Gå til innhold

Matbudsjett for ett menneske

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på hva som regnes som akseptabelt pr uke/mnd?

Er det noen av dere som vet hva de beregnet i de luksus-overforbruk-programmene på tv?

Trenger å begynne å spare, men vet ikke helt hvor jeg skal legge lista. Anonymous poster hash: bbc0a...221

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, vil også si 2500kr er nokså passe. Kanskje beregne litt ekstra for toalettpapir, såper, vaskemidler og slikt :) Ca 500kr?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi er 2 og klarer oss så vidt med 6000 pr mnd tilsammen. Men da drikker vi en del brus, godt pålegg (roastbiff bla) og karb.deig fremfor kjøttdeig osv.

Anonymous poster hash: a5f17...700
Skrevet

Jeg klarer meg fint på 1600 i måneden som student, da inkluderer det ting som oppvaskmiddel, håndsåpe, vaskepulver etc. Jeg har heldigvis veldig gode fryse- og lagringsmuligheter, så jeg kjøper i stort når det er gode tilbud, og sparer mye på det i lengden.

AnonymBruker
Skrevet

Ene mnd brukte jeg nesten 7000 kr, ikke spør hvordan jeg klarte det for skjønner det ikke selv. :sjokkert:

Anonymous poster hash: 4662a...e74
AnonymBruker
Skrevet

Vi er 2 og klarer oss så vidt med 6000 pr mnd tilsammen. Men da drikker vi en del brus, godt pålegg (roastbiff bla) og karb.deig fremfor kjøttdeig osv.

Anonymous poster hash: a5f17...700

Da er det jo ikke rart.

Anonymous poster hash: 4e500...c93

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Cirka 5000 ville jeg brukt om jeg var alene.

Anonymous poster hash: e4bec...69e
  • Liker 3
Skrevet

Jeg bruker mellom 4000 og 5000 i måneden. Men jeg kjøper absolutt alt jeg vil ha, spiser ute innimellom, etc. Det er litt mye, så tenker å prøve å kutte det ned litt fra neste måned. :) Jeg syns at litt i overkant av 2000 høres lite ut, men rundt 3000-3500 bør nok holde.

• Liker 1
Gjest Wei Wei
Skrevet

Bor alene og bruker i snitt 1300 kr per mnd. Da er dagligvarer også inkludert.

• Liker 2
Gjest tsejG
Skrevet

Husk også at det er stor forskjell på summen pr. pers. som aleneboer kontra et samboer/ektepar. Er man alene, med èn inntekt som kanskje skal dekke utgifter til både bolig, fremkomstmiddel og husholdning, er man gjerne mer obs på hvor man virkelig kan spare, og da er matbudsjettet post nummer 1.

Er man derimot to inntekter om alt blir ofte summen høyere, fordi man koser seg mer med ekstra god mat flere ganger i mnd, gjerne med vin til ++.

Ikke uvanlig at utgiftene til èn enkel lørdagskos spretter opp i 1000-1200 kr. Sånn opplever ihvertfall vi det ganske ofte, og fordelt på hver av oss vil jeg anta vi ligger på rundt 3-4000 pr. pers. i måneden.

Bor man alene er ikke behovet for den ekstra kosen rundt spisebordet like stort.

Èn ting er i allefall helt sikkert, mat er svindyrt i dette landet, og jo sunnere dess dyrere dessverre.

AnonymBruker
Skrevet

Bor alene og bruker i snitt 1300 kr per mnd. Da er dagligvarer også inkludert.

Hei, kan du si litt om hva du spiser/kjøper og hvor du handler? :) Er du småspist forresten?

Anonymous poster hash: 4a941...7a1

• Liker 1
Gjest Wei Wei
Skrevet

Typisk frokost: 2 stekte egg og 1-2 grillpølser

Typisk lunch: Go' morgen yoghurt / Et par brødskiver med pålegg / middagsrester

Middager kan være forskjellige, men tallerken er oftest 3 delt: kjøtt (f.eks. kyllingfilet, fisk, pølse), et par poteter/ris/pasta og salat (f.eks. agurk, tomat, isbergsalat med rømme og krydder)

Drikker bare vann og te, liker ikke noe annet. Spiser frukt/kjeks/sjokoladebiter til mellommåltid.

Spiser neste aldri ute. Handler hovedsaklig på Kiwi og Rema.

Gjest Wei Wei
Skrevet

Èn ting er i allefall helt sikkert, mat er svindyrt i dette landet, og jo sunnere dess dyrere dessverre.

Her er jeg ikke enig. Med tanke på lønnsnivå og prosentandel av lønna som går til mat, så er maten veldig billig.

Eller rettere sagt, det meste er billig i Norge, hvis man jobber og tjenner som en gjennomsnittlig nordman.

• Liker 3
Gjest tsejG
Skrevet

Her er jeg ikke enig. Med tanke på lønnsnivå og prosentandel av lønna som går til mat, så er maten veldig billig.

Eller rettere sagt, det meste er billig i Norge, hvis man jobber og tjenner som en gjennomsnittlig nordman.

Det jeg mente var at mat er dyrt i Norge, sammenliknet med andre vestlige land, og standarden vi ellers lever etter.

Men som jeg også antydet, man kan spare mye inn på matbudsjettet ved å handle fornuftig og der det er tilbud.

AnonymBruker
Skrevet

Klarer meg fint på 1500 i måneden jeg, og da med ALT inkl(husholdning og mat). Men jeg har frokost og lunch dekket på jobb da så slipper unna litt på den biten.

Anonymous poster hash: 8a164...b22
AnonymBruker
Skrevet

Klarer meg fint på 1500 i måneden jeg, og da med ALT inkl(husholdning og mat). Men jeg har frokost og lunch dekket på jobb da så slipper unna litt på den biten.

Anonymous poster hash: 8a164...b22

Ja, for å ta bort 2/3 av det du spiser ila en dag minimerer jo ikke budsjettet ...

Anonymous poster hash: a2d22...79f

Skrevet

Vi brukte 3500 kr i mnd, to stk. Men det hjelper å gjøre storhandel, handle mer sjeldnere og lage ting fra bunnen av.

Skrevet

Bor alene og brukte 2500 kr på mat og alkohol forrige uke :sjokk:

Vanligvis bruker jeg alt mellom 2000-4000 kr på mat, alkohol og dagligvarer. Har cøliaki, laktoseintoleranse og svært lange dager på skolen (ork å lage stor matpakke!), så det går mye penger i det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...