Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi var på Lillestrøm legevakt med vår datter på 12 måneder i helgen. Vi vil gjerne klage på behandlingen vi fikk her. Datteren vår hadde kastet opp i 2 døgn, null matlyst, alt kom opp. Men hun var klar i blikket og drakk mye vann. Hun hadde ikke hatt feber disse dagene, men vi ville allikevel ta en tur på legevakta (dette var en søndag) for å forsikre oss om at det bare var omgangsyke.

Hun får tenner nå og har nettop fått 12-måneders vaksiner, så vi regnet med at dette var grunnen.

Hos legen ble det tatt blodprøver og hun undersøkte datteren vår nøye. Vi fikk beskjed om at hun hadde infeksjon i øret i tillegg til omgangsyke og det ble skrevet en resept på peniicillin.

Da vi kom på apoteket reagerte farmasøyten på dosen med penicillin. Hun ringte legen og dosen ble halvert. Både jeg og mannen min ble skeptisk.

Da vi kom hjem og skulle gi henne den første dosen flytende penicillin, kastet hun opp alt. Vi hadde ikke tenkt over i farta hvor idiotisk det er å gi flytende medisin til et lite barn med omgangssyke.

Neste dag ringte jeg fastlegen og vi fikk time straks. Det viste seg at hun ikke hadde infeksjon i øret! Om hun ikke kastet opp penicillinen, ville vi jo fortsatt å gikk henne kuren i 7-10 dager. Jeg synes dette er sjokkerende.

Hvor kan jeg klage?
Finner bare klage på fastlege.
Vet ikke legens navn.

Anonymous poster hash: 1121c...cf5
Videoannonse
Annonse
Gjest Jørild
Skrevet

Man klager på samme måte som man klager på fastleger. Navnet til legen står på resepten eller medisinen dere fikk (burde stå i hvertfall). Hvis ikke kan du ringe senteret dere var på og høre hvem som var på vakt.

Dere burde ikke klage på at dere fikk flytende penicillin. Da blir dere ikke tatt seriøst, er jeg redd. Skal man klage må det være på feilbehandling.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er misfornøyd med behandlingen så kan du klage til legevakten/legevaktsjefen. For øvrig syns jeg ikke det hørtes ut som dere har fått dårlig behandling i det hele tatt. Å dra en unge som har spydd i to dager til lege er i utgangspunktet unødvendig (i alle fall når hun er feberfri og drikker godt), og i tillegg har dere fått god behandling. Det kan like godt være fastlege som legevaktslege som bommet på infeksjonen, og hva mener du hun skulle fått i steden for flytende antibiotika, tabletter? Bare klag om du føler det er noe å klage på, men jeg tviler på dere kommer særlig langt.

Anonymous poster hash: 8cb76...0e7
  • Liker 23
Skrevet

Flytende penicillin er det eneste man kan gi til barn, så hvis legen trodde det var øreinfeksjon så var det riktig behandling. Alle barn under to år med øreverk behandles, så sånn sett er det ikke så mye å klage på. (og øreverk går som regel over i løpet av 24 timer, så kanskje ikke legen tok så feil likevel?)

Men send isåfall klagen til legevakten dere var på, til daglig leder eller noe.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Skal man klage på noe, må det være det faktum at dere som foreldre drar ut en unge med omgangssyke for å smitte andre mennesker.

Anonymous poster hash: d0065...57c
  • Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er misfornøyd med behandlingen så kan du klage til legevakten/legevaktsjefen. For øvrig syns jeg ikke det hørtes ut som dere har fått dårlig behandling i det hele tatt. Å dra en unge som har spydd i to dager til lege er i utgangspunktet unødvendig (i alle fall når hun er feberfri og drikker godt), og i tillegg har dere fått god behandling. Det kan like godt være fastlege som legevaktslege som bommet på infeksjonen, og hva mener du hun skulle fått i steden for flytende antibiotika, tabletter? Bare klag om du føler det er noe å klage på, men jeg tviler på dere kommer særlig langt.

Må da finnes stikkpiller til så små barn? Fastlegen min sa de er glad i å gi antibiotika på legevakta, så folk skal føle at de "får noe ut av besøket"

Dette er vårt første barn, og hun har vært dårlig 2-4 dager før denne perioden også. Tenker at det er bedre å gå en gang for mye enn en gang for lite.. Legen lurte forresten på hvorfor vi ikke hadde kommet før....

TS.

AnonymBruker
Skrevet

Man klager på samme måte som man klager på fastleger. Navnet til legen står på resepten eller medisinen dere fikk (burde stå i hvertfall). Hvis ikke kan du ringe senteret dere var på og høre hvem som var på vakt.

