Gå til innhold

Sauelort- forstoppelse?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Sliter iblant med treg mage, der avføringen er hard og knollete som sauelort.. Beklager for ekkel beskrivelse! Har lurt på om andre kvinner har funnet ut at de kan trykke den ut via å "dytte" på tarmen med en finger via skjeden..? I de tilfellene jeg føler jeg har drit som er stress å få ut, så pleier jeg å stikke tommelen inn i skjeden, med neglen vendt mot ansiktet. Så kjenner jeg hvor "knollene" står og liksom dytter dem nedover mot åpningen, samtidig som jeg gjør knipeøvelser. Da opplever jeg at det "løsner", og det kommer ut "sauelortlignende" harde klumper. Ofte går det kort stund (dvs. innen 30 min) før jeg må på do igjen, og får en normal avføring. Kan og finne på å gjøre dette dersom jeg føler at jeg ikke har fått ut alt liksom.. Noen andre som gjør dette?? Tror dere det kan være skadelig?? Påfører meg ingen smerte, bare så det er sagt.. Flaut, men bare lurer.. :rodme:

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om du begynner å få ull i tillegg, ville jeg tatt en telefon til fastlegen.

Anonymous poster hash: e5e94...185
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er typisk ved hard mage at man får knollete avføring, ja. Noen har tendenser til hard mage uten at det er sykdom bak dette. Og den kan være vanskelig å få ut, så man må "plukke" den ut, enten ved (å ta en hanske på hånden) og pukke ut fra endetarmen, eller trykke ut via skjeden. Noen kommer sikkert til å skrive lenger ned i tråden at det er farlig å plukke, men det er det ikke på friske mennesker. På eldre og svekkede kan det føre til forbigående lavt blodtrykk pga stimulering av vagusnerven. Men hvor bra det er å trykke hardt på skedeveggen er en annen sak. Ville heller tatt en hanske eller plastpose på fingeren,og plukket det direkte ut via ebdetarmen (beklager ekle detaljer her).

Grunnen til at det kommer avføring en stund etterpå som er mykere, er at knollen kan virke som en propp.

Du burde forebygge dette ved å drikke mye vann, spise fiberrik mat og mosjonere. I tillegg kan man kjøpe Laktulose fra apoteket, det er helt ufarlig og ikke avhengighetsdannende, og den gjør avføringen mykere.

Anonymous poster hash: 9a3ab...716

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...