Elle Melle Skrevet 1. juni 2004 #1 Del Skrevet 1. juni 2004 Jeg så akkurat en annonse der et par ønsket dagmamma til en 8mnd. gammel baby, fra 07-17 hver dag. Er det bare meg, eller er er dette for lenge for et så lite barn? Jeg forstår at noen har livssituasjoner der man ikke har store valget, men jeg kjente jeg fikk litt vondt av den babyen som skulle tilbringe så mye tid borte fra foreldrene sine. Er dette vanlig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 1. juni 2004 #2 Del Skrevet 1. juni 2004 Søskenbarnet mitt begynte i barnehagen da han var 6mnd, og tidspunktene var omtrent de samme som du nevner....barnet har det bare bra idag.. (men jeg hadde ikke "forlatt" barnet mitt så lenge,..med mindre det oppstod en krise...) Clea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 1. juni 2004 #3 Del Skrevet 1. juni 2004 Det er lenge for et så lite barn, men noen ganger så har man ikke et valg. Og normal arbeidstid er fra 8 - 16. Da jeg fikk førstemann var svangerskapspermisjonen på 3,5 mnd og siden jeg gikk to uker over tiden så måtte jeg tilbake i jobb igjen da hun var 3 mnd. Da jeg fikk nestemann var jeg hjemme i et år. Skjønte da hvor mye jeg hadde mistet med førstemann. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 2. juni 2004 #4 Del Skrevet 2. juni 2004 Vi blir nødt til å ha dagmamma til babyen 2 dager i uken fra hun er 7 1/2 måned. Gleder meg ikke til det. Da jeg var liten var det bare 3 måneders svangerskapspermisjon så jeg hadde barnepike (hun kom hjem til oss hver dag) fra den alderen. Tror ikke jeg har fått noen men av det da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ung mor Skrevet 2. juni 2004 #5 Del Skrevet 2. juni 2004 min begynte som 11mnd.. og for han var det virkelig på tide. han stortrives! men det skal være sagt at om ikke det hadde vært ytterst nødvendig for familien, ville han nok vært hjemme lenger/mere... nå jobber vi begge full dag, og han er med andre barn hele dagen... sier til meg selv at han har godt av det, jeg virker iallefall mer fornøyd etter å ha vært med andre barn... tenk over at det faktisk ikke er alle som har fødselspenger osv! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 3llie Skrevet 2. juni 2004 #6 Del Skrevet 2. juni 2004 Jeg vet ikke riktig. Min sønn begynte i barnehage da han var 18 mnd gammel, og det var akkurat perfekt timing for oss. Tenker tilbake på da han var 8 mnd og jeg hadde ikke klart å etterlate han hos en dagmamma da. Man bør vente til de er 1 år syntes jeg, men det aller vanligste er vel at de begynner når de er mellom 10 mnd og 1 år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Emma* Skrevet 2. juni 2004 #7 Del Skrevet 2. juni 2004 Jeg er enig i at dette er ganske lenge for et såpass lite barn men samtidig har mange faktisk ikke så mye valg. Jeg har salv sønnen min i barnehage 5 dager i uken fra ca 8-16.30 og det syns jeg er alt for lenge selvom han nå snart er 5. (Han begynte da han var 10 mnd). Men hvis han skal ha tak over hodet og mat i matpakka si så er vi faktisk nødt til å jobbe fulltid begge to å da har vi ingen andre muligheter. Jeg syns det er litt "dumt" å "kritisere" noen eller stille spørsmålstegn ved en ting som dette fordi jeg er overbevist om at moren og faren til babyen/barnet også ønsker det annerledes men ikke fikk det til slik..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Muslingen Skrevet 2. juni 2004 #8 Del Skrevet 2. juni 2004 Personlig synes jeg det er altfor lang tid å være hos dagmamma for et så lite barn. Jeg håper jeg slipper å plassere mine barn hos andre før de er 1 1/2 år gamle. Med det barnet jeg har, har det gått fint. Jeg har gått skole på kveldstid, og vært dagmamma på dagtid for et barn. Jeg og sambo vil få de barna vi skal ha mens jeg studerer, man har tross alt litt mer frihet da enn når man jobber. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elle Melle Skrevet 2. juni 2004 Forfatter #9 Del Skrevet 2. juni 2004 Jeg syns det er litt "dumt" å "kritisere" noen eller stille spørsmålstegn ved en ting som dette fordi jeg er overbevist om at moren og faren til babyen/barnet også ønsker det annerledes men ikke fikk det til slik..... Jeg mener ikke å kritisere. Jeg lurte bare rett og slett. Etter å ha lest en haug med "dagmamma ønskes"-annonser, så skilte denne seg ut som den eneste med så ungt barn og så lang tid hos dagmamma. Da aller fleste andre gjaldt barn på ett år eller mer, som skulle være fra 8-16. Siden veldig mange går hjemme et helt år med barna, så er jeg vel blitt vant til å tenke at det er det "beste", og jeg merket jeg fikk litt vondt av både babyen og foreldrene. Når det er sagt, så VET vi jo ikke om dette er noe folk "tvinges" til eller om det er et valg de har gjort frivillig. Det er KUN hvis dette er et valg gjort av hensyn til egne behov på bekostning av barnet at jeg ville finne på og være kritisk. Må man, så må man og ingen barn har opp gjennom historien dødd av å se lite til foreldrene. Likevel, når jeg hører om forskjellene fra den gangen man var hjemme en tre måneders tid og slik det ble senere, da lurer jeg på om ikke prisen var vel høy for noen. Det er mange mødre og barn som har hatt det vondt på grunn av alt for tidlig adskillelse, og jeg misunner ikke foreldregenerasjonen min som måtte ha det slik. