på butikken.. Eller høre med venner/bekjente...

Rart at det for noen virker til å være en umulig oppgave... Mens jeg og mange jeg kjenner greier å finne krypinn som selv en på videregående har rå til..

Et annet tips er å bo på internat.. Da er både kost og losji dekket..

Med en sommerjobb så er bidrag fra foreldrene helt unødvendig ...

AnonymBruker
Skrevet

Må være temmelig lenge siden du var 16, for i dag må en ha full tids jobb for å kunne betale husleie alene.

Jeg flyttet hjemmefra da akkurat fylte 18, og gikk siste året vgs. Hadde deltidsjobb, på kvelder og i helger, og levde nokså sparsommelig. Kunne i tillegg søkt lån og stipend, men gjorde ikke det. Fikk ikke, ønsket heller ikke noe støtte av foreldre (dette fordi det var jeg som ønsket å flytte for meg selv, da jeg mente jeg var voksen nok til å klare meg selv).

Dette er 6 år siden, og jeg klarte meg helt fint.

Sier ikke at det er noe for alle, men med hardt arbeid er det absolutt mulig!

Anonymous poster hash: 293ac...cf3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...