Gå til innhold

Avlive hunden?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke helt hvor jeg skal begynne. Har ingen jeg kan snakke med om dette (annet enn et par familiemedlemmer, men de er bekymret nok som det er).

Hunden er skadet og har vært det lenge. Usikker på hvor mye smerte det gir, men jeg tror det merkes i hverdagen. I tillegg er hunden syk i perioder av allergi og ubestemte sykdommer. Gjerne en måned i strekk hvor den bare sover og ikke vil noen ting.

Jeg har ikke råd til å gå til veterinær. Dessuten førte det ikke noe sted de siste gangene jeg var der. Bare en regning på 2000-5000 og beskjed om at de kunne utføre videre diagnostisering/operasjon eller at det gikk over av seg selv. Og det gjorde det. Men det kommer tilbake.

Vet ikke hva jeg skal gjøre. Har ikke penger og ønsker egentlig å være fri fra hele hundeholdet. Men hunden er samtidig alt jeg har og vi har tilbrakt nesten hvert minutt sammen de siste 5 årene. Hva i alle dager skal jeg gjøre!?

Anonymous poster hash: 98ff6...c64
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Men hunden er samtidig alt jeg har og vi har tilbrakt nesten hvert minutt sammen de siste 5 årene. Hva i alle dager skal jeg gjøre!?

Det ville vel være litt feil å svikte den, da? Men jeg skjønner at du har et problem. Hundehold krever at man har økonomi til å dekke diverse utgifter, blant annet til.veterinær. Kan du få den omplassert? Om ikke, da tror jeg ærlig talt den trofaste vennen din er best tjent med å få slippe. Beklager.

Endret av Skywalker
  • Liker 2
Skrevet

Hunder er flinke til å skjule smerte, så skaden dens kan godt ha en innvirkning i hverdagen. Og med allergiene og ubestemte sykdommer, og utgiftene det fører med seg, og plagene det fører med seg til hunden, så tror jeg nok at jeg ville valgt avlivning.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke har råd til å gi hunden den behandlingen han/hun trenger, og hunden lever i smerte og sykdom, så kan det hende at avliving er det beste for hunden. Uansett synes jeg dette er noe som bør drøftes med veterinær. Kanskje omplassering kan fungere? (Selv om jeg er skeptisk med en syk hund....)

Anonymous poster hash: be9a1...055
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det ville vel være litt feil å svikte den, da? Men jeg skjønner at du har et problem. Hundehold krever at man har økonomi til å dekke diverse utgifter, blant annet til.veterinær. Kan du få den omplassert? Om ikke, da tror jeg ærlig talt den trofaste vennen din er best tjent med å få slippe. Beklager.

Det nytter jo ikke å omplassere. Den blir jo ikke noe friskere av det? Og det er vel ihvertfall å svikte den? Å gi den bort til noen andre og leve livet videre?

Men jo, jeg kunne nok klart å finne et hjem til ham.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke har råd til å gi hunden den behandlingen han/hun trenger, og hunden lever i smerte og sykdom, så kan det hende at avliving er det beste for hunden. Uansett synes jeg dette er noe som bør drøftes med veterinær. Kanskje omplassering kan fungere? (Selv om jeg er skeptisk med en syk hund....)

Anonymous poster hash: be9a1...055

Det er en grense for hvor mange undersøkelser/behandlinger man skal gi også, tenker jeg da. Jeg har jo vært hos veterinær før, selv om jeg ikke har hatt råd.

Kutt i labber og sånt tar jeg ofte selv, men det er en annen sak. ts

Skrevet

Det nytter jo ikke å omplassere. Den blir jo ikke noe friskere av det? Og det er vel ihvertfall å svikte den? Å gi den bort til noen andre og leve livet videre?

Men jo, jeg kunne nok klart å finne et hjem til ham.

Jeg tenkte på at en eventuell ny eier selvsagt måtte være villig til å gi den nødvendinge vet.hjelp som du ikke er i stand til.

• Liker 4
Gjest Hinkelpinkel
Skrevet

Hvis hunden har mulighet til å bli frisk skal den selvsagt til veterinær. Hvis noen andre kan ta den til seg å gi den denne muligheten er det absolutt det beste.

• Liker 3
Skrevet

Hvordan skadet er denne hunden?

Når det kommer til allergier? har du prøvd råforing? feks V&H 100% kylling. Foret er svært billig, og svært mange allergihunder har god nytte av det.

• Liker 1
Skrevet

Dette er et valg som du må ta selv, eventuelt i samarbeid med veterinær. Om hunden har smerter og er syk en måned i strekk av allergi, mener jeg personlig at dette ikke er et fullverdig liv for hunden og ville avlivet. Du må også tenke på deg selv oppi dette, det skal være hyggelig å ha hund, ikke en belastning.
Å omplassere ser jeg ikke på som særlig realistisk med mindre hunden er mer velfungerende enn du gir inntrykk av. Det er ikke mange mennesker som er interessert i å ta over en syk hund som de må bruke mye penger hos veterinæren på.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenkte på at en eventuell ny eier selvsagt måtte være villig til å gi den nødvendinge vet.hjelp som du ikke er i stand til.

