Gå til innhold

IBS/Irritabel tarm

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lurte på om det er noen som har blitt helt kvitt det å ha IBS/irritabel tarm?

Anonymous poster hash: ccfc7...93f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mitt best tips er å teste for fruktosemalabsorpsjon n

Anonymous poster hash: 41c55...588

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

minifom mot luftplager har hjulpet meg litt. Jeg unngår også matvarer jeg vet jeg blir mer dårlig av, feks syltetøy og fint brød. Men pr dags dato finnes det ingen konkret medisin eller kur mot IBS.

Anonymous poster hash: 71937...14a
AnonymBruker
Skrevet

Har hørt at det er omtrent 10% som blir kvitt det, men hvor sant dette er vet jeg ikke

AnonymBruker
Skrevet

Nei, legene sliter fortsatt med å finne ut hva som feiler meg.. legen mente først det var IBS men siden jeg kaster opp så mye og har diare så aner jeg ikke. Er så sulten men tør ikke spise for er redd for å bli dårlig

:(

Melkeprodukter, hvetemel og egg er no go for meg iafall. Føler jeg har verdens kjipeste matvaner.

Anonymous poster hash: 93c7c...321
AnonymBruker
Skrevet

For min del går dette veldig i perioder. Kan ha det fint en stund, og så blir jeg kjempedårlig lenge, og så bli bra igjen en kort tid.

Anonymous poster hash: 71937...14a
AnonymBruker
Skrevet

Før jeg fikk angst og depresjoner husker jeg at jeg plagdes med at magen min bråkte så mye i perioder, uten at jeg var sulten ellernoe, den var bare irriterende.

Men.. den er verre enn noen gang nå, så skjønner ikke hva jeg klagde på før..

Så håper at den går tilbake til det når jeg evt blir psykisk frisk igjen.

Sliter med kvalme, oppblåsthet og forstoppelse jeg da.

Anonymous poster hash: 31930...b2d
Gjest Daenerys
Skrevet

Jeg er symptomfri på fodmap-dietten.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er symptomfri på fodmap-dietten.

Interessant! Hvor lang tid tok det før du merket resultater? Er det ikke vanskelig å finne matvarer man faktisk kan spise? Føler alt jeg spiser står listet opp på det man skal unngå :vetikke:

Gjest Badabing
Skrevet

Jeg har også droppet produkter som gjør meg dårlig, og da har jeg det bra så lenge jeg unngår stress og sover godt også. :)

AnonymBruker
Skrevet

Går i perioder. Men med meditasjon, yoga og balansert kosthold av små måltider er jeg stort sett frisk. Fulgte FODMAP men følte meg seg grei på slutten at jeg droppet dette med reintrodusering. Spiste stort sett det jeg ville i det små, sakte men sikkert.

Anonymous poster hash: 48ef4...440
Gjest nejve
Skrevet

Jeg har IBS, og er helt bra i perioder jeg er flink med kostholdet. Å være flink med kostholdet vil si å ikke overdrive inntaket av enkelte matvarer, og å spise relativt små porsjoner. Jeg kan spise litt frukt og bær, men spiser jeg f.eks. 400 g. bringebær, blir jeg dårlig i magen. Jeg kan spise en liten porsjon med pasta bolognese, men forsyner jeg meg flere ganger, blir jeg dårlig. Osv.

Jeg merker at jeg reagerer på det meste som inneholder grovt korn, fiber, gjær og sukker. Det som er merkelig, er at jeg kan spise relativt mye smågodt uten å bli dårlig, mens jeg blir utrolig dårlig i magen av is. Men ellers reagerer jeg ikke på melkeprodukter. Det er akkurat som kombinasjonen melk + sukker er uheldig.

Uff, det er en slitsom diagnose... Har aldri fulgt FODMAP selv, men har hørt om mange som har blitt helt bra av å gjøre det!

Gjest Daenerys
Skrevet

Interessant! Hvor lang tid tok det før du merket resultater? Er det ikke vanskelig å finne matvarer man faktisk kan spise? Føler alt jeg spiser står listet opp på det man skal unngå :vetikke:

Et par dager for jeg merket bedring, 6-7 uker før jeg var frisk nok til å trene. Jeg var veldig dårlig på det tidapunktet, så tok litt tid :)

Du kan spise alt av kjøtt fugl fisk, poteter og ris, husk det. Men ja, det er begrensninger. Men, det er helt klart verd det for meg. Fullt frisk vs sofaen i mange mnd er et lett valg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...