Gå til innhold

Gjester i barnebursdager

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen vår blir fire år nå. Jeg hadde tenkt at han skulle få ha selskap med alle barna på avdelingen i barnehagen. Han sier selv at han ønsker det. I over et år har det vært styr med en annen gutt som klorer og biter mye (de jobber med saken...). Det er min gutt det går ut over. Han er ikke uskyldig ser jeg for meg, men det er han som får "krigsskadene". Da jeg nevnte for han i dag at alle må få komme ble han på gråten. Denne gutten ville han ikke ha der.

For meg er det uaktuelt å utelukke denne ene gutten. Da dropper vi heller selskap. Det var det han selv som foreslo da jeg forklarte at alle måtte få komme. Men jeg blir ikke enig med meg selv hva som er lurt her. Hva tenker dere?

Anonymous poster hash: 1d9c0...790

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville ikke latt være å invitere bare denne ene gutten, men heller kun invitert dem han leker mest med sånn at du inviterer kanskje halvparten av dem, og evt naboer han leker med? Er det en mulighet?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ville ikke latt være å invitere bare denne ene gutten, men heller kun invitert dem han leker mest med sånn at du inviterer kanskje halvparten av dem, og evt naboer han leker med? Er det en mulighet?

Har vurdert det også... Men de er seks stykker som er født samme året som han. Føler det blir feil å utelate bare to da?

Skrevet

Har vurdert det også... Men de er seks stykker som er født samme året som han. Føler det blir feil å utelate bare to da?

Åja. Ja, det kan bli litt dumt. Du kan jo bruke situasjonen til å prøve å lære sønnen din at det er viktig å ikke utelate noen. Og så sørge for at han gutten har med seg enten mor eller far til selskapet, i tilfelle en situasjon skulle oppstå?

AnonymBruker
Skrevet

Åja. Ja, det kan bli litt dumt. Du kan jo bruke situasjonen til å prøve å lære sønnen din at det er viktig å ikke utelate noen. Og så sørge for at han gutten har med seg enten mor eller far til selskapet, i tilfelle en situasjon skulle oppstå?

Ja, det blir nok alternativet. Men min sønn vil absolutt ikke det. Som sagt vil han heller droppe det da :sjenert: Det begynner å friste litt... Jeg kan kanskje høre med ped-leder hva hun mener?

Skrevet

Jeg synes du tenker veldig fint, glad for å se at det fortsatt finnes foreldre som ikke vil ekskludere selv om noen barn byr på mer trøbbel enn de andre. Foreldrene hans er vel klar over det, så da kan dere jo si at de må være med? Trist om gutten din skal droppe bursdagen sin.

Samtidig må jeg si at dette må du si videre til ped.leder. Når gutten din foreslår å droppe bursdagen sin, er det gått ganske langt.

AnonymBruker
Skrevet

Stakkars gutten din. Det blir som å velge mellom pest og kolera, enten så får han ikke selskap eller så må han finne seg i å være redd for å bli klort så lenge selskapet varer.

Kan det være en mulighet at bråkmakeren blir invitert, men får streng beskjed om at han må dra hjem igjen umiddelbart dersom han plager bursdagsbarnet?

Anonymous poster hash: 7c888...260
  • Liker 2
Skrevet

Jeg synes du skal høre på gutten din her. Vi voksne vil vel heller ikke ha mennesker vi synes er slemme mot oss i et selskap, gjør vi vel? Inviter noen få fra barnehagen, de han liker best, da blir det flere i barnehagegruppa som ikke inviteres. Pluss evt på med et par nabounger han leker med og et søskenbarn eller to.

Ikke lever ut invitasjon i barnehagen. Ring eller send sms til foreldrene til dem han ønsker å ha i bursdagen sin.

Viktig at han får ha rundt seg de han liker på sin dag.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du tenker veldig fint, glad for å se at det fortsatt finnes foreldre som ikke vil ekskludere selv om noen barn byr på mer trøbbel enn de andre. Foreldrene hans er vel klar over det, så da kan dere jo si at de må være med? Trist om gutten din skal droppe bursdagen sin.

Samtidig må jeg si at dette må du si videre til ped.leder. Når gutten din foreslår å droppe bursdagen sin, er det gått ganske langt.

Jada, vi har en åpen kommunikasjon med ped-leder :) Hadde tenkt å invitere med foreldre uansett da dette vil være hans første feiring. Men - det virker ikke som foreldrene bryr seg noe særlig. De blir ho gang på gang oppfordret til å klippe negler f.eks...

AnonymBruker
Skrevet

Stakkars gutten din. Det blir som å velge mellom pest og kolera, enten så får han ikke selskap eller så må han finne seg i å være redd for å bli klort så lenge selskapet varer.

Kan det være en mulighet at bråkmakeren blir invitert, men får streng beskjed om at han må dra hjem igjen umiddelbart dersom han plager bursdagsbarnet?

Legge til på innbydelsen "klorer han må dere ta han med hjem"? ;) Huff...

Men ja, det er som å velge mellom to onder.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du skal høre på gutten din her. Vi voksne vil vel heller ikke ha mennesker vi synes er slemme mot oss i et selskap, gjør vi vel? Inviter noen få fra barnehagen, de han liker best, da blir det flere i barnehagegruppa som ikke inviteres. Pluss evt på med et par nabounger han leker med og et søskenbarn eller to.

