Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Babyen vår har litt redusert bevegelighet i ene hofta. Den er stiv, og han beveger den ikke på samme måte som på den "friske" siden.

Har vært til røntgen, og fikk beskjed om at det var 2 grader forskjell på hofteleddene(?), ingen tegn til luksasjon/dysplasi, og at dette var helt normalt. Ellers var det masse fremmede faguttrykk som jeg ikke skjønte noe av.

Fastlegen vår er en gammel gubbe som avfeide meg da jeg likevel var bekymret og spurte om videre oppfølging og evt. trening el.

Jeg slår meg ikke til ro med dette, vet at denne legen har gjort mange feil før. Vil gjerne være helt sikker på at babyen ikke får plager med dette siden, og at vi gjør alt vi kan for å forebygge/trene riktig.

Men hva gjør jeg nå? Skal be om utskrift av svaret, men hvem går jeg til? Ny lege? Ortoped? Kan jeg kreve henvisning til ortoped, eller kan man ta kontakt selv? Noen som vet? Skal til fysioterapeut, men hun er ganske fersk.

Anonymous poster hash: d3c31...1bb
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville for det første byttet fastlege!

Anonymous poster hash: 80ef3...6c9
AnonymBruker
Skrevet

Har selv hatt "putebaby", og har hørt at mange går til fysioterapeut Ute Imhof med hoftebarn.

Anonymous poster hash: 56fa6...1ef
AnonymBruker
Skrevet

Dette blir vel sjekket på helsestasjonen? Både helsesøster og legen der sjekket hoftebein på 6ukers kontrollen. Du kan jo uansett be om en ekstra time fordi du er bekymret for hoftene?

Anonymous poster hash: e84b5...3a7

Gjest RompeRusk
Skrevet

Min baby hadde slarkete hofter, og var til sykehuset for å bli utredet for dysplasi. Det er vel ikke fastlegen som har undersøkt babyen?!

AnonymBruker
Skrevet

I dag hadde legen vår konferet med ortoped på sykehus, som var enig i at dette ikke trengte videre oppfølging. Klarer liksom ikke slå meg helt til ro med det. Bor langt fra alt og alle, og er avhengig av å kunne ringe noen, eller sende svaret fra røngtenbildene.

Dette blir vel sjekket på helsestasjonen? Både helsesøster og legen der sjekket hoftebein på 6ukers kontrollen. Du kan jo uansett be om en ekstra time fordi du er bekymret for hoftene?

Anonymous poster hash: e84b5...3a7

Helsesøster har jo ikke peiling, så jeg trenger ikke flere kontroller der. Fastlegen er han som også er på HS.

Min baby hadde slarkete hofter, og var til sykehuset for å bli utredet for dysplasi. Det er vel ikke fastlegen som har undersøkt babyen?!

Fastlegen har undersøkt, og vi har vært på røngten på sykehuset.

Gjest Magdalene
Skrevet

På tide å slå seg til ro når lege, ortoped, rtg, og HS ikke ser noe galt?

AnonymBruker
Skrevet

På tide å slå seg til ro når lege, ortoped, rtg, og HS ikke ser noe galt?

Mest sannsynlig vil det gå fint, men hadde du latt være å gjøre noe om det var din baby som var tydelig skjev og stiv?

Gjest Magdalene
Skrevet (endret)

Mest sannsynlig vil det gå fint, men hadde du latt være å gjøre noe om det var din baby som var tydelig skjev og stiv?

Ja, når ALLE fagfolkene hadde sagt at det var bra, hadde jeg ikke gjort noe mer nei.

2grader er ingenting.

Endret av Magdalene
AnonymBruker
Skrevet

Ja, når ALLE fagfolkene hadde sagt at det var bra, hadde jeg ikke gjort noe mer nei.

2grader er ingenting.

De to eneste fagpersonene som har sett på han er lege og fysioterapeut. En gammel arrogant og kjapp lege, og en nyutdannet fysioterapeut som sa hun var usikker. HS hverken undersøker eller uttaler seg om hofter, og ortoped var kun over tlf. Rtg.folka undersøkte ikke, men tok bilde av leddet. Kan vel være andre ting enn selve leddet?

Visste bare ikke at det var normalt at babyer var sånn. Vil det si at han skal fortsette å være slik, eller at det skal gå seg til etterhvert? Hadde det vært hesten min hadde jeg garantert fulgt han nøye opp, vet jo at de ikke skal være slik.

På unger vet jeg derimot ikke hvem jeg skulle ha kontaktet, men kanskje det er normalt da…? :klo:

Gjest Magdalene
Skrevet

Men to grader skal ikke gi redusert bevegelighet. Kanskje han er stiv i musklene?

Hadde du ikke bestilt time hos fysio?

AnonymBruker
Skrevet

Men to grader skal ikke gi redusert bevegelighet. Kanskje han er stiv i musklene?

Hadde du ikke bestilt time hos fysio?

Er jo nettopp det jeg vil finne ut, om det er noe annet, siden jeg vet at leddet er greit. Har bestilt time hos fysio igjen, håper hun kan sende oss videre til noen som er mer erfaren, evt. at hun har lest seg opp eller konferert med andre.

Skrevet (endret)

Skjønner deg godt jeg! Spesielt siden du ikke stoler helt på fastlegen. Virker som dere kanskje bor på et mindre sted der det ikke er store muligheter for å bytte fastlege? Hvis ikke ville jeg startet med å bytte. Om ikke for akkurat denne situasjonen, men for all oppfølging av barnet senere. Ang oppfølging av akkurat dette: Bor dere i nærheten av en privat klinikk a la Volvat eller liknende? Da ville jeg bestilt time der for å dobbeltsjekke. Koster litt, men helt sikkert verdt pengene. Jeg bruker gjerne Volvat i Oslo og betaler gladelig for ekspertene der hvis det er noe spesielt. Hvis dere ikke har en slik klinikk i nærheten, så ring Volvat i Oslo. Spør om det er mulig å snakke med ortoped der for å høre hva de sier. Kanskje de kan anbefale deg hva du kan gjøre videre. Kanskje du kan sende inn bildene dit.

Lykke til!

Endret av Semydfe
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner deg godt jeg! Spesielt siden du ikke stoler helt på fastlegen. Virker som dere kanskje bor på et mindre sted der det ikke er store muligheter for å bytte fastlege? Hvis ikke ville jeg startet med å bytte. Om ikke for akkurat denne situasjonen, men for all oppfølging av barnet senere. Ang oppfølging av akkurat dette: Bor dere i nærheten av en privat klinikk a la Volvat eller liknende? Da ville jeg bestilt time der for å dobbeltsjekke. Koster litt, men helt sikkert verdt pengene. Jeg bruker gjerne Volvat i Oslo og betaler gladelig for ekspertene der hvis det er noe spesielt. Hvis dere ikke har en slik klinikk i nærheten, så ring Volvat i Oslo. Spør om det er mulig å snakke med ortoped der for å høre hva de sier. Kanskje de kan anbefale deg hva du kan gjøre videre. Kanskje du kan sende inn bildene dit.

Lykke til!

Takk for konkret og nyttig tips! Vi bor som sagt langt unna "alt", men kan ta en telefon i første omgang, og evt. reise for en ekstra sjekk.. :) Er det altså ortoped som er riktig fagperson på slikt?

Skrevet (endret)

Takk for konkret og nyttig tips! Vi bor som sagt langt unna "alt", men kan ta en telefon i første omgang, og evt. reise for en ekstra sjekk.. :) Er det altså ortoped som er riktig fagperson på slikt?

Så vidt jeg vet, så jobber ortopeder med både skjelett og muskler, så jeg ville startet der. Gutten din er heldig som har en mamma som følger magefølelsen sin! Lykke til! Endret av Semydfe
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så vidt jeg vet, så jobber ortopeder med både skjelett og muskler, så jeg ville startet der. Gutten din er heldig som har en mamma som følger magefølelsen sin! Lykke til!

Tusen takk :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...