straamann Skrevet 9. mars 2014 #1 Skrevet 9. mars 2014 Jeg har slitt med smerter i kroppen, muskelspenninger etc i flere år. Har alltid fått høre at årsaken sitter i mye psykisk stress. I flere år har jeg fått lindrende hjelpe fra naprapat, muskelterapeut etc. De siste par årene har jeg imidlertid opplevd at min venstre skulder er høyere enn den høyre, og at jeg er spent usymmetrisk i nakken: altså spent på fremre del av venstre side og mer på midten/bakre del på høyre side. Har ikke hatt smerter inntil for 3 måneder siden - og nå har jeg moderat sterke smerter kronisk. Smertene er mest på venstre side; skulderblad, øvre del av brystet opp nakken og ned til og med triceps på venstre side. Det skal sies at jeg har sittet mye statisk de siste årene, spiller mye gitar og har ikke trent spesielt mye utover vanlig aktivitet. Osteopat mente at jeg har en lett skoliose i øvre del av ryggsøylen, og at denne kan være med å skape trøbbel. Har ikke fått påvist vinkel, men hun mente den ikke var spesielt dramatisk. Er det flere som har erfaring med skoliose og smerter, og det er naturlig og sannsynlig at dette kan gi slike ubehag jeg beskriver? Og om stryketrening kan hjelpe, i tilfelle hvor lenge skal man kjøre styrketrening før man bør merke bedring?
Marionette Skrevet 9. mars 2014 #2 Skrevet 9. mars 2014 Jeg har skoliose, men i motsetning til deg, har jeg ganske mye.. Ryggsøylen var formet som en S. Jeg gikk med korsett som barn. Har siden da blitt operert to ganger for å stive av hele ryggsøylen. Jeg har aldri tenkt over at jeg har mer smerter enn det som er normalt - men nå er jo jeg født sånn, så jeg vet ikke hvordan det er å ikke ha det. Jeg er i allefall ikke plaget med smerter i hverdagen
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2014 #3 Skrevet 9. mars 2014 Jeg har skoliose, men i motsetning til deg, har jeg ganske mye.. Ryggsøylen var formet som en S. Jeg gikk med korsett som barn. Har siden da blitt operert to ganger for å stive av hele ryggsøylen. Jeg har aldri tenkt over at jeg har mer smerter enn det som er normalt - men nå er jo jeg født sånn, så jeg vet ikke hvordan det er å ikke ha det. Jeg er i allefall ikke plaget med smerter i hverdagen Jeg har skoliose. Men aldri hatt spesielle smerter. Har på rundt 33 grader og er 18 år, så legen sier den vil bli der. Men i de siste har jeg merket at jeg føler jeg må strekke den ene siden av ryggen, ved midjen og hoften er det.. er det pga skoliose? har kommet de siste 3 månedene. Anonymous poster hash: 82b79...543
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2014 #4 Skrevet 9. mars 2014 Har skoliose, og sterke smerter i skuldrene og nakken, og hele ryggen. Har vært gjennom flere prøver men ikke funnet noe annet enn svak skoliose øverst i ryggen. Anonymous poster hash: d70ba...c54 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2014 #5 Skrevet 9. mars 2014 Jeg har moderat grad. Noe smerter, men de er ikke sterke bare slitsomme. Veldiggod effekt av styrketrening for de små musklene. Merket bedring etter få måneder. Anonymous poster hash: d3e90...d8b
straamann Skrevet 9. mars 2014 Forfatter #6 Skrevet 9. mars 2014 Har skoliose, og sterke smerter i skuldrene og nakken, og hele ryggen. Har vært gjennom flere prøver men ikke funnet noe annet enn svak skoliose øverst i ryggen. Anonymous poster hash: d70ba...c54 Takk for alle innspill på tråden hittil i debatten. Og til deg som jeg siterer over, ta gjerne kontakt med meg på PM. Det høres ut som du har samme type skoliose som jeg. Jeg har aldri hatt skoliose-problemer tidligere i livet. Noen som vet om det er vanlig at man først får problemer som voksen?
straamann Skrevet 9. mars 2014 Forfatter #7 Skrevet 9. mars 2014 Jeg har moderat grad. Noe smerter, men de er ikke sterke bare slitsomme. Veldiggod effekt av styrketrening for de små musklene. Merket bedring etter få måneder.Anonymous poster hash: d3e90...d8b Hvor har du skoliose?
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2014 #8 Skrevet 9. mars 2014 Hvor har du skoliose? I ryggen?Anonymous poster hash: d3e90...d8b
straamann Skrevet 9. mars 2014 Forfatter #9 Skrevet 9. mars 2014 I ryggen?Anonymous poster hash: d3e90...d8b ja, men hvor i ryggen?
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2014 #10 Skrevet 9. mars 2014 ja, men hvor i ryggen? Åja, hele ryggen. Den er formet som en S. Trodde alle med skoliose hadde det?Anonymous poster hash: d3e90...d8b 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2014 #11 Skrevet 9. mars 2014 Åja, hele ryggen. Den er formet som en S. Trodde alle med skoliose hadde det?Anonymous poster hash: d3e90...d8b Altså, jeg trodde skoliose var når ryggsøylen er formet som en S eller C. Anonymous poster hash: d3e90...d8b 2
straamann Skrevet 9. mars 2014 Forfatter #12 Skrevet 9. mars 2014 Altså, jeg trodde skoliose var når ryggsøylen er formet som en S eller C.Anonymous poster hash: d3e90...d8b Joda, men man kan også ha skoliose bare i en liten del av ryggen. altså at S-en ikke omfatter hele ryggen, men f.eks bare en liten del øverste i ryggsøylen. Det er det jeg har.
2shy Skrevet 9. mars 2014 #13 Skrevet 9. mars 2014 Ts, har du selv vurdert om det kan være noe i at det er psykisk stress som fører til smertene? Jeg skal være forsiktige med å synse for mye, men utfra alle trådene dine om samme tema så føler jeg kanskje det kan være noe i det? For psykisk stress kan nemlig manifistere seg i uutholdelige muskulære smerter. Sånn sett vil osteopoati og fysioterapi kun lindre midlertidig.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå