Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en ekssamboer jeg pleide å bo med, men flytta ut for nesten et halvt år siden. Nå har han flytta ut, men har mange problemer med utleier.

Hun mente det var for dårlig utvasking, som det helt sikkert også var, og leide inn et vaskefirma uten å si ifra til min eks - er det lov?

Hun mener at noe kjøkkenutstyr som allerede stod i leiligheten skal erstattes fordi det er blitt for godt brukt, slik som brødristeren som nå altså begynte å bli sliten. Men når det står til disposisjon, så kan man vel ikke klage på at det blir brukt for mye?! Hva er passe bruk og hvem avgjør slikt?

Hun har også snakket om å erstatte takplater på grunn av et lite spikerhull til å henge opp sengehimmel til barnet. Og klagd over hull til ett bilde i stua, samt et par småhyller - som for meg blir litt merkelig å klage over når hele leiligheten fra før var full av hull og riper over alt. Jeg trodde slikt var normal slitasje, det har alle utleiere jeg har bodd hos før sagt.

Hun har også klagd over at gardinene som allerede hang i leiligheten og var en halv meter for lange, ikke var strykt, for de var altså krøllete.

Det er andre ting hun har klagd på også, som manglende lyspærer og lignende, men det skal selvfølgelig være erstattet.

Men er ikke disse andre tingene veldig overdramatiserende?

Jeg er altså dratt med inn i dette fordi de aldri skrev ny kontrakt etter jeg flyttet ut... Men det er vel heller ikke mitt problem?

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest constance90
Skrevet

Eneste jeg reagerte på var brødristeren. Det er forbruksvare og hun må regne med at den slites. Basta bom.

• Liker 2
Skrevet

Eneste jeg reagerte på var brødristeren. Det er forbruksvare og hun må regne med at den slites. Basta bom.

Det er jeg helt enig i. Jeg kan heller ikke innbille meg det er lov å skifte ut tak på min eks sin regning på grunn av ett spikerhull?

Og innleiing av vaskefirma må vel avtales, og partene må bli enige før hun bare stikker av med depositumet?

Gjest constance90
Skrevet

Det er jeg helt enig i. Jeg kan heller ikke innbille meg det er lov å skifte ut tak på min eks sin regning på grunn av ett spikerhull?

Og innleiing av vaskefirma må vel avtales, og partene må bli enige før hun bare stikker av med depositumet?

Dere skal vel bli varslet ja slik at dere har sjangs å rette opp selv. Men det er derfor all gjennomgang bør skje sammen med utleieren og gjerne skrive under ny kontrakt at alt ser bra ut slik at hun ikke begynner å finkjemme hver eneste planke i hele huset. Stod det i kontrakten at dere har lov å spikre? Høres tåplig ut å skifte hele taket hvis man bare kan rette det med litt sparkel og maling.

• Liker 3
Skrevet

Vel, siden du ikke passet på at det ble laget ny leieavtale etter du flyttet derifra, så er det dessverre ditt problem så lenge du lot navnet ditt stå på kontrakten.

At hun tar penger fra depositum kontoen uten at du har gitt tillatelse til det er ikke lov. Dere satt vel ikke depositum på hennes egen konto?

Brødristeren må hun nesten se som tapt med mindre det sto i kontrakten at brødristeren kan bare brukes 2 ganger hver 5. dag ellerno :P

Hull kan man fylle igjen før man flytter ut, så er ikke det noe å klage på.

• Liker 6
Skrevet

Vel, siden du ikke passet på at det ble laget ny leieavtale etter du flyttet derifra, så er det dessverre ditt problem så lenge du lot navnet ditt stå på kontrakten.

At hun tar penger fra depositum kontoen uten at du har gitt tillatelse til det er ikke lov. Dere satt vel ikke depositum på hennes egen konto?

Brødristeren må hun nesten se som tapt med mindre det sto i kontrakten at brødristeren kan bare brukes 2 ganger hver 5. dag ellerno :P

Hull kan man fylle igjen før man flytter ut, så er ikke det noe å klage på.

Men hvordan skal JEG passe på at det blir laget ny kontrakt? Når jeg sier opp og skifter adresse, burde den automatisk være ugyldig vel? Hvis ikke kan jeg i teorien stå på veldig mange leiekontrakter årevis tilbake i tid.

