Gå til innhold

Åndenes makt sant?


silusjon

Anbefalte innlegg

Jeg har sett det på tv 3 play det danske programmet - der går det mange episoder!

Meeen som sakt folkens, finnes nok mer mellom himmel og jord en hva vi vet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så alle de som påstår at de har opplevd at "ting" høylydt faller i gulvet, glass knuses og tunge kjøkkenskapdører

blir løftet av hengslene og henger skjevt når de kommer ut på sitt kjøkken...de juger?

Det er der jeg har litt problemer med å følge juks og bedrag-tanken. Hvordan kan så mange juge prikkfritt,

uten å forsnakke seg? Det ett menneske vet, er en hemmelighet. Det to eller flere vet...kommer fort ut av kontroll.

Hvordan kan alle disse tilfellene være oppspinn og så legges effektivt jugelokk på, som er helt tett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så en av de danske episodene fra sesong 1 hvor det ble påstått at noen hadde omkommet i en brann - ikke i leiligheten så klart, men et eller annet sted i samme by... Så ble det "etterforsket" i avisarkiv etc, og det ble funnet to personer som hadde omkommet i en brann i nærheten for mange år siden. Den ene personen stemte ikke med navn etc, men den andre personen "var aldri blitt identifisert" påsto Åndenens makt og mente det mest sannsynlig var denne uidentifiserte mannen som spøkte. Kanskje ikke i avisartikkelen hun kikket i, men jeg googlet brannen etterpå, og fant ut at den uidentifiserte ikke var en mann, men en kvinne - og var kona til den identifiserte omkomne. Synes det er respektløst å spekulere i slike "fakta" når pårørende lever og ikke kan korrigere åpenbare feil.

Jeg synes også det er en tendens til at man enten finner personer fra 1800-tallet som man finner lite eller ingen info om, eller personer som nylig er gått bort og man ikke kan bekrefte/avkrefte spekulasjoner pga taushetsplikt ved sykehus/aldershjem etc. Ubekreftet = mestsannsynligetspøkelse i Åndenes makt.



Anonymous poster hash: 6ce2c...220
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så alle de som påstår at de har opplevd at "ting" høylydt faller i gulvet, glass knuses og tunge kjøkkenskapdører

blir løftet av hengslene og henger skjevt når de kommer ut på sitt kjøkken...de juger?

Det er der jeg har litt problemer med å følge juks og bedrag-tanken. Hvordan kan så mange juge prikkfritt,

uten å forsnakke seg? Det ett menneske vet, er en hemmelighet. Det to eller flere vet...kommer fort ut av kontroll.

Hvordan kan alle disse tilfellene være oppspinn og så legges effektivt jugelokk på, som er helt tett?

Du har et poeng der.

Jeg kan fortelle om en slektning som gikk til media og fortalte at det spøkte i hjemmet hennes. Det ble laget en nyhetssak på tv om dette, med en person som "renset" hjemmet for "ånder" og hele pakka.

Det rare er at hun har aldri nevnt dette til noen, verken før eller etter. Dette er forøvrig en person som er kjent for å være lystløgner, med store konsekvenser! Alt for å få oppmerksomhet og sympati. Derfor vet vi at denne spøkelsgreia var et resultat av løgner og overdrivelser.

Jeg tror noen er glade i oppmerksomhet, og overdriver veldig med historier. De vil at det skal være spøkelser, og dermed blir historiene forvridd deretter. Jeg tror ikke de gjør det med vilje, men de vil så gjerne tro, og derfor tolker de alt til å være overnaturlig. Jeg sier ikke at det alltid er sånn, men av og til kan dette være grunnen.

Anonymous poster hash: df84c...f5d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv ble jeg fryktelig imponert en gang de stod i en garasje og sa "her har det stått en bil".

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er veldig rart om så mange lyver. Da jeg bodde i et blokkområde var en av naboene våre med i programmet... Er det ikke noen her som kjenner noen som har vært med, og vet om det er sant eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg vet er at tanten til venninnen min bor i et litt "spøkelsesaktig hus" og fikk besøk av noen slike åndenes makt folk, vet ikke om det var dette programmet, men samme greie. De spurte om de kunne spille inn en episode i huset hennes, for det var så passende hus for slike ting. Husker ikke helt hva de tilbød henne, men det var hvert fall et eller annet. Hun sa nei.