Ikke lever ut invitasjon i barnehagen. Ring eller send sms til foreldrene til dem han ønsker å ha i bursdagen sin.

Viktig at han får ha rundt seg de han liker på sin dag.

Helt sant det du sier. Samtidig som vi er voksne nok til å forstå litt mer av bakgrunn og gjerne oppføre oss bra overfor en person vi misliker.

Kanskje rådføre meg med hvem han leker aller aller mest med, når jeg uansett må ta dette videre. Tror han hadde hatt det veldig flott med to gjester også jeg :)

AnonymBruker
Skrevet

Legge til på innbydelsen "klorer han må dere ta han med hjem"? ;) Huff...

Men ja, det er som å velge mellom to onder.

Hehe, klar beskjed! :fnise:

Men om du tar det muntlig går det vel?

Skrevet

Hvis ungen klorer kanskje du kan klippe neglene hans? Du kan jo gjøre tiltak som å si at gutten må ha med foreldre, og snakk med dem på forhånd om utfordringen, be dem klippe neglene bl.a. La barnet sitte på motsatt bordende, hold distanse. Det er ikke lett dette. Om han gjør noe i selskapet, så gi foreldrene mulighet til å reagere, ellers gjør det selv. Si at det er ikke lov å klore, det er strengt forbudt osv.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis ungen klorer kanskje du kan klippe neglene hans? Du kan jo gjøre tiltak som å si at gutten må ha med foreldre, og snakk med dem på forhånd om utfordringen, be dem klippe neglene bl.a. La barnet sitte på motsatt bordende, hold distanse. Det er ikke lett dette. Om han gjør noe i selskapet, så gi foreldrene mulighet til å reagere, ellers gjør det selv. Si at det er ikke lov å klore, det er strengt forbudt osv.

Jada, alt dette kan gjøres. Men hva med min gutt som da er livredd i tilfelle? Og han blir fire år. Han kan godt komme til å si at han ikke vil at han skal komme - i selskapet. Dette vil selvsagt bli slått ned på med en gang og gjerne før det blir sagt ;)

AnonymBruker
Skrevet

Ring foreldrene på forhånd og si at det blir delt ut invitasjoner, men da gutten din opplever kloring og biting fra deres sønn, så er han kun velkommen dersom foreldrene blir med og holder styr på ham ila selskapet. Vill forøvrig forlangt strengere tiltak fra barnehagen om dette er noe som har pågått en stund, og gitt beskjed om at sønnen deres nå vil droppe bursdagen pga han som klorer. Syns ingen barn skal gå glipp av å feire bursdagen sin fordi enkelte foreldre ikke evner å oppdra ungen sin.

Anonymous poster hash: f0dd8...621
  • Liker 7
Skrevet (endret)

Enig i at du må ta dette sterkere med barnehagen. De får fotfølge gutten om de ikke klarer noe annet. Du kan også øve på situasjonen med barnet ditt, og lære ham å ta igjen. Du kan også si til bhg at nå har de jobbet med dette lenge uten at dere ser noe forbedring, så dere vil nå at deres gutt ikke leker med denne gutten inntil de får slutt på angrepene og volden.

For nå har det gått så langt at gutten deres er redd og ikke vil ha bursdagsfest, og det er strengt tatt en problemstilling som ikke burde eksistert.

Endret av ViljaH
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ring foreldrene på forhånd og si at det blir delt ut invitasjoner, men da gutten din opplever kloring og biting fra deres sønn, så er han kun velkommen dersom foreldrene blir med og holder styr på ham ila selskapet. Vill forøvrig forlangt strengere tiltak fra barnehagen om dette er noe som har pågått en stund, og gitt beskjed om at sønnen deres nå vil droppe bursdagen pga han som klorer. Syns ingen barn skal gå glipp av å feire bursdagen sin fordi enkelte foreldre ikke evner å oppdra ungen sin.

Anonymous poster hash: f0dd8...621

Nå sporer jeg av min egen tråd her. Forslag til tiltak?

AnonymBruker
Skrevet

Enig i at du må ta dette sterkere med barnehagen. De får fotfølge gutten om de ikke klarer noe annet. Du kan også øve på situasjonen med barnet ditt, og lære ham å ta igjen. Du kan også si til bhg at nå har de jobbet med dette lenge uten at dere ser noe forbedring, så dere vil nå at deres gutt ikke leker med denne gutten inntil de får slutt på angrepene og volden.

De prøver å ha en voksen på han hele tiden. De har prøvd både å skille dem og å bygge en relasjon mellom de to. Får ta en ny runde på det...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Etter hva jeg forstår blir alle foreldrene med, ikke bare foreldrene til denne gutten? Det kan jo hende at det blotte nærværet av så mange voksne vil gjøre det tryggere for sønnen din?

AnonymBruker
Skrevet

Synes det er greit at gutten din får bestemme litt selv hvem som skal komme, hvis han ikke vil invitere "kloregutten" så kan dere heller invitere bare to av de på gruppa eller no. La nå gutten slippe å gå rundt å være redd for å bli oppklort på bursdagen.

Anonymous poster hash: 653dc...ba1
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...