Gå til innhold

Hvorfor er alle mennesker samfunnsslaver?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner det økonomiske aspektet i det hele, men hvor blir det av eventyrerne i verden? Folk er jo drita kjedelige, og fungerer nesten som maskiner. Sove, spise, gå på jobb, hjem og slappe av, aktiviteter, sove, jobb igjen.. For et fantastisk liv :dry:

Tenker dere noengang at dere vil være noe annet enn slaver for den norske stat? F.eks bare reise av sted uten mål og mening, og se hvor det fører deg hen? Litt spenning i hverdagen..

Man trenger jo ikke være rik, man må bare være tøff og kunne bo ute i naturen, leve av det naturen har å by på.

Jeg skriver dette innlegget fordi jeg liker tanken på å være annerledes, og gjøre noe annerledes.. Så mange sykdommer som fins i dag, er i høy grad stressets skyld, og alt mulig press vi blir utsatt for.. Jeg skjønner at folk blir psykisk syke, når jobb og karriere avgjør hvor bra du er som menneske..

Er det noen som TØR å tenke slik som meg, eller trives dere som samfunnsslaver?

Anonymous poster hash: b0c51...fed
  • Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner det økonomiske aspektet i det hele, men hvor blir det av eventyrerne i verden? Folk er jo drita kjedelige, og fungerer nesten som maskiner. Sove, spise, gå på jobb, hjem og slappe av, aktiviteter, sove, jobb igjen.. For et fantastisk liv :dry:

Tenker dere noengang at dere vil være noe annet enn slaver for den norske stat? F.eks bare reise av sted uten mål og mening, og se hvor det fører deg hen? Litt spenning i hverdagen..

Man trenger jo ikke være rik, man må bare være tøff og kunne bo ute i naturen, leve av det naturen har å by på.

Jeg skriver dette innlegget fordi jeg liker tanken på å være annerledes, og gjøre noe annerledes.. Så mange sykdommer som fins i dag, er i høy grad stressets skyld, og alt mulig press vi blir utsatt for.. Jeg skjønner at folk blir psykisk syke, når jobb og karriere avgjør hvor bra du er som menneske..

Er det noen som TØR å tenke slik som meg, eller trives dere som samfunnsslaver?

Så du vil heller være slave etter hvor lite ressurser som er rundt deg. Måten du beskriver livet på minner sterkt om prehistoriske stammesamfunn der størstedelen av tiden gikk med til å sanke mat og skaffe seg tak over hodet samt være svært sårbar mot infeksjoner og sykdommer.

Anonymous poster hash: 8dde9...466

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes andre måter å forandre livet ditt på. Samfunn trenger vi, men samfunnet kan gjerne endres bittelitt. Ett land, en lov og likhet for alle.

Anonymous poster hash: 17e93...6d3
  • Liker 2
Skrevet

Så jeg antar du er ute å reiser rundt i verden as we speak?

• Liker 5
Skrevet

Feigheten vinner. Statoil mentaliteten som en kursholder sa en gang. "Tryggheten" med att en vet hva en har osv. Men noen stikker og har baller da. På Tv er det en serie som heter eventyrlige Nordmenn, der er det da noen. Hadde jeg levd på 1920 tallet og Karen Blixen sin tid hadde det kanskje gått å bare stukket til Argentina å satt opp en gård, eller blitt pelsjeger i Canada osv, men det blir stadig vanskeligere å finne på slikt.

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes andre måter å forandre livet ditt på. Samfunn trenger vi, men samfunnet kan gjerne endres bittelitt. Ett land, en lov og likhet for alle.

Og for å gjennomføre det må man tråkke ganske mange på tærne. Noe som sosialister og kommunister gjerne gjør fordi målet helligjør middelet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og for å gjennomføre det må man tråkke ganske mange på tærne. Noe som sosialister og kommunister gjerne gjør fordi målet helligjør middelet.

Tær som ikke finnes.

AnonymBruker
Skrevet

Så jeg antar du er ute å reiser rundt i verden as we speak?

Nei, og jeg innrømmer at det absolutt ikke er alt som frister, å sove i skogen, eller lite matinntak osv. Og det er absolutt ting som holder meg igjen, samt at jeg ikke har kunnskaper nok om ernæringsmessige ting i naturen, hva man kan spise og ikke.. Jeg har såvidt begynt å sette meg inn i ting.

Det jeg lengter etter er å finne roen.. Er så lei av presset, og hvordan folk rangerer mennesker etter utseende, karriere og penger. Det er skapt av samfunnet, og er ikke slik det bør være. Mennesker er ikke dyr av naturen lenger, de er hinsides alle andre skapninger.

Håper om noen år at jeg tør å leve ut en slik drøm. Hadde vært gøy å vært i Afrika og hjulpet fattige der, f.eks.

• Liker 4
Skrevet

Du burde lese Doppler av Erlend Loe.

• Liker 2
Gjest Sitronmelisse
Skrevet

"What can you do to promote world peace? Go home and love your family."

Mor Theresa

AnonymBruker
Skrevet

Forstår godt hva du mener ts :-)

Er det en ting jeg ikke vil så er det å ende opp som en grå klatt slik flesteparten idag gjør. Det er viktig å kunne gjøre ting kun fordi du kan.

Anonymous poster hash: 75cf0...361

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg tenker på det hver eneste dag. Jeg er et klassisk tilfelle av "kjedelig". Alle vennene mine anser meg som ansvarsfull, oppegående, tar smarte valg og beslutninger, og står hele tiden for det jeg mener er riktig. Er forferdelig opptatt av rett og rettferdighet - kanskje det er derfor jeg valgte å studere jus. Mesteparten av tiden min går til det klassiske som alle andre studenter som meg gjør - sove, spise, lese pensum. Innimellom gjør jeg noe ekstra, noe nytt, noe spontant. Det kan være hva som helst. Men alle de andre dagene tenker jeg - er det meningen at jeg bare skal sitte her å la livet fly forbi på denne måten?

