Linnipinnii Skrevet 10. mars 2014 #1 Skrevet 10. mars 2014 (Jeg vet ikke om denne tråden allerede finnes, men jeg prøver...) Jeg hører stadig folk klage over dårlig erfaringer og dårlig behandling de har fått på sykehus rundt om i landet, og det er også som regel det negative som kommer fram i media. Så det jeg lurer på er: Kan du nevne gode erfaringer du har hatt med sykehus i Norge? God behandling, snille sykepleiere, kort ventetid? Noe? Jeg kan nevne noe selv: - Jeg la meg inn frivillig på DPS Døgn, og jeg fikk selv bestemme når utskrivelsen skulle bli, fordi psykologen stolte på at jeg er den som kjenner meg selv best. Jeg hører mye om andre som blir skrevet ut før de føler seg klare, og derfor ender opp som svingdørspasienter... - Jeg skulle ta gastroskopi og jeg gruet meg veldig. Men under hele undersøkelsen holdt en sykepleier meg i hånden, noe som betydde utrolig mye. Følte meg trygg. Ble passet på. - Jeg skulle operere håndleddet og jeg gruet meg ganske mye, men det var en veldig hyggelig sykepleier som "passet på meg". Hun hentet pledd til meg, ga meg te, satt seg sammen med meg og leste i ukeblader, gikk ut ofte for å få oppdatert litt info om nøyaktig klokkeslett for operasjon. Følte meg godt ivaretatt. - Det finnes mange som jobber i helsevesenet som tror at det å ignorere en som selvskader seg vil få den til å slutte å gjøre det. FEIL. Jeg var innlagt på DPS i høst, og en kveld skadet jeg meg. Kontakten min M kom inn, ga meg en klem, renset sårene mine, satt på plaster, ga meg en klem til og satt seg sammen med meg og drakk kaffe og pratet om hunden min. Siden den gangen har jeg ikke skadet meg selv. - Jeg skal begynne i gruppeterapi, og det varer i 2 år - og det er GRATIS! Dette tilbudet tror jeg ikke alle andre land har. Dessuten får jeg snart frikort. Å som jeg elsker Norge! Hehehe.. 1
Betty2 Skrevet 10. mars 2014 #2 Skrevet 10. mars 2014 Fastlegen min er fantastisk, uansett hva jeg kommer inn for, så tar han seg tid, undersøker nøye og gir rikelig med informasjon, er det noe han er usikker på, så ringer han og konfererer, eller henviser meg videre. merker jeg gruer meg til han skal gå av med pensjon..... Jeg skulle fjerne mandlene for ikke så mange år siden, var ikke helt høy i hatten når jeg lå på bordet og gruet meg sånn passe til narkosen. men sykepleierene og legene rundt var veldig hyggelige, fortalte vitser og egen opplevelser, det siste jeg husker før jeg sovnet er at alle sammen braste ut i latter av min halv tørre vitse (som jeg egentlig ikke er sikker på om jeg fikk fullføre før jeg sovnet)
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2014 #3 Skrevet 10. mars 2014 Liten respons på denne tråden viser at de aller fleste i hovedsak har dårlige erfaringer med norsk helsevesen. Ikke overraskende.Anonymous poster hash: faf90...c2d
pantora Skrevet 10. mars 2014 #4 Skrevet 10. mars 2014 Har møtt noen ekle folk og hatt en del ekle opplevelser, men har møtt mange fine folk! Har en fantastisk fastlege, har hatt noen skikkelig fine psykologer, møtt mange flotte miljøkontakter og sykepleiere
Linnipinnii Skrevet 10. mars 2014 Forfatter #5 Skrevet 10. mars 2014 Fastlegen min er fantastisk, uansett hva jeg kommer inn for, så tar han seg tid, undersøker nøye og gir rikelig med informasjon, er det noe han er usikker på, så ringer han og konfererer, eller henviser meg videre. merker jeg gruer meg til han skal gå av med pensjon..... Jeg skulle fjerne mandlene for ikke så mange år siden, var ikke helt høy i hatten når jeg lå på bordet og gruet meg sånn passe til narkosen. men sykepleierene og legene rundt var veldig hyggelige, fortalte vitser og egen opplevelser, det siste jeg husker før jeg sovnet er at alle sammen braste ut i latter av min halv tørre vitse (som jeg egentlig ikke er sikker på om jeg fikk fullføre før jeg sovnet) Godt å høre at det finnes flinke fastleger og! :-) Min fastlege er alltid forsinket, og når det da blir min tur til å komme inn, så har jeg bare 5 minutter på meg. Han har aldri tid og han husker aldri hvem jeg er. Så derfor bruker jeg psykiateren min til "lege-ting" også :-) Det hjelper utrolig mye når sykepleierne er rolige når man skal ta en undersøkelse/operasjon, altså! :-) Det er så viktig.
