Gå til innhold

Hannbikkje og hubikkje sammen...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en JRT hubikkje. Men vi har så lyst på en lekekamerat til vår lille jente, også er det det at samboer vil ha hannbikkje hvis vi skal ha. Å da har vi funnet den perfekte hannbikkja til vår jente. Men så lurer jeg på noe..

Er det noen som kan fortelle meg hva dere gjør når hubikkja har løpetid? Jeg har prøvd truse på ho, men ho tisser på seg når ho får den på.. Hørt at folk bruker det da de har løpetid. Men jeg har aldri hatt hubikkje og hannbikkje sammen likt. Så er litt uvant. Men bare lurte på hvordan folk klarer det. Er det enkelt, vanskelig?

Anonymous poster hash: 2342c...e60
Videoannonse
Annonse
Skrevet

kastrering/sterilisering? Hvis ikke får dere et lite helvete i huset hver gang det er løeptid.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

kastrering/sterilisering? Hvis ikke får dere et lite helvete i huset hver gang det er løeptid.

Kan ikke sterilisere vår jente når jeg har ho på foravtale. Og har planer om valper seinere også når ho er vår. Kastrering vil jeg ikke da jeg kanskje skal bruke han seinere på avl.

Har venner som faktisk har 3-5 bikkjer, å dem har hannbikkjer og hubikkjer sammen, å dem får det til å funke i en liten leilighet. Men ville høre her før jeg spurte de..

Skrevet

Vi har hatt en av hver siden 2002. Et mareritt hver løpetid, men sånn bortsett fra å passe på at de ikke gjør noe "ulovlig" har vi ikke gjort noe annet..

Neste gang vi skal ha ny hund blir det en hanne, en av hver blir bare stress for vår og bikkjene sin del!

AnonymBruker
Skrevet

Under løpetiden sender du hannbikkja på ferie. Blir voldsomt stress for hundene å være sammen da.

Tispetruse funker bare mot blod. Ikke mot parring. En tøybit er ingen hindring.

Anonymous poster hash: 036c5...c55

AnonymBruker
Skrevet

Det heter tispe.

Anonymous poster hash: 54a47...5e0
AnonymBruker
Skrevet

Trusens eneste funksjon er å være på innendørs så hunden ikke blør på gulv og møbler. Den hjelper IKKE mot uønsket parring. Man kastrerer heller ikke friske dyr for egen bekvemmelighet. Jeg ville ikke skaffet én av hver kjønn med mindre jeg hadde noen som kunne passe hannhunden er par uker to ganger i året. Enten det, eller så må du belage deg på et par helvetesuker hvert år, med nazikontroll på bikkjene, bur og låste dører, hyling og sutring. Det kan naturligvis gå greit, men det er ganske mange som lider seg gjennom hyling og nesten mister kontrollen på utbryterbikkjer hver løpetid.

Jeg ville kjøpt tispe.

Anonymous poster hash: fdec3...582

• Liker 2
Skrevet

Trusens eneste funksjon er å være på innendørs så hunden ikke blør på gulv og møbler. Den hjelper IKKE mot uønsket parring. Man kastrerer heller ikke friske dyr for egen bekvemmelighet. Jeg ville ikke skaffet én av hver kjønn med mindre jeg hadde noen som kunne passe hannhunden er par uker to ganger i året. Enten det, eller så må du belage deg på et par helvetesuker hvert år, med nazikontroll på bikkjene, bur og låste dører, hyling og sutring. Det kan naturligvis gå greit, men det er ganske mange som lider seg gjennom hyling og nesten mister kontrollen på utbryterbikkjer hver løpetid.

Jeg ville kjøpt tispe.

Ærlig talt så burde flere sterilisert/kastrert dyrene sine.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ærlig talt så burde flere sterilisert/kastrert dyrene sine.

Katter, ja. Ikke hunder. Det er utrolig mange studier på økning av adferdsproblemer på hund som følge av kastrering. Populasjonene i Norge er gjerne også altfor små til at man rutinemessig kan kastrere hunder uten at det får katastrofale følger på genpoolen. Skulle ha linket til noen studier på adferd og kastrering, men det går ikke fra mobil. Manimal.no har sikkert mye spennende, ellers er det bare å Google aktuelle stikkord på engelsk.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vår lurv er kjemisk kastrert. Tisper før og etter (men ikke under) løpetid er litt ekstra interessante av en eller annen grunn, men han har ingen seksuell interesse av de lenger.

Dette er samme dyret som tilta totalt så fort det var løpetid, var umulig å gå med og bare satt og hylte. Når han i tillegg veltet meg og slepte meg 200 meter så sa jeg til meg selv at nå ryker ballene. Så nå skal vi ha kjemisk kastrering en runde til før ballene ryker på ordentlig.