Skaden kan man forsøke å operere, men prognosen er dårlig for denne typen hund. Allergien går nok an å holde i sjakk (hadde det bare vært den, så hadde det gått greit). I tillegg er det noe annet som vi ikke har funnet ut av. Hunden blir svært dårlig i opptil 2 måneder i strekk.

Hvordan skadet er denne hunden?

Når det kommer til allergier? har du prøvd råforing? feks V&H 100% kylling. Foret er svært billig, og svært mange allergihunder har god nytte av det.

V&H koster betraktelig mer enn det fôret hunden bruker i dag. Omtrent 3 ganger så mye (900 mot 2800).

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke har råd til hun, hvorfor har du skaffet deg en da? Trodde du at hunden aldri ble syk? Omplasser hunden og ALDRI SKAFF DEG HUND IGJEN!

Anonymous poster hash: 33d0d...1d4
  • Liker 8
Skrevet

Da må jeg si meg enig med Skywise.

Skrevet

Hvis du ikke har råd til hun, hvorfor har du skaffet deg en da? Trodde du at hunden aldri ble syk? Omplasser hunden og ALDRI SKAFF DEG HUND IGJEN!

Den kommentaren var unødvendig synes jeg. Vi vet ikke hvordan situasjonen var da hun fikk hunden for fem år siden.

Skrevet

Skaden kan man forsøke å operere, men prognosen er dårlig for denne typen hund. Allergien går nok an å holde i sjakk (hadde det bare vært den, så hadde det gått greit). I tillegg er det noe annet som vi ikke har funnet ut av. Hunden blir svært dårlig i opptil 2 måneder i strekk.

Jeg ville nok avlivet i dette tilfellet slik du beskriver det.

De færreste har råd til eller er villig til å betale på titusenvis av kroner for en hund, - jeg er i alle fall ikke det. Jeg har likevel brukt en unevnelig sum til sammen hos veterinæren på alle mine hunder opp gjennom årene, men det har faktisk ikke vært snakk om mer enn rundt 4000 gjennomsnittlig i året på hver hund. Til og med om man har forsikring på hunden kan man komme opp i store summer i året om bikkja trenger medisiner og langvarig behandling for noe.

For min del er det heller ikke bare et spørsmål økonomi, men hvor bra en hund som må inn og ut av veterinærkontoret hele tiden egentlig har det. Jeg vil heller at mine hunder skal ha et verdig og aktivt liv mens de lever, enn et langt, smertefullt og stillesittende sykeleie før de dør.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Da ville jeg avlivet. Det er noe med livskvalitet også, dyr lever i nuet, og dermed vil slik lidelse være ganske altomfattende for dem.

Anonymous poster hash: e1423...e74

Skrevet

V&H koster betraktelig mer enn det fôret hunden bruker i dag. Omtrent 3 ganger så mye (900 mot 2800).

Jeg forer 2 hunder på litt over 1000 kr i året(!). Hundene er små (2x9 kg), men likevel. Jeg drar til forhandleren og handler stort. Putter i bokser og fryser ned.

Hva forer du hunden på nå? En allergi hund må få kvalitetsfor, og V&H er det billigste (og beste) kvalitetsforet på markedet.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Den kan ha store smerter, hunder skjuler sånt. Du burde i alle fall få en vurdering av veterinæren av hvor stort lidelsestrykket er, og om det beste er å avlive. Det kan jo se sånn ut.

Anonymous poster hash: 42f8c...ed5

AnonymBruker
Skrevet

Må si at jeg ikke forstår meg på folk som skaffer seg dyr hvis de ikke er villig til å bla opp noen tusenlapper for å få dyrene sine friske! Egoistisk og hårreisende!

Anonymous poster hash: 7f32e...15f
  • Liker 5
Skrevet

I det man velger å anskaffe seg et dyr, så tar man et valg som innebærer et stort ansvar og en forpliktelse MANGE år frem i tid. Både økonomisk, tidsmessig og ift andre ressurser. Dette er det altfor mange som ikke tenker over, og det er et svik mot et uskyldig, levende, følende vesen som er fullstendig avhengig av eier! Det samme kan sies om å få barn, men her finnes det tross alt et statsfinansiert hjelpeapparat. Et dyr er utelukkende avhengig av eier! Det jeg sier nå, er sikkert provoserende, og er dessverre ikke til hjelp hverken for deg eller hunden. Klarer likevel ikke la være. Man bør tenke seg grundig om før man velger et slikt ansvar. Altfor mange dyr må lide under menneskers egoisme og korttenkthet. Folk kan sitte og jamre seg over dyrlegeregninger og dårlig økonomi, men får ikke min støtte. Særlig ikke de som samtidig tar seg råd til både røyk og ferier.(sier ikke TS gjør dette, men har sett nok slike eksempler..) Synes du skal forsøke å finne et hjem til hunden der den får eiere som er villige og ansvarlige for å gi hunden den hjelpen og behandlingen som er best for den. Hva som er best for hunden kan ikke vi på KG bedømme. Det forutsetter en utredning og vurdering av en veterinær.

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...