Gå til innhold

Muntlig eksamen matte


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

I går kom jeg opp i matte muntlig og i dag trakk jeg oppgaven "min første leilighet". Har dere noen tips til hva jeg kan ha med og hvordan jeg skal begynne osv. Jeg har allerede startet litt, men er fortsatt ikke helt ferdig. Noen tips? :)

Anonymous poster hash: af151...4c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt enig. Du får finne ut av dette selv, TS. Jobbe litt for karakteren vet du!



Anonymous poster hash: 97b28...2d8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hvordan denne eksamenen er bygd opp, men naturlige tin å snakke om er:

Hvor høy inntekt må man ha for å kunne betjene et lån på X- kroner til x-% rente?

Hvor mye egenkapital må man ha for lånet?

Renten, hva skjer med betjeningsevnen av lånet dersom renten går opp?

Bare noen enkle tips for å få deg i gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de av dere som har ubrukelige svar, hold dem for dere selv.

Som posteren over nevner, inntekt i forhold til lån, egenkapitalkrav og hva som skjer dersom renten går opp og ned er gode ideer.

Eventuelt kan du også tenke på å regne ut kostnader for interiør, oppussing og andre gjenstander man har i huset. Eventuelt velikeholdskostnader, kommunale kostnader, strøm, vann, kloakk, tv lisens osv. Samt løpende kostnader som feks oppvaskmiddel og mat kan jo være relevant, hvis man går ut i fra at det er første gang du flytter for deg selv.

Samt tenke på hva som er den beste måten å presentere det på, kanskje snakke litt om feks excel. Hvordan man kan sette opp ett budsjett der, hvilken type diagrammer som vil vise dette på best måte.

Eller hvordan man kan sjekke at alt er som det skal i boligen, feks se om gulvet er vannrett eller ikke, hvordan matematikk kan brukes i byggeprossessen (pytagorassetningen) og hvordan matematikk blir brukt til å beregne elektrisitetsbehov, type sikringsskap man trenger osv.

Eventuelt kan du og diskutere litt om dyrt vs billig, er det best å kjøpe billige møbler når man har lite penger og skal flytte inn, eller å investere i dyrere og mer solide møbler?



Anonymous poster hash: d668c...634
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, eksamen må du klare selv. Det er du som må jobbe for karakteren.

Jeg håper jeg aldri møter på deg. TS spurte bare om tips. Det kan være litt vanskelig å være kreativ når det kommer til slike oppgaver. TS spør jo ikke om noen kan gjøre hele oppgaven. Hvordan er du i arbeidslivet om jeg får spørre? Du hjelper vel ingen, tenker jeg? Siden alle er alene og må jobbe for sitt uten noe som helst hjelp fra andre? Fysj.... For en holdning...

Hvordan gikk det TS? Jeg regner med at du hadde eksamen på torsdag?

Anonymous poster hash: eff77...d89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest constance90

Jeg håper jeg aldri møter på deg. TS spurte bare om tips. Det kan være litt vanskelig å være kreativ når det kommer til slike oppgaver. TS spør jo ikke om noen kan gjøre hele oppgaven. Hvordan er du i arbeidslivet om jeg får spørre? Du hjelper vel ingen, tenker jeg? Siden alle er alene og må jobbe for sitt uten noe som helst hjelp fra andre? Fysj.... For en holdning...

Hvordan gikk det TS? Jeg regner med at du hadde eksamen på torsdag?

Anonymous poster hash: eff77...d89

Hehe. Behjelper masse, samarbeidsvillig og alt men eksamen er eksamen. Hun har "fordelen" med forberedelsesdager og hun bør da derfor klare å fikse eksamen selv.

Satser på jeg ikke møter deg og. Slike dømmende holdinger av fremmende er ikke annet enn barnslig, umodent og tåpelig. Adieu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Behjelper masse, samarbeidsvillig og alt men eksamen er eksamen. Hun har "fordelen" med forberedelsesdager og hun bør da derfor klare å fikse eksamen selv.

Satser på jeg ikke møter deg og. Slike dømmende holdinger av fremmende er ikke annet enn barnslig, umodent og tåpelig. Adieu

I forberedelsestiden er alle hjelpemidler tillatt, inkludert andre personer. Det er ikke forberedelsestiden som gjenspeiler karakteren din, men hva en faktisk kan under selve eksamen. Presentasjonen er kun en liten del av eksamen som er med på å innlede til en samtale etterpå, men det er samtalen som avgjør så å si hele karakteren din. Dette er også understreket for årets (og videre utover) eksamener. Presentasjonen har 0 å si.

Jeg synes det er trist at du ikke klarer å hjelpe andre, spesielt i en så viktig vurdering som eksamen. Da venninnen min kom opp i muntlig kjemi hjalp jeg henne masse med presentasjon og forsøk som var relevant for eksamen. Dette selv om jeg selv hadde en eksamen (også i kjemi) å styre med. Hun fikk 5 og jeg fikk 6.

Kanskje hun hadde fått 5'eren selv uten min hjelp, men jeg er uansett veldig glad for at hun klarte det og at jeg var der da hun trengte hjelp. Da jeg hjalp henne fikk hun en økt forståelse for sammenhengen mellom teoretisk og praktisk kjemi, noe som hun antakeligvis viste under eksamen. Det er ikke noe galt i å hjelpe andre med en eksamen en har forberedelsestid på. Det er her en viser medmenneskelighet og at en er uselvisk. At en faktisk unner andre en god karakter. Veldig synd at du ikke innehar disse egenskapene.

Anonymous poster hash: eff77...d89

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg håper jeg aldri møter på deg. TS spurte bare om tips. Det kan være litt vanskelig å være kreativ når det kommer til slike oppgaver. TS spør jo ikke om noen kan gjøre hele oppgaven. Hvordan er du i arbeidslivet om jeg får spørre? Du hjelper vel ingen, tenker jeg? Siden alle er alene og må jobbe for sitt uten noe som helst hjelp fra andre? Fysj.... For en holdning...

Hvordan gikk det TS? Jeg regner med at du hadde eksamen på torsdag?

Anonymous poster hash: eff77...d89

Hei der ja!

Sorry for sent svar, ble litt skremt av å gå inn her igjen på denne tråden mtp constance90 hehe. Men det gikk greiere enn forventet :)

og mange takk til deg! Du virker som et utrolig godt menneske:)

Anonymous poster hash: af151...4c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk det bra på eksamen? Jeg blir kanskje trukket ut til muntlig matte eksamen på fredag.. Håper ikke jeg kommer opp :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...