Gå til innhold

Angst. Bare jeg som sliter?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg er 20 år og har nettopp flyttet inn på hybel for meg selv. Etter dette har jeg fått en slags angst følelse og sliter spessiellt med å såve. Kroppen min har en indre uro, og noen ganger får jeg hjertebank og hiver etter pusten. Jeg vet ikke helt sikkert at dette er angst, men jeg vil tro det er det. Jeg lurer på om flere sliter med det samme problemet på en eller annen måte? Flere som opplever noe lignende med kroppen, og kan det ha en sammenheng med at jeg har flyttet ut fra mitt eget hjem, der ingen bekymringer var like sterke og lette å få? Eller er det noe farlig som feiler meg?

Anonymous poster hash: 3cf45...400

Videoannonse
Annonse
Gjest tinbjo1
Skrevet

Er det noe spesielt du tenker på når angsten kommer?

Skrevet

Det er som regel så dystert som det går an. De fleste tankene er at jeg er redd jeg skal død. At jeg må havne på sykehus p.g.a noe som feiler kroppen min. Det kan også dukke opp tanker om at jeg aldri kommer til å bli det jeg vil bli og klare å vokse opp og bli lykkelig. Jeg er veldig glad i de jeg har rundt meg, og spessielt kjæresten som jeg har vært sammen med i 2 år nå, og har det så flott sammmen. Og når jeg da kommer på den stuslige lille hybeln igjen dukker sånne dystre tanker opp

Skrevet (endret)

Å dette husker jeg så godt. Et lite tips fra min side, er dersom du har dekoder/vifte så sett på dette og fokuser på lyden. Finn en ting du fokuserer på og etterhvert vil hjernen begynne å roe seg. Jeg husker jeg fikk slike "anfall" spesielt etter at jeg flyttet til USA, så ingen kjære mor der nei. Det blir bedre, finn en ting å fokusere på og du vil be all right.

Husk at du kommer ikke til å dø uten noe grunn (selv 40 i feber og svineinfulensa vil man overleve) Ja, når du er syk vil du tro at du kommer til å dø, men dette er sannsynligvis er fordi du ikke har noe støtteaparat hjemme lenger. Om du må havne på sykehus, ringer du ambu og de vil kunne hjelpe deg videre. Det å ikke "bli noe" eller "klare seg videre" i livet er tanker som mange sliter med. Føler du at du begynne å havne på den negative siden av hvor du vil være i livet, så tar du tak i nakken og gjør noe med det. Værre er det ikke, skummelt ja, men ikke noe værre enn det.

Endret av dillyduzit
AnonymBruker
Skrevet

Er du husredd, mørkeredd eller lignende? Eller kommer denne følelsen ut av "ingenting"?

Opplever du angst i hverdagen på noen måter?

Anonymous poster hash: b3262...268
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! :)

Fint og høre andre har opplevd noe av det samme. Dette forekommer ikke på dagtid, da føler jeg meg ok i kroppen. Jeg har ikke vært særlig mørkredd etc. før jeg flyttet for meg selv. Har også en "creepy" nabo.. fra mitt syn. Og det hjelper heller ikke noe særlig på angsten..

AnonymBruker
Skrevet

Der så jeg du hadde svart. :) Jeg har også slitt med det samme i rundt ti år, det kommer og går. For min del tror jeg at jeg har hatt en del tanker, bekymringer og stress under overflaten, og når jeg legger meg alene i et mørkt, stille rom kommer disse tankene opp. Som en annen bruker sa hjelper det å fokusere på lyd. Jeg sovner noen ganger til serier eller filmer. Det har også hjulpet for meg å forestille meg scenarioer, for eksempel lage et plot til en tv-serie i hodet. Det høres litt rart ut, men det hjelper å fokusere på noe konkret som ikke fremkaller negative følelser.

Det at du har en ekkel nabo kan jo være en faktor, men det virker likevel som det som skaper angsten din er indre faktorer; redsel og bekymring for fremtiden?

Skrevet

Har også en "creepy" nabo.. fra mitt syn. Og det hjelper heller ikke noe særlig på angsten..

Har du mulighet for å henge opp noe rullgardin av noe slag? Husk at denne kan du åpne på dagen, da kan han ikke se inn, mens om nattetid, så lukker du gardinene slik at du slipper å tenke på han. Det som også kan være lurt er å skaffe seg en sovemaske (Nå gjorde jeg dette pga jetlag men bruker den nå hver natt) som på en måte "tvinger" øynene igjen så det eneste du har er hørselen og lukt, når du klarer å fokusere på en lyd er du godt i gang. Husk at når det er mørkt blir øynene blinde og alle de andre sansene skjerpes.