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest DaisyBoo Skrevet 2. juni 2004 #10 Del Skrevet 2. juni 2004 Samtidig så tenker jeg at det må være bedre for barnet å være hos dagmamma enn i barnehage. Hos en dagmamma er det mer "hjemlige" forhold enn i en barnehage, og en dagmamma vil ha større muligheter for å dekke alle behov som dette lille barnet vil komme til å trenge. I barnehage vil det være mindre tid og rom for å dekke absolutt alle de små barnas behov. Så dersom foreldrene til dette barnet ikke har muligheter til å være hjemme med barnet sitt, må det jo være bedre å være hos dagmamma enn i barnehage Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dragoline Skrevet 2. juni 2004 #11 Del Skrevet 2. juni 2004 Når mener dere det er ok for et barn å begynne i barnehagen da? (liten avsporing) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest DaisyBoo Skrevet 2. juni 2004 #12 Del Skrevet 2. juni 2004 Personlig mener jeg at barn ikke bør begynne i barnehagen før de har passert ett år. Men det er jo ikkenoe i veien for at de kan begynne i barnehagen før. De tar ikke skade av det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 2. juni 2004 #13 Del Skrevet 2. juni 2004 Barn bør ikke begynne i barnehage før de kan gå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tvilling76 Skrevet 3. juni 2004 #14 Del Skrevet 3. juni 2004 Jeg er enig i at barn bør kunne gå før de begynner i barnehage. Og syns 1 år er en passende alder. Da min mor fikk meg, måtte hun ut i jobb da jeg var 6 uker gammel. Slik var det før, og jeg har heller ikke tatt noen skade av det. Norge er unike på lang permisjonstid. Andre steder i Europa er det 3-4 mnd som er normalt.... Ikke alle har mulighet til å ta 1 år ekstra fri sånn just like that heller. ;-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 3. juni 2004 #15 Del Skrevet 3. juni 2004 Personlig synes jeg det er litt vel lenge for en så liten baby. Vår jente begynte hos Dagmamma når hun var 9,5 mnd gammel og det var tiden 8-16. Men ungene venner seg ofte til det da - tror det er verst for foreldrene jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 3. juni 2004 #16 Del Skrevet 3. juni 2004 Barn bør ikke begynne i barnehage før de kan gå. Hvorfor ikke? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Emma* Skrevet 3. juni 2004 #17 Del Skrevet 3. juni 2004 Hvorfor ikke? Den syns jeg var litt merkelig også? Noen barn kan gå når de er ca 10 mnd(jeg gjorde det) mens andre ikke går før de kanskje er 15??? Hvor er fornuften i det da? Så da kunne jeg være i barnehage fra jeg var 10 mnd da, mens naboens på 15 mnd som ikek kan gå skal være hjemme???? Makes no sense! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 3. juni 2004 #18 Del Skrevet 3. juni 2004 Syntes det var litt snevert sagt Tex. Er enig at det varierer når barn går. Jenta mi er året snart og går ikke ennå. Hun elsker å være hos Dagmamma og stuber nærmest inn i armene på henne hver morgen med et stort smil. ser at hun har veldig stort utbytte av å være der og hun blomstrer rundt andre barn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 3. juni 2004 #19 Del Skrevet 3. juni 2004 Ingen kan vel være uenig i at det varierer når barn begynner å gå Men barn som ikke kan gå får en veldig stillesittende barnehagehverdag. De sitter i en stol, de sitter i en vogn, og der blir de. Ingen voksne har tid til å gå rundt med de hverken på armen eller som gåøvelser. Barn som kan gå klarer å røre på seg der de stabber rundt i de digre og altfor store vinterklærne sine, mens de som ikke kan gå ofte blir kalde og sutrete, fordi de ikke har det bra. Jeg kunne ha hostet opp flere grunner, men syns igrunn at disse to burde være gode nok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest him Skrevet 3. juni 2004 #20 Del Skrevet 3. juni 2004 Hvorfor ikke? Mitt barn ble i alle fall mer "utadrettet" da hun begynte å gå. (Det betyr selvfølgelig ikke at alle barn blir det ) Det virket også mer praktisk i barnehagesammenheng - de som ikke gikk ble av og til "løpt ned" av de barna som kunne gå. Ute har det lett for å bli veldig kalt for de som ikke kan gå (men dette mener egentlig jeg er irrellevant - barnehagen bør ta hensyn til de minste og foreldrene bør kjøpe skikkelige uteklær) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå