Gå til innhold

P-piller og migrene. Hjelp!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde gått på microgynon i 1,5 år og de fungerte perfekt. Ingen bivirkninger i det hele tatt. Kunne ikke vært mer fornøyd!

Så fikk jeg et migreneanfall med aura. Det skjedde den éne gangen. Aldri hatt det verken før eller siden. Kom etter en lang periode med mye stress/spenningshodepine. Hadde hørt at man ikke skulle gå på p-piller når man har migrene med aura, så jeg gikk til legen og ba om å få bytte.

Har nå prøvd minipiller og jeg blør HELE tiden. Flere måneder i strekk. De funker rett og slett ikke for meg.

Hva hadde dere gjort? Hadde dere byttet tilbake til microgynon? Man skal jo helst ikke det, med migrene med aura.. men jeg har jo bare hatt det 1 gang. Er det utrygt for meg å bruke microgynon da?

Jeg røyker ikke, og er sunn og frisk ellers, btw..

Anonymous poster hash: 0f0df...913
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hør med legen. Jeg tror nok han/ hun kan svare deg bedre på det enn noen her inne...

Anonymous poster hash: 51dd3...1f0
Skrevet

Jeg ville ikke tatt sjansen, finnes mye annet man kan prøve. Er en dyr pris å betale om du er uheldig

AnonymBruker
Skrevet

fler?

AnonymBruker
Skrevet

dytter

AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplevde det samme som deg, men jeg fikk et migreneanfall også på Cerazette som jeg byttet til. Byttet til conludag og hadde konstant småblødninger (det hadde jeg også på cerazette). Sluttet på minipillen og, og funker mye bedre på kobberspiral, da jeg tydelig reagerer (andre bivirkninger) dårlig på hormonpreparater. Legen min var veldig tydelig på at jeg måtte av p-pillen med en gang da jeg fikk det første migreneanfallet (med aura) så jeg ville ikke gått tilbake på den. Vet mange leger ikke vet om det med migrene og p-piller, men hun jeg har nå var så kontant at jeg byttet jo med en gang. uten å mukke.

Anonymous poster hash: ce6a3...bcd

AnonymBruker
Skrevet

jeg startet på mercilon. bare få dager etter at jeg startet fikk jeg noe jeg var 99% sikker på at var slag. kom meg omsider på legevakta, og det viste seg at jeg hadde migrene med aura. det hadde jeg aldri før hørt om. og jeg var pårørende til en som har hatt slag, bare noen få år før. så derfor var jeg så sikker.

sluttet på mercilon, ingen migreneanfall, et par måneder etterpå startet jeg på cerazette. en del blødning hele tiden, og plutselig var det der igjen, migrene med aura, 3 "anfall" på 1 eller 2 dager. husker ikke helt. kom meg til legen igjen etterhvert, og fikk beskjed om at jeg ikke burde gå på p-piller. så derfor sluttet jeg.

et par år etterpå så var jeg så lei av menssmertene. det var pga smertene at jeg startet på p-pillene i utgangspunktet. så jeg startet på microgynon. jeg er kjempefornøyd med de, de passer meg perfekte. jeg har hatt 2 migreneanfall med aura siden jeg startet for et par år siden. og det med så mange måneder mellomrom. at jeg velger å se over de, og fortsette på p-pillene.

det er min egne erfaring på P-piller og migrene.

Anonymous poster hash: 69617...56a
Skrevet

Hør med legen.

Jeg har migrene, men uten aura og bruker microgynon. Jeg har ikke fått fler anfall av dem, så har vært heldig der.

AnonymBruker
Skrevet

^Men du har jo uten aura. Det er vel det som er forskjellen? at man kan bruke p-piller med vanlig migrene, men om man har migrene med synsforstyrrelser, så kan man ikke det.

AnonymBruker
Skrevet

legen min fortalte meg aldri at jeg ikke kan bruke p-piller selv om jeg fikk migrene med aura, som bivirkning a p-pillene. jeg prøvde meg bare frem til p-piller som bedret det. du kan jo prøve en ny type da TS?

Jeg er hun som skrev 2 over her, om mercilon, cerazette og microgynon og som var sikker på at jeg hadde hjerneslag den gangen.

Anonymous poster hash: 69617...56a
AnonymBruker
Skrevet

^Det er gjort forskning på det, og man får veldig forhøyet risiko for hjerneslag om man har migrene med aura og går på p-piller. Det er sånt legen din burde vite egentlig. Dessuten er Mercilon en av verstingene. Det er noen p-piller som gir høyere risiko for blodpropp og slag enn andre. Mercilon ligger blant de høyeste, mens microgynon er midt på treet. Cerazette og Conludag, som er minipiller, skal visst ikke gi noe risiko.

AnonymBruker
Skrevet

dytter

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...