Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer å møte opp til to gruppetreningstimer om et par uker cirka.

Den ene er 50/50 styrke og kondisjon, den andre er i størst hovedsak styrke.

Den som er 50/50 starter klokken 07:00; Ergo; jeg må stå opp klokken 05:00.

Er dette i det hele tatt sunt? Ha vekkerklokke på midt på natten for å rekke trening?

Og er det sunt å trene to ganger i løpet av dagen?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

er på ingen måte usunt å så opp tidelig for å trene, bare å legge seg i tide det :) og å trene to ganger på en dag går helt fint, så lenge det er snakk om forskjellige muskelgrupper som blir trent, men om du gjør det en gang i uken er det ikke noe problem :) selv trente jeg 10 økter i uken når jeg trente på mitt meste for et par år siden, det sliter på, men om du klare å legge det opp riktig så du får nok restitusjon går det fint :)

Anonymous poster hash: fb524...44b
Gjest Coolaid
Skrevet

Man velger selv hva som er bra. For min del virker det ufornuftig. Tar man i for mye blir man fortere lei, kroppen trøtt og sliten, og ikke minst mentalt sliten. Balanse er viktig i et godt liv, altså balanse mellom trening, jobb, hvile, skole, fritid, venner osv.... det handler ikke om hvor mye man trener i en kort periode men heller at man trener regelmessig over lengre tid - altså et helt liv.

Når det er sagt så er morgentrening absolutt en ting som gir en suveren start på med en god følelse som varer hele dagen. Det er ingenting i veien med å stå opp tidlig.

Tren og vær glad. Gi deg mens du er på topp hele tiden, da vinner du hver gang. :)

Gjest Runforit
Skrevet

Om du er noob så er det for mye i starten da enormt kan bli støl, sliten og lei.

Er du derimot greit trent er det ikke noe stress.

Jeg står hovedsakelig opp før 05 hver dag og jogger en halv mil. Ofte ender jeg opp med en kveldsjoggetur også om jeg trenger utløp for ekstra energi.

Skrevet

Jeg forstår virkelig ikke hva dere selvutnevnte treningseksperter rundt omkring mener med at man blir lei hvis man trener for mye. Jeg har trent i 3 uker nå, så og si hver dag, og blir bare mer motivert for hver dag som går. Er jeg den eneste med viljestyrke her i verden?

AnonymBruker
Skrevet

Å måtte trene to ganger om dagen er litt sykelig. Du skal være klar over at den kroppsforstyrrelsen som øker mest nå, ikke er anoreksi eller bulimi, men er knyttet til trening. Man bare må trene litt mer og litt mer.

Jeg ser mange i treningsdagbøkene her inne som helt tydelig er avhengig av trening, trener to ganger om dagen hver dag selv om de er slitne, har vondt, er operert osv og klager på mangel på overskudd og energi. De sliter seg selv ut, men det er ingen (?) som sier det til dem.

Pass på deg selv. Viljestyrke er en ok ting, men lytt til kroppen, også.

Anonymous poster hash: df620...4ce
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår virkelig ikke hva dere selvutnevnte treningseksperter rundt omkring mener med at man blir lei hvis man trener for mye. Jeg har trent i 3 uker nå, så og si hver dag, og blir bare mer motivert for hver dag som går. Er jeg den eneste med viljestyrke her i verden?

Seriøst. Tre uker?

En aktiv hverdag med trneing er en livsstil, og skal vare resten av livet. Tre uker er som en dråpe i havet.

Og nei, lille venn, du er ikke den eneste med viljestyrke.

Forresten, det går fint an å trene to økter hver dag. Selv trener jeg 10-12 timer i uka, og har trent aktivt hele mitt voksne liv (i mer enn 20 år). Går så fint, atte.

Anonymous poster hash: 3249c...999

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

3 uker?

Prøv med 3 måneder, 3 år, eller 30 år for den saks skyld, så skal vi snakke om viljestyrke!

Det tar tid å komme til det nivået at trening gir overskudd og energi, ut over en kortvarig effekt av kortisol og adrenalin!

Det vist at de som går for hardt ut ofte mister energien, de blir slitne, lei, og er mer utsatt for skader, og dermed også lysten til å fortsette å trene på samme måte.

Derfor er det anbefalt å øke gradvis, for å bygge opp toleranse, slik at det ikke blir skippertak.

Anonymous poster hash: 186ef...c94

• Liker 6
Skrevet

Ja, men det er jo nettopp det jeg skriver om! De gir opp! Jeg har aldri vært så motivert før.

