Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har vurdert å ta et år i England neste år, men har lest at det er utrolig høye priser på skolepenger fordi vi ikke er medlem av EU.

Derfor lurte jeg på hvor mye støtte man kan vente å få?

Videoannonse
Annonse
Gjest Butterflygirl
Skrevet

Det kan du sjekke ut/spørre www.lanekassen.no. For det må beregnes. Du får reisestipend og skolestipend. Så kan du ta lån. Men som sagt, de beregner det for deg. Men det er lurt å ta seg en deltidsjobb der. For London er svindyrt.

Skrevet

Jeg studerte 3 år i England (ikke London), og betalte ca 75000 i året i skolepenger (dobbelt så mye som EU-studenter). Jeg fikk dekket ca 45000 av Lånekassen. Det høres ikke så mye ut, men jeg levde veldig godt i England uten å ta noen ekstra jobb. Det er så billig å bo og leve at det gikk helt fint.

Gjest Anonymous
Skrevet
Har vurdert å ta et år i England neste år, men har lest at det er utrolig høye priser på skolepenger fordi vi ikke er medlem av EU.  

Derfor lurte jeg på hvor mye støtte man kan vente å få?

Det kommer helt an på hvilket fag du har tenkt å ta, så spør lånekassen. Det er ikke alle fag du får støtte til skolepenger til.

Det finne sikkert også noen stipender og legater du kan søke dersom du ikke får tilstrekkelig støtte fra lånekassen.

Skrevet

Det kommer helt an på hvilket fag du har tenkt å ta, så spør lånekassen. Det er ikke alle fag du får støtte til skolepenger til.

Ja, det glemte jeg selvsagt å si. Generelt sett kan man si at fag som det er mer enn nok av i Norge får du ikke støtte til.

Gjest Gjesta
Skrevet

Det finnes en bok med informasjon om alle stipender i Norge. Kanskje der finnes ett stipend som du har rett på?

(Jeg vet desverre ikke navnet på boken, men er sikker på at flere her inne vet det?)

Clea

Skrevet
Det finnes en bok med informasjon om alle stipender i Norge. Kanskje der finnes ett stipend som du har rett på?

(Jeg vet desverre ikke navnet på boken, men er sikker på at flere her inne vet det?)

Clea

Legathåndboken :)

Skrevet

Takk for svar..

Har vurdert å søke medisin, siden karakterkravene er for høye i Norge!

Skrevet
Takk for svar..

Har vurdert å søke medisin, siden karakterkravene er for høye i Norge!

Vær obs på at når man har studert f.eks. medisin, psykologi, sykepleie o.l. i utlandet må man søke om godkjenning for å kunne praktisere i Norge. Og mange har fått problemer fordi deres studium ikke var regnet som godt nok.

Skrevet

Ja, jeg vet det, og har snakket med en kamerat av mamma som er lege i Norge og som har studert i Manchester, men dte er mange år siden. Jeg bare lurte på hvordan man kan få sjekket hvor mye penger man må ut med!

Skrevet
. Jeg bare lurte på hvordan man kan få sjekket hvor mye penger man må ut med!

Skolepenger? Det står som oftest på hjemmesiden til universitet ditt, og skulle det ikke stå så send dem en mail. Lånekassen har også en kalkulator hvor du kan regne ut hvor mye du vil få i støtte.

Skrevet

Skal sjekke det ut..

Takk for all hjelp! :bukke:

Skrevet

Det kan også være veldig lurt å bestille prospektet deres (gjøres ofte gjennom hjemmesiden også). På min videregående skole fikk de tilsendt prospektet fra hundrevis av utenlandske universiteteter, så da jeg hadde bestemt meg for å studere i utlandet tilbrakte jeg timesvis der og bladde gjennom dem. Fant ut om skolepenger og andre ting av betydning. Det kan være enorm forskjell på skolepengene. Jeg fikk vel ca 140 000 i året til sammen fra Lånekassen, av de gikk 75 000 til skolepenger og pga det lave prisnivået og utrolig lav husleie (ca 1000 kr mnd) i England levde jeg svært godt på resten. Men mange universiteter jeg så på hadde mye høyere skolepenger, oppe i 100 000 og da ville jeg ikke hatt mye igjen (og siden jeg ikke er villig til å ha en jobb ved siden av studiene valgte jeg bort dem).

UCAS og ANSA har også mye informasjon. Det er gjennom førstnevnte at du søker, så du må bestille søknadsskjema. Få med deg søknadsfristen, vi måtte søke innen 15 desember året før studiet begynte, altså svært tidlig i forhold til norske universiteter.

Skrevet

Du burde ta kontakt med lånekassen eller ANSA

Jeg er selv i UK, og dette er det siste året der lånekassen gir stipend

til skole penger. Så nå skal det være likt for alle. Jeg var veldig heldig fikk dekket alle skole pengene - men denne ordningen ver uretferdig og gjalt bare på spesielle universitet og spesielle fag tetninger ( 10 universiteter i hele UK).

Skolpengene for oss utenfor eu er ca +/- 100 000 per år

Du får av lånekassen: 80 000 + 52 000 (gebyrstipend) i året pluss noe reise stipend og kansje noe annet da med den nye ordningen.

Gjest Ms Chanandler Bong
Skrevet

Hva skal komme i stedet dersom lånekassen ikke skal gi støtte til skolepenger lenger?

@Arkana:

Hvor og hva studerte du? (Er bare nysgjerrig, du trenger ikke svare om du ikke vil. :) )

Skrevet

@Arkana:

Hvor og hva studerte du? (Er bare nysgjerrig, du trenger ikke svare om du ikke vil. :) )

Jeg studerte psykologi i en liten by som heter Lincoln. :)

Skrevet
Hva skal komme i stedet dersom lånekassen ikke skal gi støtte til skolepenger lenger?

Vet ikke, prøv ANSA eller Lånkassen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...