Anonymous poster hash: 7a4ee...0ef
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En morsom liten tanke. Om det virkelig finnes overnaturlige ting, så vil det jo si at det overnaturlige er naturlig, ergo finnes det ikke noe overnaturlig. Alt som er må jo faktisk være, og da er det naturlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nemlig. :) Vi mennesker har fjernet oss fra det som egentlig er/var naturlig, og vi har blitt de u/overnaturlige.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt delt der. Jeg synes for så vidt det er helt greit med "skuespillet" siden det tross alt skal lages TV om fenomenene. Det er forståelig at de vil visualisere litt, og alle skjønner vel at det som iscenesettes der er "juks".

Om jeg tror på fenomenene som sådan er en annen sak. Jeg tror ihvertfall at de som opplever dem tror på dem - i allfall for det meste. Om nå en og annen skulle være hyret eller selv melde seg som deltaker pga. et ønske om oppmerksomhet, så kan sikkert det også være tilfelle, men jeg sliter med å tro at så mange frivillig stiller opp på TV og sier "Jeg har spøkelser i stua mi" bare fordi de ønsker oppmerksomheten. Folk flest har en tendens til å si: "Spøkelser? Vås og vrøvl!" og da sliter jeg litt med å forstå at såpass mange utsetter seg for slike kommentarer bare for moro skyld.

Når det kommer til selve gjennomgangen fra den klarsyntes side, så tror jeg for så vidt også at de tror på det de ser, men jeg gjør ikke automatisk det. Noen episoder og tolkninger virker troverdig, som når de får opp navn eller når husets eiere gjenkjenner tantes bestemors svigerfar. Derimot sliter jeg mer med utallige forekomster av noaider og sjamaner og portaler og oppå alt det der et par vanlige spøkelser og nisser, som vi har sett i en del episoder. Det blir litt for mye av det gode for meg i et og samme hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg benekter ikke at finnes noe overnaturlig, men samtidig så har jeg vanskelig for å tro på alt som skjer i dette programmet. Hvert program følger samme mønster, og da blir det lite troverdig.



Anonymous poster hash: 833a5...96b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig rart om så mange lyver. Da jeg bodde i et blokkområde var en av naboene våre med i programmet... Er det ikke noen her som kjenner noen som har vært med, og vet om det er sant eller ikke?

Det er ikke så sorthvitt at det handler om hvorvidt de lyver eller ikke. Det ligger komplekse psykologiske faktorer bak alle disse påstandene deltakerne kommer med. Du kan lese litt om confirmation bias for eksempel. Det er helt utrolig hva hjernen vår kan lures til å tro er virkelig, og det er interessant hvordan vi ubevisst kan fokusere på visse elementer ved en hendelse, og glemme andre.

Det finnes ikke ånder eller spøkelser, men det finnes psykologiske aspekter ved den menneskelige hjerne som er mye mer interessant enn spøkelser! :) Kan anbefale å lese litt om slike ting i stedet for å se på underholdningsprogrammer som åndenes makt.

Anonymous poster hash: df84c...f5d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor skulle det ikke være sant?

Fordi det er tull?

Anonymous poster hash: c438e...819

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg tror på fenomenene som sådan er en annen sak. Jeg tror ihvertfall at de som opplever dem tror på dem - i allfall for det meste. Om nå en og annen skulle være hyret eller selv melde seg som deltaker pga. et ønske om oppmerksomhet, så kan sikkert det også være tilfelle, men jeg sliter med å tro at så mange frivillig stiller opp på TV og sier "Jeg har spøkelser i stua mi" bare fordi de ønsker oppmerksomheten. Folk flest har en tendens til å si: "Spøkelser? Vås og vrøvl!" og da sliter jeg litt med å forstå at såpass mange utsetter seg for slike kommentarer bare for moro skyld.

Det er ikke grenser for hva folk gjør for oppmerksomhet virker det som. Se bare på fenomener som "paradise hotel" hvor en driter seg ut foran hele kongeriket - pga oppmerksomhetsbehovet.

Anonymous poster hash: 9691a...765

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er tull? Anonymous poster hash: c438e...819

Hva man mener om akkurat det kommer nok an på hva slags livserfaring man har.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva man mener om akkurat det kommer nok an på hva slags livserfaring man har.

Nei

Anonymous poster hash: c438e...819

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, tror ikke noe på det de sier, men ser fortsatt på det siden jeg synes det er spennende og underholdende :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...