AnonymBruker Skrevet 7. mars 2014 #1 Skrevet 7. mars 2014 Kom i en ekkel situasjon idag, jeg føler meg ikke i form, og ringte legen for å bestille time og få tatt noen prøver.. da får jeg beskjed at jeg ikke får time hos noen av legene på grunn at jeg hadde 1 utestående giro ubetalt fra i januar...jeg har glemt den helt at.. jeg dro rett til legen å fikk betalt denne, hele 200 kr men klart det er min feil... kan legen min faktisk nekte meg time for å glemt av 1 giro?? hadde skjønt det om det gjaldt tusenvis av kroner men dette er sykt, så tenker jeg skal ta saken vidre men hører om noen har mer peiling og begrep på om dette er lovlig?? Anonymous poster hash: 246c8...668
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2014 #3 Skrevet 7. mars 2014 det beste er faktisk fastlegen min har gått i permisjon denne uken så skulle egentli til vikarlege hennes.. greia er jeg reagere veldig på dette, å tenker kansje det er like greit å få bytta fastlege, men det er ikke stort utvalg her jeg bor... å kjenner jeg blir provosert makt misbruket!! ts Anonymous poster hash: 246c8...668
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2014 #4 Skrevet 7. mars 2014 det beste er faktisk fastlegen min har gått i permisjon denne uken så skulle egentli til vikarlege hennes.. greia er jeg reagere veldig på dette, å tenker kansje det er like greit å få bytta fastlege, men det er ikke stort utvalg her jeg bor... å kjenner jeg blir provosert makt misbruket!! ts Anonymous poster hash: 246c8...668 Selvfølgelig har du krav på legehjelp når du har behov for dette, uansett hva du tidligere har betalt eller ikke betalt. Dette maktmisbruket bør meldes til fylkeslegen. Anonymous poster hash: 9b0ac...341 7
Monstrum Skrevet 7. mars 2014 #5 Skrevet 7. mars 2014 Det hørtes veldig rart ut, særlig når du faktsik betalte med en gang du ble oppmerksom på det..
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2014 #6 Skrevet 7. mars 2014 Kom i en ekkel situasjon idag, jeg føler meg ikke i form, og ringte legen for å bestille time og få tatt noen prøver.. da får jeg beskjed at jeg ikke får time hos noen av legene på grunn at jeg hadde 1 utestående giro ubetalt fra i januar...jeg har glemt den helt at.. jeg dro rett til legen å fikk betalt denne, hele 200 kr men klart det er min feil... kan legen min faktisk nekte meg time for å glemt av 1 giro?? hadde skjønt det om det gjaldt tusenvis av kroner men dette er sykt, så tenker jeg skal ta saken vidre men hører om noen har mer peiling og begrep på om dette er lovlig?? Anonymous poster hash: 246c8...668 Fikk du ikke betalingspåminnelser? Jeg trodde ikke de kunne nekte deg time før saken din hadde gått til inkasso... Anonymous poster hash: 0e72f...7c4 1
Gjest Mary Quant Skrevet 7. mars 2014 #7 Skrevet 7. mars 2014 Da fikk du vel time etter å ha betalt det du skyldte? 4
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2014 #8 Skrevet 7. mars 2014 Så lenge det kun dreier seg om en forglemmelse synes jeg reaksjonen til legekontoret var noe overdreven. Jeg kan forstå at de vil nekte behandling dersom en pasient stadig løper fra regningen, men det er jo ikke tilfelle her. Anonymous poster hash: 52e68...d01 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2014 #9 Skrevet 7. mars 2014 Jeg syns det er helt greit at de krever at du betaler før du får komme inn på time, men antar at du får time nå når du har betalt? Hadde det vært noe akutt så er saken annerledes, men sykdom over tid og ønske om prøver er ikke kutt. Syns for øvrig det er en uting med folk som lar være å betale for lege, tannlege, fysio o.l. men likevel forventer å komme til å få behandling, uten forståelse for at dette går ut over andres inntekt. Men som sagt, regner med du får time nå når du har betalt. Anonymous poster hash: 68fdc...c84 9
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2014 #11 Skrevet 7. mars 2014 Såklart leger kan nekte å gi deg ny time hvis du ikke har betalt det du skylder fra før. Hvis det er akutt så oppsøker du legevakt, er det noe som kan vente så betaler du det du er skyldig, deretter venter du til betalingen er registrert (noe som kan ta noen dager) og bestiller time på nytt. Leger driver ikke veledighet på legekontoret, det er jobben deres, og de skal ha betalt for det. Du ville jo ikke fått time til tannlege heller hvis du ikke kan betale heller... Anonymous poster hash: 70358...82e 1
