Gå til innhold

Trenger man mettet fett?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lastet ned en app hvor jeg skriver inn alt jeg får i meg, og jeg får i meg 0% på mettet fett. Men trenger man egentlig mettet fett så lenge man får i seg andre typer fett?

Anonymous poster hash: c4ff8...40c
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Man trenger ikke mettet fett for å overleve, men man kan gjerne spise mettet fett. Mettet fett oksidererer ikke så man trenger ikke like mye antioksidanter for å holde cellene unge og friske. ;) Det er umettet fett som gjør at vi trenger anti-oksidanter for ikke å få kreft og sånt.

Anonymous poster hash: a5bd5...2b7
  • Liker 1
Skrevet

Litt mettet fett er sunt, men alt med måte. Smør og kokosolje er inneholder sunne fettsyrer. Problemet er at folk flest får i seg alt for mye.

Skrevet

Av fettsyrer er det kun omega 3- og omega 6-fettsyrene vi må tilføre via kosten. Det tyder også på at store doser av disse ikke alltid er gunstig. De siste 30 årene har omega 6 spesielt vært en i overkant stor del av kostholdet.

Mettet fett, som er naturlig mettet, er svært stabilt og oksiderer ikke hverken utenfor eller inne i kroppen. Det er derfor en utmerket næringskilde. Det bidrar også til å øke HDL-kolesterolet og noen fettsyrer bidrar til å øke volumet(størrelsen) til LDL-kolesterol-partiklene. Kombinert med en diett som ikke har overdrevet mye sukker og stivelse vil dette gi en bedre blodlipidprofil for de fleste.

Det er altså ingen spesiell grunn til å unngå mettet fett, men det er fortsatt ikke regnet som direkte lurt å ha et kosthold med mye fett og sukker. Det er jo selvsagt sukkeret en kutter/reduserer da. Ikke det mettede fettet.

Det er synd at H.dir. fortsatt sitter fast i gamle oppfatninger til tross for at mange andre ledende helsemyndigheter har kommet seg videre. Eksempler på bedre anbefalinger er de fra Sverige og Brasil.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er helt unødvendig å få i seg mettet fett. Bedre å få i seg planteoljer.

Anonymous poster hash: 642a7...51a
AnonymBruker
Skrevet

Man trenger ikke mettet fett for å overleve, men man kan gjerne spise mettet fett. Mettet fett oksidererer ikke så man trenger ikke like mye antioksidanter for å holde cellene unge og friske. ;) Det er umettet fett som gjør at vi trenger anti-oksidanter for ikke å få kreft og sånt. Anonymous poster hash: a5bd5...2b7

Trodde det var motsatt, at mettet fett var det mest usunne? Men visste ikke om det var slik at man burde ha litt likevel.

Jeg får i meg planteoljer da, bruker rapsolje til steking og olivenolje til salat. Og tar Omega3.

Takk for svar dere andre. :)

Anonymous poster hash: c4ff8...40c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...