Gå til innhold

Matbudsjett for ett menneske


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Spiser du mye ute, drikker alkohol, røyker og snuser, godteri, brus? Ellers så kan jeg ikke skjønne hvordan en normal person skal kunne klare og spise for så mye..?

Anonymous poster hash: e28bb...c39

Og ikke slite med vekt...

Anonymous poster hash: 9b75c...14d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spiser du mye ute, drikker alkohol, røyker og snuser, godteri, brus? Ellers så kan jeg ikke skjønne hvordan en normal person skal kunne klare og spise for så mye..?

Anonymous poster hash: e28bb...c39

Vel, jeg skjønner ikke at folk kan leve av de småsummene mange i tråden hevder de spiser for pr. mnd. Jeg tror mange slenger ut tall etter hva de tror, og ikke hva de faktisk har kontroll over via summering av kvitteringer/nettbankregister.

Det er null problem å spise for 10000.- pr. mnd pr. person, om man bare driter fullt i hva/hvor/når man handler. De som påstår annet har overhode ikke peiling på landets matpriser, det er min ærlige mening...

I motsatt fall er det naturligvis også mulig å leve for 1000.- pr. mnd, men da snakker vi ytterst moderasjon noe i retning av hva folk drev med under krigens dager...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mente var at mat er dyrt i Norge, sammenliknet med andre vestlige land, og standarden vi ellers lever etter.

Men som jeg også antydet, man kan spare mye inn på matbudsjettet ved å handle fornuftig og der det er tilbud.

Mat er ikke dyrt i Norge dersom man sammenligner matpriser og inntekt. Selvsagt er brød billigere i Frankrike når de tjener 1/3 av hva en gjennomsnittsnordmann gjør.

Vel, jeg skjønner ikke at folk kan leve av de småsummene mange i tråden hevder de spiser for pr. mnd. Jeg tror mange slenger ut tall etter hva de tror, og ikke hva de faktisk har kontroll over via summering av kvitteringer/nettbankregister.

Jeg har faktisk en egen matkonto med eget kort, hvor jeg overfører 1500,- månedlig. Disse pengene dekker alle husholdningsvarer, som utenom mat og drikke vil si håndsåpe, oppvasksåpe, vaskemiddel, oppvaskmiddel, toalettpapir, tannkrem, sminkefjerner, bind/tamponger mm. Det dekker ikke alkohol, sminke eller godteri. Det at jeg har dette matkortet gjør det svært oversiktlig og nøyaktig, noe det må være da jeg lever på 7000 kr/mnd som student.

Uansett, TS:

Jeg kjøper som sagt mat for 1500 kr/mnd. Det går en del i first price og andre billigmerker, og dersom noe er på tilbud kjøper jeg ofte det i store kvanta. Jeg kjøper aldri ferskt kjøtt eller grønnsaker, men kjøper store frosne pakninger. Jeg handler kun på Rema og Kiwi.

Ellers er det lurt å være oppmerksom på kilopris, ikke pris pr vare. Jeg spiser ikke gluten, og glutenfrie varer er dyrt. Derfor baker jeg alle brød selv, noe jeg sparer en del på.

Anonymous poster hash: fd450...c7c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hinkelpinkel

Tja... sånn rundt 2300 - 3000 kroner, - avhengig av om jeg har besøk.. for da går det mer.

Så er vel jeg litt flink til å ikke handle oftere enn en gang i uken, bruke de gode tilbudene og fryseren min.

Kjøper ikke ferdigmat på butikken, baker brød og knekkebrød selv (mye bedre smak), lager det aller meste fra bunnen og kjøper usannsynlig lite 'posemat' (.... den er så fryktelig salt synes jeg....).

Kjøper råvarer.

Tar meg en øl nå og da i helgene.

Men det å bake knekkebrødene sjølv er vel ikkje billigare? Har gjort det et par gonger, men syns desse korna er så dyre :dry:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er umulig å si hva som er akseptabelt. Det varierer mye etter inntekt, kosthold, interesser osv. Så lenge man ikke lever over evne kan det meste aksepteres.

Det er mulig å leve på veldig lite med nøye planlegging, men det kan bli slitsomt i lengden. SIFO sier 2 030,-, så for folk som ønsker å spare er det en god pekepinn. Selv føler jeg at jeg må opp mot 4 000,- for å leve komfortabelt og så lenge det ikke går ut over andre budsjettposter, sparing og bolig, så ønsker jeg å ligge ca. der.

Anonymous poster hash: db97f...5cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sånn ca 2000, er student og det er til meg og jr, handler kun 4x per mnd dvs 1 gang per uke.

I perioder har vi nok brukt litt mer men og i perioder mye mindre, en stund vi hadde ekstra dårlig råd handlet jeg kun 2 ganger pr mnd, de to ukene jr var hos meg, de andre 2 jeg var aleine levde jeg på det jeg hadde i huset. Det var på den tiden du fikk 10 pk havregryn på rimi for 100 kr :P man kan leve på ganske så lite bare man må :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...