Dere burde ikke klage på at dere fikk flytende penicillin. Da blir dere ikke tatt seriøst, er jeg redd. Skal man klage må det være på feilbehandling.

Skal selvfølgelig ikke klage på flytende penicillin. Bare fatter ikke at denne legen trodde hun skylle få den til å bli i magen, når alt annet kom opp.

Det jeg vil klage på er feilbehandling. En penicillinkur er ganske hard for en så liten unge!

TS.

AnonymBruker
Skrevet

Skal selvfølgelig ikke klage på flytende penicillin. Bare fatter ikke at denne legen trodde hun skylle få den til å bli i magen, når alt annet kom opp.

Det jeg vil klage på er feilbehandling. En penicillinkur er ganske hard for en så liten unge!

TS.

Hvorfor gidder dere å dra på legevakten i det hele tatt? Dere vet jo tydeligvis bedre selv. Flytende penecilin er det vanlige å gi så små barn. Uansett om slt kommer opp igjen så er det jo verdt å prøve å håpe at det virker litt den lille tiden den holder seg i kroppen.

Anonymous poster hash: a624c...daf

• Liker 11
Skrevet

Men hva forventet dere egentlig å få ut av besøket?

Å dra til lege (og spesielt legevakt) med et barn som bare har spydd i to dager, men der almenntilstanden er grei og barnet tar til seg drikke er veldig unødvendig.

Hvis du må klage så må det være på feilbehandling (øreverk når det ikke var tilfelle).

• Liker 14
Skrevet

Og hvis dere skal klage på feilbehandling, så lurer jeg litt på hva hensikten med besøket var? Det eneste man skal passe på i forhold til omgangssyken er dehydrering, og det var ikke et problem for dere. Så da syns dere det er greit å utsette alle de som er på venterommet og de ansatte for omgangssyken fordi dere ikke ønsker penicilin??? Eller hva mener du egentlig?

Å nei, man får ikke penicillin i stikkpille...

• Liker 5
Gjest Jørild
Skrevet (endret)

TS.

Alternativet er antibiotika iv og det er hvertfall ikke anbefalt på en liten unge som "bare" har omgangssjuke og røde ører. Da må i tillegg barnet legges inn på sykehus, så legen har faktisk tatt det fornuftige valget i denne saken.

At ørene ikke var røde når du var hos fastlegen betyr ikke at de ikke var røde hos legevakten, det kan gå fort over. At leger er for kjappe til å behandle ørebetennelse er en annen ting, men om du når igjennom med en klage er heller tvilsomt.

Endret av Jørild
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Og hvis dere skal klage på feilbehandling, så lurer jeg litt på hva hensikten med besøket var? Det eneste man skal passe på i forhold til omgangssyken er dehydrering, og det var ikke et problem for dere. Så da syns dere det er greit å utsette alle de som er på venterommet og de ansatte for omgangssyken fordi dere ikke ønsker penicilin??? Eller hva mener du egentlig?

Å nei, man får ikke penicillin i stikkpille...

Jeg hadde ikke noe ønske om å gå penicillin. Hensikten var å forsikre seg om at alt var bra og at det bare var omgangsyke (ettersom hun hadde hatt en runde like før og)

Jeg gir opp hele kvinneguiden. En større gjeng bedrevitende, sure kjærringer skal man lete lenge etter.

AnonymBruker
Skrevet

Alle barn under to år med øreverk behandles, så sånn sett er det ikke så mye å klage på.

Dette er feil, ørebetennelse hos barn går som regel over ila tre dager og skal ikke behandles med mindre allmenntilstanden er dårlig. Hevet hodeleie, nesedråper og paracet gjør jobben vel så bra som antibiotika.

Må da finnes stikkpiller til så små barn? Fastlegen min sa de er glad i å gi antibiotika på legevakta, så folk skal føle at de "får noe ut av besøket"

Nei, antibiotika finnes ikke som stikkpiller, det er kun tabletter, flytende og krem/liniment som finnes for hjemmebehandling, intravenøs for de som er dårlig nok til å legges inn på sykehus. Meget mulig hun har vært rød i ørene når dere var på legevakten, og så er det jo ikke utenkelig at dere har uttrykt forventning over å få noe heller, siden dere først har gått på legevakten.

TS.

