Gå til innhold

Vegetarisk taco"kjøttdeig"

Fremhevede innlegg

Gjest black nailpolish
Skrevet

Soyamince fås kjøpt på innvandrerbutikker og er mye billigere (og bedre, synes jeg) enn det skvipet man får på matbutikken og i helsekosten. Det smaker nesten ingenting før du tilsetter krydder, kokes opp i 5 min med grønnsaksbuljong før du steker det i panna og tilsetter evt krydder. Kan også spe på med linser og slikt ^^

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo ikke så rart egentlig. Veldig mange er vegetarianer/veganer av etiske årsaker, ikke nødvendigvis for å ha et fryktelig sunnere kosthold . Kjøtterstatning kan være fint til retter der man tidligere har brukt kjøtt og ikke vet helt hva man skal bytte til. Det tar også til seg mye smak om man marinerer f.eks., sopp og bønner blir litt annerledes - like godt/bedre alternativ til noen retter, men ikke alle (er jeg visst ikke alene om å mene heller). :)

Dette, og at det går mye raskere og smaker bedre enn bønner! ;) Jeg liker å variere og når jeg ønsker en fyldigere taco feks. bruker jeg Quorn som er fettfattig, men rik på fiber og proteiner. :)

• Liker 1
Skrevet

Når jeg lager bønnerøre til f.eks. taco følger jeg regelen om alltid å ha i noe søtt (stekt løk), noe salt (soyasaus), noe surt (sitronsaft) og olje. I tillegg krydrer jeg veldig godt, siden bønnene demper smaken mer en kjøtt. Noen ganger har jeg oppi litt sopp eller stekt squash. Jeg har ikke savnet kjøtt til tacoen.

AnonymBruker
Skrevet

Lag tacokrydder selv. Cumin, chilipulver(hvis du liker det litt sterkt), paprikapulver, hvitløkspulver. :) Etter at jeg prøvde denne krydderblandingen, har jeg ikke brukt noen av disse ferdig-tacokrydrene. De er jo fulle av hvetemel og salt. :)

Anonymous poster hash: 13c48...7f7
Skrevet

Husker en kompis av meg pleide å lage linseburgere. Har ingen anelse om hvordan han lagde dem, men det ligger sikkert noen gode oppskrifter på linseburger der ute i den vide webben.

Gjest Badabing
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor vegetarianere på død og liv skal spise kjøttimitasjoner. Dette er folk jeg i de fleste tilfeller anser som over middels opptatt av hva de putter i seg, så det er rart at de skal spise megaprosseserte produkter som skal ligne på noe de i utgangspunktet avstår ifra. Selv bruker jeg bønner og sopp som erstatning. Favabønner (skrelte og delt) går fort å koke og har en fantastisk smak av umami (proteinsmak). Dette kan blandes med stekt sopp (også umami) og løk, og krydres etter ønske.

Ser at flere her nevner sopp og bønner, så det er godt å se at jeg ikke er alene :)

Fordi dere andre ikke har enerett på kjøtt, vi bare foretrekker soyakjøtt og seitankjøtt :P Jeg har også lyst til å spise pølse og kjøttdeig innimellom, og gjerne andre "tradisjonsting" også. Jeg lager nok helst fra bunnen fordi jeg aldri har vært fan av ferdigmat, men innimellom har jeg lyst på en kjøttaktig lasagne.

Hvis jeg bare skal bytte ut kjøttdeigen, foretrekker jeg denne:

http://www.iherb.com/Bob-s-Red-Mill-TVP-Textured-Vegetable-Protein-10-oz-283-g/9508

Akkurat taco synes jeg derimot er best med bønner. Steker løk, hvitløk og chili sammen med for eksempel kidneybønner eller sorte bønner og krydrer med hjemmelaget tacokrydder, men man kan også bruke vanlig tacokrydder. Husker ikke hvor mye jeg har brukt, men prøv med en halv pose og smak det til. :)

• Liker 2
  • 10 måneder senere...
Skrevet

Dette, og at det går mye raskere og smaker bedre enn bønner! ;) Jeg liker å variere og når jeg ønsker en fyldigere taco feks. bruker jeg Quorn som er fettfattig, men rik på fiber og proteiner. :)

Hvor får man taket i Quorn som 'kjøttdeig'? Jeg har kun funnet fileter :-)

Anonymous poster hash: 1bc0c...dfe

Skrevet

Hvor får man taket i Quorn som 'kjøttdeig'? Jeg har kun funnet fileter :-)

Anonymous poster hash: 1bc0c...dfe

Jeg har kjøpt det på Meny. Finner det ingen andre plasser

Anonymous poster hash: 365a7...a89

Skrevet

Jeg har prøvd den kjøtterstatningen fra Santa Maria. Klarte ikke spise det, fryktelig.

Skrevet

Jeg har prøvd den kjøtterstatningen fra Santa Maria. Klarte ikke spise det, fryktelig.

Det er meningen å bruke den i tacoen. Da er den god synes jeg :) Men nå forsvinner den ut av markedet.. Derfor hamstret jeg inn 20 poser før jul

Anonymous poster hash: 365a7...a89

Skrevet

Har quornfarse på meny og kiwi her. Stor kiwi da, med mye vegetaralternativer! :)

Skrevet

Kidneybønner

En dæsj hvitløkskrydder

En dæsj spisskummin

Litt druejuice

Litt olivenolje

Går an å bruke litt Chipotle

Smaker veldig taco

Anonymous poster hash: 311ae...6a3
Skrevet (endret)

Jeg bruker enten vegansk farse fra Hälsans Kök (den beste etter min mening) eller Anamma, eller så lager jeg min egen farse av soyagranulat/"soya mince"/TVP. Da koker jeg opp 2 dl vann med litt soyasaus som jeg heller over 2,5-3 dl med soyagranulat. Lar det stå i 10-15 minutter slik at vannet trekker inn. Så presser jeg litt av vannet ut, steker farsen i godt med olje i ca 10 minutter hvor jeg blander inn ønsket mengde med tacokrydder mot slutten. Jeg pleier å blande sammen med hjemmelaget tacokrydder (spisskummen, chilipulver, løkpulver, hvitløkspulver etc.)

Kjekt å se flere som er interessert i vegetarmat forresten :)

Edit: Prøv gjerne denne bønnestuingen (refried beans) fra Vegetarbloggen http://vegetarbloggen.com/2011/02/03/bonnestuing-til-taco-og-burritos/

Endret av leonie
  • Liker 3
  • 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det funker veldig bra å koke opp røde linser for deretter å hive dem i stekepannen med tacokrydder! nam:) blir nesten som kjøttdeig.

Anonymous poster hash: d863d...75c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...