Han har ikke utviklet atdferdsproblemer av det, han har fortsatt hannhundpreg, fin pels og ikke overvektig/legger på seg fort.
Pels og vekt er det største problemet i forbindelse med kastrering. hvis du venter til hannhund er 1 år før du kastrerer kjemisk så skal alt som har med hormonell utvikling blitt mer eller mindre ferdig og du er tidlig nok ute til at hannhund ikke får en atferd på løpetid istedetfor at det bare er seksuelt/drifter. Er du ikke fornøyd med kjemisk så kommer du heller ikke til å bli fornøyd om du tar ballene. De fleste veterinærer vil nok anbefale å ha kjemisk i 1 år før ballene ryker for godt da du får en god innsikt i hvordan dette blir når du tar ballene for alvor.

Vi er veldig fornøyde med kjemisk kastrering og kommer til å kastrere kirurgisk til høsten igjen når neste runde går ut. Høyløpske tisper er null problem lenger. Andre positive ting vi har opplevd (som kan ha med at han blir mer voksen å gjøre) er at han hører bedre, innkalling sitter bedre og han er mer åpen for mine innputt istedetfor å suse rundt.
Det negative er vel egentlig sprøyten. Det er den vondeste du kan sette på hunden, vår mukket ikke så lenge det var utsikter for godbit, men han blødde en del så vi måtte barbere i nakken for at det ikke skulle klistre seg og få luft. I tillegg så røyk både halsbånd og sele så jeg måtte bruke hjemmemekka tau på en tur da vi ikke hadde noe annet og da skulle han selvfølgelig for første gang på lenge kaste seg i grøfta, tauet strammet rett over sprøytestikket/chipen og det ble en liten infeksjon.

Anonymous poster hash: d1755...28d
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Foreldrene mine har 2 bikkjer, en hann og tispe. De har ikke hatt noe problem med piping og masing. Hvordan kan jeg noen gang avle på bikkjene når folk mener det bare er et herk å ha tispe og hannhunder sammen? Hørt det er en del hunder som tilvenner seg hverandre og til slutt så bryr de seg mindre om den har løpetid.

Skrevet

Foreldrene mine har 2 bikkjer, en hann og tispe. De har ikke hatt noe problem med piping og masing. Hvordan kan jeg noen gang avle på bikkjene når folk mener det bare er et herk å ha tispe og hannhunder sammen? Hørt det er en del hunder som tilvenner seg hverandre og til slutt så bryr de seg mindre om den har løpetid.

Er ingen garanti for noe som helst ene eller andre veien. Du kan selvsagt prøve, men da må du også forberede deg på "worst case scenario".

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er ingen garanti for noe som helst ene eller andre veien. Du kan selvsagt prøve, men da må du også forberede deg på "worst case scenario".

Jeg har tatt å snakket litt rundt og hørt med folk, de har ikke hatt noe problem. Men sant, det er forskjell fra hund til hund. Men det at folk kommer å sier det at det er klin umulig osv. Så syntes jeg det er å ta litt i.

Skrevet

Jeg har tatt å snakket litt rundt og hørt med folk, de har ikke hatt noe problem. Men sant, det er forskjell fra hund til hund. Men det at folk kommer å sier det at det er klin umulig osv. Så syntes jeg det er å ta litt i.

Umulig er det nok ikke. Men kan kreve mer innsats enn med to av samme kjønn.

• Liker 2
Skrevet

Vi tar tispen med til dyrlegen og får satt p-sprøyte på den , så slipper vi trøbbel med hannhunden!

AnonymBruker
Skrevet

Vi tar tispen med til dyrlegen og får satt p-sprøyte på den , så slipper vi trøbbel med hannhunden!

Jeg kan ikke det da bikkja ikke er vår enda, siden vi har ho på foravtale. Å neste løpetid blir det parring.

Skrevet

Våres skal ikke brukes i avl pga nervøsitet:) Men da anbefaler jeg at dere har en hund ute og en inne , så bytter dere på det, om natten kan hundene være i hvert sitt rom!

AnonymBruker
Skrevet

Våres skal ikke brukes i avl pga nervøsitet:) Men da anbefaler jeg at dere har en hund ute og en inne , så bytter dere på det, om natten kan hundene være i hvert sitt rom!

Under løpetiden?

Skrevet

Katter, ja. Ikke hunder. Det er utrolig mange studier på økning av adferdsproblemer på hund som følge av kastrering. Populasjonene i Norge er gjerne også altfor små til at man rutinemessig kan kastrere hunder uten at det får katastrofale følger på genpoolen. Skulle ha linket til noen studier på adferd og kastrering, men det går ikke fra mobil. Manimal.no har sikkert mye spennende, ellers er det bare å Google aktuelle stikkord på engelsk.

Har du link til denne forskningen? Spennendes emne

Jeg ville heller valgt en ny tispe. Det kan fort bli mye mas om du må sende hannhunden vekk ved hver løpetid.

Skrevet

Ja, det skal gå fint,:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...