Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest BettyBoop
Skrevet

Hvor i Norge holder du til? :)

Anonymous poster hash: b9da0...e35

vestlandet
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenkte vel mer på en nerdete gruppe med mennesker som møtes og prater. Ikke politisk aktive og sånt.

Så hva skal gruppen snakke om? Ateisme adresserer kun spørsmålet om det er en Gud. Det er derfor jeg maser om det er en sekulær gruppe av noe slag du ønsker å bli medlem av. Sekulær = Sekulær, verdslig, ikke-kirkelig, som hører til verden og det verdslige samfunn.

Du har fortsatt ikke sagt noe om hva du egentlig er ute etter å diskutere og hvem du vil møte.

Du sier du ønsker en verden uten religioner, du ser altså på religioner som et problem, akkurat slik jeg gjør, det gjør deg ikke bare til en ateist, men også en antiteist.

Vil du snakke om religion, vil du snakke om hvordan vi kan marginalisere religion, vil du diskutere bøker av kjente ateister som Sam Harris og Christopher Hitchens, vil du ha diskusjoner om vitenskap som biologi og kosmologi, vil du snakke om filosofi som Hume, Kierkegaard, Descartes, Spinoza og Camus?

AnonymBruker
Skrevet

Så hva skal gruppen snakke om? Ateisme adresserer kun spørsmålet om det er en Gud. Det er derfor jeg maser om det er en sekulær gruppe av noe slag du ønsker å bli medlem av. Sekulær = Sekulær, verdslig, ikke-kirkelig, som hører til verden og det verdslige samfunn.

Du har fortsatt ikke sagt noe om hva du egentlig er ute etter å diskutere og hvem du vil møte.

Du sier du ønsker en verden uten religioner, du ser altså på religioner som et problem, akkurat slik jeg gjør, det gjør deg ikke bare til en ateist, men også en antiteist.

Vil du snakke om religion, vil du snakke om hvordan vi kan marginalisere religion, vil du diskutere bøker av kjente ateister som Sam Harris og Christopher Hitchens, vil du ha diskusjoner om vitenskap som biologi og kosmologi, vil du snakke om filosofi som Hume, Kierkegaard, Descartes, Spinoza og Camus?

Jeg er vel ikke ute etter å diskutere, mer å møte andre som mener det samme.

Skrevet

Jeg er ikke typen til å rakke ned på andre, så der tok du feil.

Tenkte å foreslå Human-Etisk Forbund, men så leste jeg dette.

Gjest BettyBoop
Skrevet

Rakker humanetisk forbund ned på folk?

Skrevet

Rakker humanetisk forbund ned på folk?

Det er slett ikke uvanlig at medlemmer fremhever hvor dumme de synes at de troende er, samt flooder fb og twitter med linker til skeptiker-blogger o.l. som gjør det samme.

Jeg synes HEF gjør mye bra og de har en viktig rolle i samfunnet som taler de ikke-troendes sak, men den evige "jeg er snart og du er dum"-tonen kan bli ødeleggende.

AnonymBruker
Skrevet

Det er slett ikke uvanlig at medlemmer fremhever hvor dumme de synes at de troende er, samt flooder fb og twitter med linker til skeptiker-blogger o.l. som gjør det samme.

Jeg synes HEF gjør mye bra og de har en viktig rolle i samfunnet som taler de ikke-troendes sak, men den evige "jeg er snart og du er dum"-tonen kan bli ødeleggende.

Den tonen er unødvendig ja.

:)

Skrevet

Er det bare meg som fortsatt ikke skjønner hvem TS egentlig vil møte?

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje jeg ikke helt vet hva jeg skal se etter :)

• Liker 1
Skrevet

Bor du i Oslo området?

AnonymBruker
Skrevet

Flytter til vestlandet før påske.

Gjest BettyBoop
Skrevet

hmm har jeg ikke lagt merke til, men er nå det verre enn de kristnes "åå vi synes så synd på dere ikkekristne som kommer til helvete"?

• Liker 1
Skrevet (endret)

Mange av de som tar avstand fra religion samler seg der religion diskuteres, fordi ingenting får dem til å føle seg mer vel enn å rakke ned på religion og de religiøse samt klappe hverandre på skulderen i gjensidig fortreffelighet.

Endret av Tabris
  • Liker 2
Gjest Sobril
Skrevet

Mange av de som tar avstand fra religion samler seg der religion diskuteres, fordi ingenting får dem til å føle seg mer vel enn å rakke ned på religion og de religiøse samt klappe hverandre på skulderen i gjensidig fortreffelighet.

Jeg tillot meg å sitere denne fordi jeg har en venn på face som er ateist på sin hals ;)

Skrevet

Jeg tillot meg å sitere denne fordi jeg har en venn på face som er ateist på sin hals ;)

Hvordan er man det???

Utover å ikke se at det finnes bevis for påstandene om Gud eller Guder, så har ikke ateisme noen dogmer.

Ateisme er IKKE et livssyn.

Gjest Sobril
Skrevet (endret)

Hvordan er man det???

Utover å ikke se at det finnes bevis for påstandene om Gud eller Guder, så har ikke ateisme noen dogmer.

Ateisme er IKKE et livssyn.

Ateist på sin hals = å dele bilder/striper på face i tide og utide som latterliggjør religion og religiøse. Endret av Sobril
Gjest BettyBoop
Skrevet

jeg tror han vil henge med ikke troende folk. Og jeg tror kanskje at han er lei av samtaler om hva som skjer med folk etter de dør eller at han ikke gidder å ha diskusjoner med folk som har religiøst konservative meninger? eg bare gjetter.

Skrevet

Ateist på sin hals = å dele bilder/striper på face i tide og utide som latterliggjør religion og religiøse.

Jeg har ikke sett hva din ateist venn deler på FB, så jeg kan ikke mene noe om det før du gir meg noen konkrete eksempler.

Men som ateist og antiteist, så må jeg være ærlig på spørsmålet: hva synes du om de som er religiøse?

Det eneste generelle svaret jeg kan gi er at jeg synes de baserer mye av sitt liv på en usubstansiert proposjon - et slags eventyrland om du vil...

Er det frekt eller å latterliggjøre?

For meg, så er det en logisk sluttning.

AnonymBruker
Skrevet

jeg tror han vil henge med ikke troende folk. Og jeg tror kanskje at han er lei av samtaler om hva som skjer med folk etter de dør eller at han ikke gidder å ha diskusjoner med folk som har religiøst konservative meninger? eg bare gjetter.

Nei fa.. BB, jeg er HUN! :) Og der traff du spikeren! :fnise:

Gjest BettyBoop
Skrevet

Nei fa.. BB, jeg er HUN! :) Og der traff du spikeren! :fnise:

oops sorry. vet ikke hvorfor jeg gikk ut fra at du var en han

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...