For å være velfungerende i dette samfunnet må man ha utdanning, man bør ha en familie og venner, man man må gjøre de hverdagslige pliktene som å vaske, rydde, etc. Man skal være en rolig nabo, en trofast venn, og en "lydig" datter/sønn til sine foreldre (også når man er voksen). Det er så mange ting som HINDRER meg (oss?) fra å gjøre det vi aller helst kanskje mest har lyst til. For ikke å snakke om frykten for det som er fremmet. Frykten for å forlate, dra et sted, komme tilbake også er verden snudd på hodet. Og hvor skulle jeg uansett dratt? Hva skulle jeg gjort? Det er lett å drømme om "noe større", men hva det "større" faktisk er er det vanskelig å vite her og nå....

Jeg har dessuten en spesifikk form for angst. Denne angsten preger hverdagen min, og gjør at det er lettere for meg å holde meg til det trygge, kjente, nære. Det jeg ønsker mest i verden er å komme meg over angsten, slik at jeg kan slippe ut vingene og fly. Hvor som helst. Når som helst. Per dags dato aner ikke hva jeg skulle gjort eller hvor jeg skulle dratt, eller hvem med. Men jeg skulle gjort NOE....

Anonymous poster hash: 5c767...ffe
Skrevet

Jeg er drittlei A4-livet mitt, men med hus og bil og gjeld er det ikke så mye å gjøre annet enn å jobbe. *sukk*

Skulle gjerne vært ute og reist, men vet dessverre ikke om noen som vil betale meg for å være på eventyr. Og man kommer jo ingen steder uten penger.

Skrevet

Så du vil heller være slave etter hvor lite ressurser som er rundt deg. Måten du beskriver livet på minner sterkt om prehistoriske stammesamfunn der størstedelen av tiden gikk med til å sanke mat og skaffe seg tak over hodet samt være svært sårbar mot infeksjoner og sykdommer.

Du tar feil! Størstedelen av tiden gikk ikke med på å sanke mat, selv ikke før jorbruksrevolusjonen. Det er antydet at steinalderbefolkningen brukte rundt 2 timer i snitt per dag på jakt og sanking. De levde et svært bedagelig liv sammenlignet med hva vi gjør i dag, og det er annsynligvis derfor vi finner kunst og malerier fra 10 000 år tilbake. Det du sier om sykdommer er selvfølgelig riktig.

• Liker 3
Skrevet

Men nå er verden sånn at om du skal sove i skog og mark må du nesten søke tillatelse på forhånd, de aller fleste steder.

• Liker 1
Skrevet

Føler ikke jeg lever et typisk stabilt A4 liv, selv om jeg har utdanning og jobb. Vil liksom ha noe midt i mellom. Er ikke en typisk person som liker å reise langt vekk fordi jeg er litt pysete av meg. Men har bodd litt forskjellige steder i Europa hvor jeg har gått på skole og studert. Skal også flytte til et anner EU land igjen når jeg skal ut i permisjon. Da er planen å lære et nytt språk. Men tipper jeg sikkert kommer til å kjede meg litt uten å gjøre noe meningsfult for å si det sånn. Blir fort mentalt rastløs hvis jeg kjeder meg.

Skrevet

Og derfor skal jeg flytte til ett annet land :) Blir å jobbe der også, men på ett helt annet vis, med egen bedrift, kan dyrke frukt og grønt i hagen, og gå 500m og få slaktet en geit på stedet uten masse tilsetningsstoffer o.l. Melk rett fra kua/geitene.

Jeg elsker Oslo og livet her, men det er ikke her jeg vil bli resten av livet. Og det livet jeg ønsker og vil ha, vil jeg ikke kunne få her i Norge, så jeg skal dra.

Men, ts...hjelpe fattige i Afrika? Da får du dra dit det virkelig trengs også. Vær så snill, ikke løp rundt og lek white saviour og tro de alle trenger eller vil ha hjelp. Dra dit det virkelig trengs, og dra kun om du har midler og kunnskap til å hjelpe, ikke bare for å realisere deg selv.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

"What can you do to promote world peace? Go home and love your family."

Mor Theresa

Mor Theresa var forøverig en ondskapsfull sadist som pinet sine "pasienter".

Anonymous poster hash: 915b8...0b3

• Liker 4
Skrevet

Ser man på det på den måten (samfunnsslaver som Sove, spise, gå på jobb, hjem og slappe av, aktiviteter, sove, jobb igjen) så blir det jo utrolig kjipt.

Jeg for min del har vært så heldig at jeg har funnet et yrke som jeg synes er utrolig spennende og som egoistisk sett gir meg mye. Jeg trudde ikke det gikk an å glede seg til å dra på jobb, men i dette yrket gjør jeg det.

Da gjør det meg ingenting at jeg blir fastlåst (eller slave som du kaller det) i hverdagen i form av at jeg må på jobb hver dag og havner i såkalte A4 rutiner.

Samtidig så tror jeg det er viktig å finne hobbyer og interesser som man kan krydre hverdagen og helgene med :)

AnonymBruker
Skrevet

Mor Theresa var forøverig en ondskapsfull sadist som pinet sine "pasienter".Anonymous poster hash: 915b8...0b3

nei hun skapte verden

Anonymous poster hash: 08995...aae

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...