Omgangssyke går som regel over etter noen dager, og noe av det som går ned i magen blir faktisk værende, selv om du ikke syns det ser sånn ut. Penicillinkuren varer også lenger enn det en forventet omgangssyke gjør, så her gjør legen det rette. Tabletter er mindre sannsynlig å få i seg noe av, da de må rekke å løse seg opp før kroppen kan nyttegjøre seg av dem. Og en penicillinkur er ikke hard for en unge. Grunnen til at man ønsker å redusere bruken av antibiotika er at den skaper resistens på sikt. Som sagt må du gjerne klage, ikke vet jeg hva du har tenkt å oppnå annet enn bemerkning i journalen, men ikke forvent noe mer enn et standardsvar fra legevakten.

• Liker 4
Skrevet

Jeg hadde ikke noe ønske om å gå penicillin. Hensikten var å forsikre seg om at alt var bra og at det bare var omgangsyke (ettersom hun hadde hatt en runde like før og)

Jeg gir opp hele kvinneguiden. En større gjeng bedrevitende, sure kjærringer skal man lete lenge etter.

Fordi vi har en annen mening enn deg?

Kanskje du skal prøve å se saken fra en annen side enn med dine egne øyne?

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Fordi vi har en annen mening enn deg?

Kanskje du skal prøve å se saken fra en annen side enn med dine egne øyne?

Denne saken er for meg klar.

Nå er jeg ferdig her inne.

Bare dårlig stemning! Går ikke ann å si ting på en allright måte. Pekefinger og krasse ord med en gang. Pluss en haug av utropstegn og spørsmålstegn.

AnonymBruker
Skrevet

En ørebetennelse kan godt gå over til dagen etter.

Anonymous poster hash: 0b36e...b21
Skrevet

Hvis dere vil klage på legevakten skriver dere et brev og beskriver hva som skjedde og hva dere er misfornøyde med, og sender det med post.

Har gjort det selv (var snakk om en stor feilvurdering) og fikk hyggelig svar om at dette var tatt opp med legen det gjaldt, og at de skulle forsikre seg om at det ikke skjedde igjen.

Viktig å si fra hvis man har en dårlig opplevelse.

Kan forøvrig ikke se det var snakk om feilbehandling i deres tilfelle, men det var jo ikke tema nå :)

Skrevet

Denne saken er for meg klar.

Nå er jeg ferdig her inne.

Bare dårlig stemning! Går ikke ann å si ting på en allright måte. Pekefinger og krasse ord med en gang. Pluss en haug av utropstegn og spørsmålstegn.

Unnskyld men du tar virkelig alt i verste mening. Jeg har ikke skrevet et eneste krasst ord til deg, men du velger å tolke det sånn.

Synd :)

• Liker 1
Skrevet

Dette er feil, ørebetennelse hos barn går som regel over ila tre dager og skal ikke behandles med mindre allmenntilstanden er dårlig. Hevet hodeleie, nesedråper og paracet gjør jobben vel så bra som antibiotika.

Nei, antibiotika finnes ikke som stikkpiller, det er kun tabletter, flytende og krem/liniment som finnes for hjemmebehandling, intravenøs for de som er dårlig nok til å legges inn på sykehus. Meget mulig hun har vært rød i ørene når dere var på legevakten, og så er det jo ikke utenkelig at dere har uttrykt forventning over å få noe heller, siden dere først har gått på legevakten.

Omgangssyke går som regel over etter noen dager, og noe av det som går ned i magen blir faktisk værende, selv om du ikke syns det ser sånn ut. Penicillinkuren varer også lenger enn det en forventet omgangssyke gjør, så her gjør legen det rette. Tabletter er mindre sannsynlig å få i seg noe av, da de må rekke å løse seg opp før kroppen kan nyttegjøre seg av dem. Og en penicillinkur er ikke hard for en unge. Grunnen til at man ønsker å redusere bruken av antibiotika er at den skaper resistens på sikt. Som sagt må du gjerne klage, ikke vet jeg hva du har tenkt å oppnå annet enn bemerkning i journalen, men ikke forvent noe mer enn et standardsvar fra legevakten.

Er du lege? Synes påstanden din er litt rar, siden alle øreeksperter vi har vært hos har gitt penicellin.

Skrevet

Og grunnen til at du bare får slike svar kan jo kanskje være fordi det er grunn til det?

Slik mange av oss ser det, vil det ikke være noen vits å bruke tiden på en klage når grunnlaget er såpass tynt.

Bare fordi vi er uenige med deg betyr jo ikke det at vi er kjerringer og kjipe fordet? Kanksje heller at du bør revurdere om det er grunn til å klage?

Men hvis dere mener dere har all grunn til å klage, så for all del, kjør på!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...