mie23 Skrevet 8. mars 2014 #13 Skrevet 8. mars 2014 Såklart leger kan nekte å gi deg ny time hvis du ikke har betalt det du skylder fra før. Hvis det er akutt så oppsøker du legevakt, er det noe som kan vente så betaler du det du er skyldig, deretter venter du til betalingen er registrert (noe som kan ta noen dager) og bestiller time på nytt. Leger driver ikke veledighet på legekontoret, det er jobben deres, og de skal ha betalt for det. Du ville jo ikke fått time til tannlege heller hvis du ikke kan betale heller... Anonymous poster hash: 70358...82e Hun betalte jo timen. Det var en glemmelse. Alle mennesker kan glemme. Tror nok legen fikk like mye lønn i februar selv om. 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2014 #14 Skrevet 8. mars 2014 http://legeforeningen.no/Arbeidsliv-og-jus/naringsdrivende/Naringsinntekt/HELFO/Pasienters-betalingsmislighold/ Interessant lesning Anonymous poster hash: 52e68...d01
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2014 #15 Skrevet 8. mars 2014 Hun betalte jo timen. Det var en glemmelse. Alle mennesker kan glemme. Tror nok legen fikk like mye lønn i februar selv om. Hvem tror du betalte dette, når du tror at "legen fikk like mye lønn"? Nei, ubetalte egenandeler er tap for legen personlig. Ingen andre er forpliktet til å levere varer eller tjenester til de som ikke betaler. Så det er ingen selvfølge at du har rett på legetjenester uten å betale. Anonymous poster hash: 108f7...55e 4
Gjest Heartbeat Skrevet 8. mars 2014 #16 Skrevet 8. mars 2014 Slik er det vel overalt, ubetalte regninger medfører ingen hjelp hverken hos lege eller tannlege. De skal jo leve av jobben sin Så du må nok betale til du får frikort
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2014 #17 Skrevet 8. mars 2014 regningen ble betalt innen 1 time etter de fortalte meg dette, å skal sies jeg har ikke fått purring på denne regningen så spar meg for å kalle dette snylting eller veldedighet og pissprat!! jeg føler dette er maktmisbruk å tar saken vidre til fylkeslegen! de gikk altfor langt å nekte meg en time for å tatt blodprøver dag jeg har lavt stoffskifte og er under regulering av medisin, så etter det jeg leste i linken over her så er dette en kronisk sykdom å legen kan få store problemer med denne saken, så takk for svar alle sammen! saken er klar :-) TS Anonymous poster hash: 246c8...668 3
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2014 #18 Skrevet 8. mars 2014 Å vente en dag eller en uke med blodprøvene har ingenting å si, så slik jeg tolker den vedlagte linken får ikke legen smekk i det hele tatt. Men for all del ta det videre om du føler deg er urettferdig, dog tviler jeg sterkt på at du kommer noen vei. Og til en annen gang så er det greit å bare betale med en gang på legekontoret. Anonymous poster hash: 68fdc...c84 2
Pialill Skrevet 8. mars 2014 #19 Skrevet 8. mars 2014 Betalingsmislighold fra pasientens side gir ikke legen grunnlag for å avslutte lege-pasientforholdet. Retten til å stå på liste hos fastlege følger av § 3 i forskrift om fastlegeordning i kommunene, og betalingsmislighold hos pasient gir ikke fastlegen noen rett til å få pasienten fjernet fra sin liste. Betalingsmislighold fra pasientens side kan medføre at legen ønsker å nekte pasienten flere legetimer før forfalte regninger blir betalt. Det klare utgangspunktet er at fastlegen ikke kan nekte pasienten legehjelp på grunn av betalingsmislighold. Det vises bl.a. til fastlegeforskriften § 7 som angir fastlegens plikter overfor personer som er tilknyttet listen på følgende måte: ”Fastlegen skal ha ansvaret for allmennlegetilbudet til personer på sin liste innen de rammer som gjelder for fastlegeordningen i lov, forskrift og sentral avtale. Under utøvelse av det allmennmedisinske arbeidet skal fastlegen prioritere personer på sin liste, så fremt høyere eller lik prioritet av andre oppgaver ikke er pålagt legen i eller i medhold av lov” 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2014 #20 Skrevet 8. mars 2014 Sitat fra siden linket til over "i situasjoner hvor det er på det rene at legetime kan vente uten at det går ut over pasientens helsetilstand vil legen kunne si at legetime utsettes til forfalt gjeld er betalt uten at vedkommende kan komme i ansvar overfor tilsynsmyndighetene." I TS sitt tilfelle tåler hun å vente, så da er det greit. Evt kunne jo legekontoret gitt henne time langt frem i tid under forutsetning av at hun betaler regningen, da har de sitt på det rene, men situasjonen for henne er akkurat den samme. Anonymous poster hash: 68fdc...c84 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå