Gå til innhold

Bryllupsmat. Kokk, catering - hva er mulig?

Anbefalte innlegg

Gjest Ciegus
Skrevet

Jeg er helt grønn på dette med planlegging av bryllup og middag og alt sammen.

Vi har et lokale med tilhørende kjøkken, men med lite utstyr. Det er bare en vanlig kjøkkenkomfyr (sånn typisk husholdningskomfyr) og en vanlig oppvaskmaskin her. Ikke er det så sentralt heller, så skal vi leie en kokk må de reise en time eller to (avhengig av hvor de er fra - foreløpig kjenner vi ikke til noen på hjemstedet vårt).

Men vi kan vel ikke leie kokk når vi ikke har et skikkelig kjøkken å tilby?

Hva er i så fall alternativet? Vi vil ha GOD mat - får vi til det med catering? Ser at et hotell i nabobyen (ca 35 min unna lokalet) tilbyr catering til bryllup. Hvordan foregår egentlig catering? Lages maten på deres eget kjøkken, og bringes så til selskapslokalet? Når det er en såpass lang avstand som 35 min må vel det bety at maten må holdes varm på et vis, og da blir vel kvaliteten dårligere? Eller? Dette hotellet har i utgangspunktet svært god mat altså.

Skrevet

Når de lager mat til så mange så er uansett mye/mesteparten av maten forhåndslaget på et annet kjøkken og tilkjørt, det er vanlig.

Å ha et kjøkken tilgjengelig er for det meste for å hold maten varm, og gjøre siste finishen på endel ting (tror jeg), det er ikke snakk om at en kok kommet til et kjøkken og lager mat til 70 personer fra bunnen av i løpet av noen timer før et bryllup.

Husk, med taler og andre uforutsette ting så er det ikke kokken som bestemmer når middagen er, en del av jobben deres er å være klar når det skal skje noe (kommunikasjon mellom toastmasetr og kjøkken er derfor viktig).

Vi giftet oss i en "storby", hadde et lokale med stort industrikjøkken og brukte catering. Det tar ihvertfall 20 min i denne byen å kjøre fra stedet hvor maten ble laget til lokalet. Vi var veldig fornøyd med maten.

Og maten blir god, ikke noe problem. Jeg ville stilt de samme spørsmålene som du stiller her til hotellet og stolt på det de svarte. Koster ingenting å ringe og høre om menyer og priser og stille samme spøsmålene som du stiller her, de har sikkert svart på dem før.

Hvor mange gjester? Syntes det hørtes lite ut med en vanlig husholdningsoppvaskemaskin til et helt bryllup.

Ellers kan du tenke på kjøleskapskapasiteten til drikkevarer og kaker. Jeg tror faktisk vi hadde med et eget kjøleskap for å ha plass til alt der vi var.

Gjest Ciegus
Skrevet

Takk for svar. Jeg har aldri vært borti catering før, så jeg aner jo ikke hvordan det fungerer. Skal absolutt ta kontakt med hotellet ja, men tenkte å høre folk erfaringer først, med catering vs. kokk, og hva som er mulig. Hva er egentlig forskjellen på å leie en kokk, og catering?

Tror gjestelista blir på ca 50 stk, så spørs det hvor mange som kommer. Neppe mer enn 50. Ja, jeg syns det er helt merkelig at de bare har en vanlig oppvaskmaskin?! Dette lokalet har hatt mange fester før, arrangerer 17. mai etc, så jeg forstår ikke hva de gjør med oppvasken. Han som er ansvarlig for lokalet hadde ikke peiling han heller... :ler:

Skrevet

Vel, for mer uformelle anledninger er jo engangsbestikk/servise en mulighet, men det er ikke et alternativ her:-)

Jeg regner jo med at dere har sjekket at det finnes dekketøy, bestikk og riktig antall sett med glass og kopper til 50++ personer?

Gjest Ciegus
Skrevet

Vel, for mer uformelle anledninger er jo engangsbestikk/servise en mulighet, men det er ikke et alternativ her:-)

Jeg regner jo med at dere har sjekket at det finnes dekketøy, bestikk og riktig antall sett med glass og kopper til 50++ personer?

De har nok dekketøy ja, men om det er "fint nok" vet vi ikke, eller om de har annet enn vanlige drikkeglass (dvs vet ikke om de har vinglass etc). Men hotellet vi vurderer for catering leier ut dette, det er også et annet, nærmere hotell som jeg vil tro vi kan leie fra hvis nødvendig.

Skrevet

Det kjøkkenet du beskriver er ikke noe å tilby en kokk, dersom han/ hun da ikke har et annet kjøkken hvor maten kan lages istand på forhånd, slik at det kun gjenstår oppvarming og servering i selve lokalet.

Når det gjelder catering har jeg god erfaring med dette. Har spist både koldtbord, tapas og varmretter fra flere ulike cateringfirmaer her vi bor, og de har alle levert god mat. Maten holdes varm i isoporkasser under frakt, og 30-40 min. er ikke noe problem.

Når det gjelder oppvaskmaskin, har dere sjekket hvor lang tid den bruker på en kjøring? Noen husholdningsmaskiner bruker faktisk ikke mer enn 1 t, og da kan det jo gå greit hvis man planlegger litt. Man kan be gjestene beholde glassene til resten av festen for eksempel, så er det kun middagstallerkner og bestikk som må vaskes.

Gjest Ciegus
Skrevet

Vi får bare krysse fingrene hardt for at dette hotellet vi vurderer kan levere catering den aktuelle dagen da. Det er ikke så mange andre som tilbyr dette innen 12 mil...

Mange har giftet seg i det lokalet før, men vi kjenner jo ingen av de. Lurer fælt på hvordan de har løst det. :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...