Ellers hva AB 268 sier, så lag deg ett plott i hodet og fokuser. Fokusering vil bli din bestevenn om du klarer å utnytte det riktig :)

AnonymBruker
Skrevet

Ja. Det har vell for det meste med at det er først nå jeg innser at jeg har blitt "voksen" og må ta ansvar for ting en kanskje ikke tenkte så mye på før når man bodde hjemme. Spessiellt tanken på å ikke vite hva framtiden vil bringe skremmer meg. Jeg har også ganske dårlig selvtillit når det gjelder og mestre ting. Og tanken på at lille meg må ut på studentlivet i flere år til er ikke særlig motiverende.

Jeg har også følt meg veldig ensom etter jeg flyttet

AnonymBruker
Skrevet

Har du mulighet for å henge opp noe rullgardin av noe slag? Husk at denne kan du åpne på dagen, da kan han ikke se inn, mens om nattetid, så lukker du gardinene slik at du slipper å tenke på han. Det som også kan være lurt er å skaffe seg en sovemaske (Nå gjorde jeg dette pga jetlag men bruker den nå hver natt) som på en måte "tvinger" øynene igjen så det eneste du har er hørselen og lukt, når du klarer å fokusere på en lyd er du godt i gang. Husk at når det er mørkt blir øynene blinde og alle de andre sansene skjerpes.

Ellers hva AB 268 sier, så lag deg ett plott i hodet og fokuser. Fokusering vil bli din bestevenn om du klarer å utnytte det riktig :)

Ja jeg har en rullgardin som er nede heletiden. Og låser alltid døra. På dagtid også.. uvant og flytte på en større plass. Vokst på bygda, så det sier litt.

AnonymBruker
Skrevet

Da har du det kanskje ikke så greit, da :kose:

Hvis du har lyst å prate om det på pm er det bare å si fra. Jeg har vært der du er nå, for noen år siden.

Men gjør du noe om dagene, jeg forsto ikke helt om du studerte eller skal gjøre det?

AnonymBruker
Skrevet

Da har du det kanskje ikke så greit, da :kose:

Hvis du har lyst å prate om det på pm er det bare å si fra. Jeg har vært der du er nå, for noen år siden.

Men gjør du noe om dagene, jeg forsto ikke helt om du studerte eller skal gjøre det?

Jeg studerer 1 år på høyskole nå. Men må fortsette noen år fremover ;)

Skrevet

Ja jeg har en rullgardin som er nede heletiden. Og låser alltid døra. På dagtid også.. uvant og flytte på en større plass. Vokst på bygda, så det sier litt.

Ååå, du høres ut som mini meg da jeg nettopp hadde flyttet ut, søtt :hug:

Ting blir bedre, det er alt jeg kan si :) Antar at du studerer i Oslo, Tr.Heim eller Bergen? Du kan jo tenke deg å veksle mellom Oslo/L.A, angsten kom signende og plutselig satt jeg begge steder satt jeg med ting klare dersom noen skulle "komme å ta meg" haha.

AnonymBruker
Skrevet

Ååå, du høres ut som mini meg da jeg nettopp hadde flyttet ut, søtt :hug:

Ting blir bedre, det er alt jeg kan si :) Antar at du studerer i Oslo, Tr.Heim eller Bergen? Du kan jo tenke deg å veksle mellom Oslo/L.A, angsten kom signende og plutselig satt jeg begge steder satt jeg med ting klare dersom noen skulle "komme å ta meg" haha.

Ja jeg har også blitt litt "paranoid" og tenker på alle mulige utfall. Sist uke trodde jeg jeg ble forfulgt av en bil når jeg skulle kjøre tim hybelen igjen om kvelden. Det var nok sikkert bare meg som begynte å overdrive i tankend mine igjen.. uff ;)

Skrevet

Ja jeg har også blitt litt "paranoid" og tenker på alle mulige utfall. Sist uke trodde jeg jeg ble forfulgt av en bil når jeg skulle kjøre tim hybelen igjen om kvelden. Det var nok sikkert bare meg som begynte å overdrive i tankend mine igjen.. uff ;)

Det er lov å være paranoid, det er bare sunt :)

Les: i blant. Stol på magefølelsen.

AnonymBruker
Skrevet

En snodig ting jeg har startet å gjøre er å ha to dyner på meg om natta. Føler meg mye tryggere når noe stort brer seg over. Blir som en varm liten hule

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...