• Liker 1
Gjest constance90
Skrevet

Men hvordan skal JEG passe på at det blir laget ny kontrakt? Når jeg sier opp og skifter adresse, burde den automatisk være ugyldig vel? Hvis ikke kan jeg i teorien stå på veldig mange leiekontrakter årevis tilbake i tid.

Kontrakter skal alltid avsluttes. Hvis ikke er du gjerne i teorien ansatt 10 forskjellige plasser også.

• Liker 4
Skrevet

Kontrakter skal alltid avsluttes. Hvis ikke er du gjerne i teorien ansatt 10 forskjellige plasser også.

Hvordan avsluttes en kontrakt da?

Skrevet

Det tror jeg ikke. Husleiekontrakter er tidsbestemte, stort sett, så det å avslutte de med signatur har jeg aldri vært borti.

• Liker 4
Skrevet

Det tror jeg ikke. Husleiekontrakter er tidsbestemte, stort sett, så det å avslutte de med signatur har jeg aldri vært borti.

Men om man flytter ut før den tidsbestemmelsen går ut, så må man passe på at de som blir igjen skriver en ny kontrakt, så ditt eget ikke står på den gjeldene kontrakten.

• Liker 2
Gjest constance90
Skrevet

Så lenge kun hun flytter ut og hennes navn står på kontrakten så skal den avsluttes for så signeres en ny med kun exen.

Skrevet

Så lenge kun hun flytter ut og hennes navn står på kontrakten så skal den avsluttes for så signeres en ny med kun exen.

Det var ikke poenget mitt. Men at husleiekontrakter går ut på tid og dermed vil de automatisk avsluttes, i motsetning til ditt om at kontrakter alltid skal avsluttes.

• Liker 1
Skrevet

Men om man flytter ut før den tidsbestemmelsen går ut, så må man passe på at de som blir igjen skriver en ny kontrakt, så ditt eget ikke står på den gjeldene kontrakten.

Det var ikke tidsbestemt, men med 3 måneders oppsigelse. Men så ville min eks være gjenboende uten meg, og det gikk hekt greit for utleier..

Gjest constance90
Skrevet

Det var ikke poenget mitt. Men at husleiekontrakter går ut på tid og dermed vil de automatisk avsluttes, i motsetning til ditt om at kontrakter alltid skal avsluttes.

Joda. Jeg ser at min innlegg kunne være forvirrendes, det var ment som hvis man avslutter før tiden så må man påse at kontrakten også avsluttes. Og spesielt kan det være smart med utleie slik at man slipper bråk som dette.

Skrevet

Det var ikke tidsbestemt, men med 3 måneders oppsigelse. Men så ville min eks være gjenboende uten meg, og det gikk hekt greit for utleier..

Sa du opp kontrakten formelt? Eller dro du bare?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du har sagt opp, er jo din kontrakt avsluttet. Da er det. Din ex er da ansvarlig.

Men spikerhull er vanlig slitasje som en må regne med. Høres veldig parketten ut.

Avsporing

Den første leiligheten jeg leide, gikk han over men fingre her og der for å se om den var godkjent, noe den ble. Så pusset mannen opp leiligheten, og fikk da høre i etterkant at han ikke var fornøyd med vasken. ( ikke rart når den har stått en stund)

Anonymous poster hash: fda42...815

• Liker 1
Skrevet

Sa du opp kontrakten formelt? Eller dro du bare?

Den er formelt sagt opp og fått godkjennelse.

• Liker 1
Skrevet

Den er formelt sagt opp og fått godkjennelse.

Ahhh, da er jo saken en helt annen, da kan hun stikke klagene sine langt oppi tarmen.

• Liker 2
Gjest constance90
Skrevet

ja da skal hvertfall ikke du erstatte noe og du skal ha ditt depositum tilbake

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge bodde du der og fikk du et skriftlig svar på at du har flyttet ut innen d.dato?

Når flyttet din samboer ut og har dere en skriftlig avtale om at han påtar seg renhold ved utflytting?

Anonymous poster hash: f2a2a...d96

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...