Gå til innhold

Hadde dette fungert i praksis? Refresher kurs teori.

-Jiinxs-

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt lappen i +10 år nå, og kan vel ærlig talt si at jeg ikke kan absolutt ALLE trafikkreglene. Ikke at jeg har behov for å kunne alle til en viss tid men dere forstår vel hva jeg mener.

På jobben min så må vi ta refresher på diverse kurs, annet hvert år og hvert femte år.

Så hva om de ble pålagt å ha et slikt kurs, f.eks hvert 5 år og at man har så mye som ett helt år om å ta det.

Det er ikke snakk om man må bestå en prøve, det er bare for å bli minnet på diverse ting og tang. Mye av det som burde blitt nevnt på et slikt kurs måtte vel være noe så enkelt som å huske å bruke blinklys.

Lengden på kurset kunne vel vært 1-2 timer? Vet ikke hvor lang tid man hadde trengt.

Jeg sikkert vel kanskje til de som har hatt lappen i +50 år men alle hadde sikkert hatt godt av å fått lært opp igjen det man glemte etter man lukket teoriboken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er i utgangspunktet kritisk til noe slikt.

Det hadde påført samfunnet merkostnader for at folk må finne tid i allerede fulle planer for å dra på et slikt kurs.

Man måtte i praksis antakeligvis ta 3 timer fri fra jobben for å kunne gjennomføre et 2-timerkurs.

Litt matte. Det er ca 3.2 millioner personer i norge som har førerkort

(http://www.dinside.no/910928/rekordmange-biler-paa-veiene)

Om man måtte ha kurset hvert 5 år ville det bety at ca 640 000 personer ville måtte ta det hvert år.

Om man tar virkedager i et år (dvs de dagene man har mulighet tilå ta kurset) og sier at dette er ca 250 betyr dette at man skulle sendt nesten 2500 personer på kurs hver dag fra nå til evigheten.

Det hadde kostet samfunnet enorme summer, jeg tror ikke gevinsten hadde stått i forhold.

Men for å ikke avfeie ideen helt. Man kunne gjort det som et nettbasert kurs hvor man måtte inn på en side og klikke seg igjennom noen enkle oppgaver videoer. Det kunne vært gjort på kveldstid, man hadde uendelig med forsøk osv.

Men hvilke andre ting ville du ha fylt kurset med? Lag en liste, jeg begynner:

-Blinklys

-Rundkjøringer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i utgangspunktet kritisk til noe slikt.

Det hadde påført samfunnet merkostnader for at folk må finne tid i allerede fulle planer for å dra på et slikt kurs.

Man måtte i praksis antakeligvis ta 3 timer fri fra jobben for å kunne gjennomføre et 2-timerkurs.

Litt matte. Det er ca 3.2 millioner personer i norge som har førerkort

(http://www.dinside.no/910928/rekordmange-biler-paa-veiene)

Om man måtte ha kurset hvert 5 år ville det bety at ca 640 000 personer ville måtte ta det hvert år.

Om man tar virkedager i et år (dvs de dagene man har mulighet tilå ta kurset) og sier at dette er ca 250 betyr dette at man skulle sendt nesten 2500 personer på kurs hver dag fra nå til evigheten.

Det hadde kostet samfunnet enorme summer, jeg tror ikke gevinsten hadde stått i forhold.

Men for å ikke avfeie ideen helt. Man kunne gjort det som et nettbasert kurs hvor man måtte inn på en side og klikke seg igjennom noen enkle oppgaver videoer. Det kunne vært gjort på kveldstid, man hadde uendelig med forsøk osv.

Men hvilke andre ting ville du ha fylt kurset med? Lag en liste, jeg begynner:

-Blinklys

-Rundkjøringer

Kveldskurs :D problem solved.

Selv synes jeg vi skulle hatt mer fokus på hvordan folk får lappen til å begynne med. Så hadde det kanskje ikke vært nødvendig å tenke på oppfriskning. Selv har jeg hatt lappen i snart 7 år (ikke så lenge), men jeg består enda de internett-testene hvis jeg prøver.

Selv synes jeg ikke problemet med dårlige sjåfører er i teorikunnskapen deres, men deres evner til å vurdere trafikken og benytte seg av teorien. Ingen bryter vikeplikt uten å vite at de har den. De har kanskje glemt at de hadde vikeplikt, men med en gang du tuter (låser hjulene) ser du på dem at de vet at de har bæsjet på leggen.

Listen:

Fletting i kø og påkjørsel av motorvei (gjensidig vikeplikt)

Brukt av kjørelys, parkeringslys, fjernlys (hensyn)

1001-1002-1003 regelen (avstand)

Anonymous poster hash: 23a0e...e6d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle KAN bruke blinklys, enkelte gidder bare ikke.

Det handler kanskje mer om å vite når/hvordan de skal brukes. Ikke hvordan de skrus på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i det, mye av dette handler mer om holdninger enn evner og kunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nettkurs eller kveldskurs var ikke så dumt. Uansett var det bare en tanke jeg tenkte å lufte her på forumet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...