Linnipinnii Skrevet 10. mars 2014 Forfatter #6 Skrevet 10. mars 2014 Liten respons på denne tråden viser at de aller fleste i hovedsak har dårlige erfaringer med norsk helsevesen. Ikke overraskende.Anonymous poster hash: faf90...c2d Men det finnes vel alltids noen som har NOE godt å si? :-) Det er dette jeg har lyst til å få fram.. Jeg VET at det er mye bra i norsk helsevesen også, og jeg er bare så nysgjerrig på hva andre har erfart :-)
Linnipinnii Skrevet 10. mars 2014 Forfatter #7 Skrevet 10. mars 2014 Har møtt noen ekle folk og hatt en del ekle opplevelser, men har møtt mange fine folk! Har en fantastisk fastlege, har hatt noen skikkelig fine psykologer, møtt mange flotte miljøkontakter og sykepleiere Samme her! Jeg har vært innlagt på psykiatrisk noen ganger, men på den avdelinga jeg har vært på de siste årene, har alle vært flinke. (Nesten, hvertfall..) Miljøkontakter som klarer både å være profesjonelle og "strenge", men også klarer å bytte over til å være venn/kompis og dra på shopping med meg :-) Det er så godt de finnes!!
Athene Skrevet 10. mars 2014 #8 Skrevet 10. mars 2014 Jeg har kun positive erfaringer, og jeg har hatt mine runder innom leger og sykehus de siste årene. Fastlegen min er tålmodig og dyktig. Og støtter uansett om det er henvisning eller sykemelding jeg behøver. Jeg har vært i kontakt med to ulike sykehus og flere spesialister iforbindelse med utredning for ufrivillig barnløshet og prøverørsbehandling. Køene er lange, og det er ikke et prioritert område. Men menneskene som jobber der er gode, hjelpsomme og tålmodige. Og de har alltid tid til en telefon uten at takstameteret går, slik jeg har opplevd i det private. Mine positive erfaringer gjelder også andre tilfeller jeg og mannen har vært i kontakt med norsk helsevesen for de siste årene. På legevakten er det kø, hadde det ikke vært det hadde jeg betalt mer i skatt enn jeg ønsket, så er det noe som haster velger jeg det private.
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2014 #9 Skrevet 10. mars 2014 Hadde tidligere en fastlege som var fantastisk. Hørte på hva jeg sa og jeg følte virkelig at han tok meg på alvor. Nå når jeg er gravid, har jeg blitt tatt godt imot av både fastlege, jordmor og sykehuset på ultralyd. Føler de tar seg tid til meg og jeg kan bruke den tiden jeg vil, spør og de lytter. Har desverre vert borti leger i andre enden av skalaen. Men jeg håper og tror at flertallet ikke er sånn, selv om de har gitt meg ett snev av helseangst. Anonymous poster hash: a392e...ff3
Linnipinnii Skrevet 10. mars 2014 Forfatter #10 Skrevet 10. mars 2014 Jeg har kun positive erfaringer, og jeg har hatt mine runder innom leger og sykehus de siste årene. Fastlegen min er tålmodig og dyktig. Og støtter uansett om det er henvisning eller sykemelding jeg behøver. Jeg har vært i kontakt med to ulike sykehus og flere spesialister iforbindelse med utredning for ufrivillig barnløshet og prøverørsbehandling. Køene er lange, og det er ikke et prioritert område. Men menneskene som jobber der er gode, hjelpsomme og tålmodige. Og de har alltid tid til en telefon uten at takstameteret går, slik jeg har opplevd i det private. Mine positive erfaringer gjelder også andre tilfeller jeg og mannen har vært i kontakt med norsk helsevesen for de siste årene. På legevakten er det kø, hadde det ikke vært det hadde jeg betalt mer i skatt enn jeg ønsket, så er det noe som haster velger jeg det private. Så godt å høre om andre som har gode erfaringer! :-)
Linnipinnii Skrevet 10. mars 2014 Forfatter #11 Skrevet 10. mars 2014 Hadde tidligere en fastlege som var fantastisk. Hørte på hva jeg sa og jeg følte virkelig at han tok meg på alvor. Nå når jeg er gravid, har jeg blitt tatt godt imot av både fastlege, jordmor og sykehuset på ultralyd. Føler de tar seg tid til meg og jeg kan bruke den tiden jeg vil, spør og de lytter. Har desverre vert borti leger i andre enden av skalaen. Men jeg håper og tror at flertallet ikke er sånn, selv om de har gitt meg ett snev av helseangst.Anonymous poster hash: a392e...ff3 Herlig å høre :-) Nei, finnes alltids udugelige leger/sykepleiere og.. Men som jeg prøver å tenke: "man kan ikke like alle". Men det å være høflig og vise at man bryr seg er noe alle innen helsevesenet burde gjøre!