Men jeg forstår nå at dere ikke ønsker at nybegynnere skal trene...

Jeg har trent 3 ganger i uka, i flere år på rad nå, det er først nå jeg er ny på selve konseptet treningssenter.

Skrevet

Ikke noe problem så lenge det ikke blir sykelig ofte ;) Jeg har avsluttet ei økt rundt 4 og trent økt nr 2 i 7-8tida på kvelden opptil flere ganger :) Det går som sagt helt fint, selv om jeg foretrekker litt lenger pause mellom selvsagt.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, men det er jo nettopp det jeg skriver om! De gir opp! Jeg har aldri vært så motivert før.

Jeg har trent 3 ganger i uka, i flere år på rad nå, det er først nå jeg er ny på selve konseptet treningssenter.

Det er jo noe helt annet enn at "jeg har trent hver dag i 3 uker og skjønner ikke hvorfor andre gir opp".

Du har jo gjort det som er anbefalt, startet lett, og økt på etterhvert.

Og det er ikke snakk om at noen ikke ønsker at nybegynnere skal trene, det er jo motsatt, vi ønsker at nybegynnere skal fortsette!

Der er derfor vi reagerte på at du kritiserte andre når du, ut i fra det du sa, knappest hadde begynt å trene selv.

Anonymous poster hash: 186ef...c94

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Øh? Du har trent i 3 uker. De fleste er faktisk supermotiverte etter tre uker, og så øker de treningsmengden og går på en smell.

Det er oss, som holder ut dag etter dag, uke etter uke og år etter år, som virkelig viser styrke og pågangsmot ;) Så kom tilbake om et års tid du Spinat.

Anonymous poster hash: be616...7aa

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ganske sikker på at det er sunnere å få nok søvn enn å trene to ganger daglig.

Anonymous poster hash: 95187...09f
  • Liker 1
Skrevet

Øh? Du har trent i 3 uker. De fleste er faktisk supermotiverte etter tre uker, og så øker de treningsmengden og går på en smell.

Det er oss, som holder ut dag etter dag, uke etter uke og år etter år, som virkelig viser styrke og pågangsmot ;) Så kom tilbake om et års tid du Spinat.

Anonymous poster hash: be616...7aa

Jeg har vært medlem i 3 uker, trent nesten hver dag de tre ukene. Gang det med 3 år, ok? DA skjønner du regnestykket ut i fra hvordan det er NÅ. Ikke hvordan du VIL det SKAL være om 3 år i FREMTIDEN.

Går disse newbsa på en smell på grunn av overtrening, feilprioritering av trening mot familieliv/jobb? Er det fordi de blir SKADET og ikke KAN trene selv om de har LYST? Dette kan jo du ALT om. Svar.

AnonymBruker
Skrevet

Hva feiler det deg, Spinat? Du virker ... eh ... litt gretten. For små sko?

Anonymous poster hash: 3249c...999
  • Liker 2
Skrevet

Nybegynner KAN IKKE BLI overtrent, faktisk.

Skoene er faktisk en størrelse for store btw.

AnonymBruker
Skrevet

Hva er poenget med å trene to ganger pr dag? Du kaster jo bare bort masse tid i forhold til å holde på lenger når du først er i gang. Du må skifte til treningstøy 2 ganger pr dag, skifte, dusje osv. To ganger veien frem og tilbake til treningssenteret. Det hadde jeg aldri giddet.

Og ja, med mindre du er proff utøver, tror jeg faren er stor for at du får skader / overbelastning.

Anonymous poster hash: c315d...82f
AnonymBruker
Skrevet

Det var faktisk første gang jeg leser en eksakt beskrivelse av det jeg fra tid til annen kan erfare:

"– Går du i trapper og blir stiv med en gang og føler at det er et ork, så kan det være et parameter. Trener du hardøkter og har vanskelig for å komme opp i pulssoner du vanligvis ligger på, så bør du ta det med ro."

Andre beskrivelser av "symptomer" har jeg har kommet over, har aldri stemt med egen opplevelse.

AnonymBruker
Skrevet

^ Jeg ser nå at artikkelen også nevner høyere puls om morgenen som et annet symptom. Det er dette som jeg ofte har lest som tegn på overtrening og det har aldri stemt med mine reaksjoner. Tvert i mot, jeg har heller inntrykk av at hvilepulsen min blir enda lavere enn normalt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...