Nepenthe Skrevet 10. mars 2014 #12 Skrevet 10. mars 2014 Jeg har hatt gastroskopi og HSG (kontrast i egglederene), begge undersøkelsene var vanvittig vonde, og jeg ble holdt i hånden gjennom hele greien. På HSG reagerte jeg negativt på medisinene jeg fikk i forkant. Sykepleieren kjøpte cola til meg og utsatte undersøkelsen med en halvtime slik at jeg fikk komme meg litt. Nylig var jeg innlagt på sykehuset. Det var ingenting alvorlig, men behandlingen jeg fikk var helt fantastisk. Jeg har aldri vært innlagt før så jeg visste ikke hva jeg skulle forvente. Jeg ble tatt så godt i mot av alle som undersøkte meg, og jeg følte meg veldig godt ivaretatt.
GammelKaktus Skrevet 10. mars 2014 #13 Skrevet 10. mars 2014 Jeg var veldig fornøyd med oppfølgningen i svangerskap både fra fastlege og jordmor. Oppholdet på barselshotellet var fantastisk Jeg synes helsestasjonen gjør en fantastisk god jobb og har vært veldig fornøyd med helsesøster. Til vanlig hvis jeg må til legen så får jeg time på dagen, aldri vært noe problem. Har ikke vært så ofte innom legevakten, men har fått rask behandling den ene gangen jeg var der selv og når jeg har vært med venner. Det kan jo og være fordi jeg har bekjente som jobber der... Alt i alt så er jeg fornøyd med det lille jeg har erfart
Silfen Skrevet 10. mars 2014 #14 Skrevet 10. mars 2014 Jada, har fine erfaringer også, selv om de mer dårlige er i flertall. Har hatt et par fantastiske jordmødre. Som har vært støttende på alle områder. Har hatt et par finfine fastleger, en mannlig og en kvinnelig. Stort sett har fastlegene vært elendige, men disse to har virkelig gjort det de skal. Har god erfaring fra Haraldsplass i Bergen i forbindelse med operasjon. Noe helt annet enn mine erfaringer fra Haukeland. Og til slutt må jeg trekke frem Barneklinikken. Mens kveldpoliklinikken har vært så som så, så har de ansatte på infeksjonsavdelingen vært enestående. Mini hadde et par turer inn dit, omtrentlig 3 uker til sammen og kompetansenivået og også den medmenneskelige biten var stort sett kjempebra. De eneste negative elementene der var utenforstående, altså folk som ikke jobbet fast på avdelingen.
Linnipinnii Skrevet 10. mars 2014 Forfatter #15 Skrevet 10. mars 2014 Jeg har hatt gastroskopi og HSG (kontrast i egglederene), begge undersøkelsene var vanvittig vonde, og jeg ble holdt i hånden gjennom hele greien. På HSG reagerte jeg negativt på medisinene jeg fikk i forkant. Sykepleieren kjøpte cola til meg og utsatte undersøkelsen med en halvtime slik at jeg fikk komme meg litt. Nylig var jeg innlagt på sykehuset. Det var ingenting alvorlig, men behandlingen jeg fikk var helt fantastisk. Jeg har aldri vært innlagt før så jeg visste ikke hva jeg skulle forvente. Jeg ble tatt så godt i mot av alle som undersøkte meg, og jeg følte meg veldig godt ivaretatt. Ikke morsomt å høre om sykdom og skumle undersøkelser, men herlig å høre om andre som har hatt gode erfaringer likevel :-)
Nepenthe Skrevet 10. mars 2014 #16 Skrevet 10. mars 2014 Ikke morsomt å høre om sykdom og skumle undersøkelser, men herlig å høre om andre som har hatt gode erfaringer likevel :-) Nei, undersøkelsene er jo et lite helvete i seg selv, heldigvis var det gode personer rundt meg som gjorde det lettere
Missy1 Skrevet 11. mars 2014 #17 Skrevet 11. mars 2014 Når jeg skulle føde så spurte jeg jordmoren hvor mange det var vanlig at delte rom på barsel. Jeg spurte om jeg kunne komme på et rom der det ikke var altfor mange fordi jeg var ikke sammen med barnefaren og syntes det var så sårt og vondt å se alle de lykkelige nybakte familiene. Da fikk jeg familierom helt gratis Det må være det fineste jeg har opplevd fra helsevesenet. At de forstod hvordan det føltes for meg og strakk seg så langt for at jeg skulle ha det bra. I utgangspunktet skulle de vel tatt betalt for det rommet
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå