Gå til innhold

Rot er ok?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det en ting jeg hater så er det rot og når man ser at folk ikke gidder og vaske hjemme!

Jeg har 3barn og prøver uanett og få vaska gulv, badet og kjøkken hver dag (om jeg får tørka litt støv her og der er det et stort pluss)

Leker etter barna kan ligge litt her og der innimellom men jeg plukker opp etterhvert som dem er ferdig og leke!

Skjønner ikke hvordan noen kan bo i masse rot, hybelkaniner og støv overalt !

Anonymous poster hash: 33abf...39b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjenner flere som lever slik og har også familie som lever slik. Rot og skitt fra du kommer inn i gangen, skittent bad, bedritent toalett, kjøleskap fullt av søl. Klær, søppel og ting og tang flyter. Gulv som blir vasket 1 gang i året. Skjønner ikke at det går an å slappe av i et sånt hus. Er ikke supernøye selv og kan glatt hoppe over helgevasken og ha rot på kjøkken og bad men det går en grense.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir også dårlig av å komme inn i et hjem hvor alt flyter og det er skittent overalt. Merkelig at folk med penger til stort flott hus ikke sørger for å holde det noenlunde rent og ryddig. Var på besøk hos en tidligere nabo en gang som virket veldig pertentlig med utseende sitt og tenkte at hun har det nok strøkent hjemme hos seg. Men, jeg ble sjokkert når jeg kom inn. Teppet i stuen var cremefarget og var sikkert dyrt, men det var masse flekker på det og jeg synes det var vanskelig å ikke rett og slett stirre. Flotte møbler men overlesset med alt mulig rot som papirer o.l og på kjøkkenet fløt det med skitne tallerkener og søppel.. Tveen stod på og duret hele tiden. Jeg fikk en følelse av at hun var deprimert og da kan man forstå at rydding ikke blir prioritert. Jeg gikk ikke på flere besøk til henne, jeg ble rett og slett deprimert selv av å være der. Synes synd på henne, håper hun har fått ryddet opp både i hodet og i huset. Trist å se ivertfall.

Anonymous poster hash: 37c35...be7
AnonymBruker
Skrevet

TS, var det ikke hagefest du var på? I hagen til denne venninnen? Da forstår jeg godt at det var tallerkner og stabler med ting (rot) på kjøkkenet, hun hadde kanskje stått og laget mat hele dagen? Og det blir MYE oppvask og ting når man skal forberede til mange gjester. Kanskje det var barn på besøk, også, som hadde dratt frem mange leker, og mor hadde andre ting å prioritere?

Jeg ville tenkt at en slik dag var unntakstilstand. At hun heller ville bruke tid på gjestene enn å rydde opp på kjøkkenet. At man kanskje som venninne burde tilby seg å hjelpe litt med rydding og oppvask under en slik fest? Men nå tar jeg da forbehold om at det meste rotet var hageselskap-relatert...

Anonymous poster hash: 34fa8...f2b
  • Liker 3
Skrevet

Hehe, tror du er min sort ang. dette her.

Min erfaring er att det virker nesten som om det er medfødt, denne evnen til å ha det enten ryddig, eller motsatt.

Jeg fordrar ikke ting og blir nesten psykisk uvel med lite orden rundt meg.

Dessuten tiltrekker rot onde ånder i følge long island medium

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Litt rot det er da en ting, men mye rot, det tyder på problemer i heimen...

Anonymous poster hash: 11832...f3d
  • 2 uker senere...
Skrevet

Trodde ikke folk syns det var noe stas å invitere gjester til et rotehus!! Selv hater jeg å be folk over viss det bare flyter av rot hjemme!

Skrevet

Jeg har støv på hjernen, Monica i Friends kan bare gå og legge seg sier barna mine. Her er ikke et ryddig hus et forsøk på å vise frem en Hyacinth-scene, men det er rett og slett vanlig hos oss.

Hvordan andre har det hos seg får de ta ansvar for selv, men jeg stusser dersom det er rot og uorden og ike minst møkkete. Det er ikke alltid nyvasket her, det kan hende det er tre dager siden badet ble grundig vasket - men skittentøy, oppvask, søppel og den slags finner du ALDRI hos meg, her er senger alltid redd opp, sofaputer og pledd alltid lagt på sin plass, og alle kattens leker befinner seg i kassen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har støv på hjernen, Monica i Friends kan bare gå og legge seg sier barna mine. Her er ikke et ryddig hus et forsøk på å vise frem en Hyacinth-scene, men det er rett og slett vanlig hos oss.

Hvordan andre har det hos seg får de ta ansvar for selv, men jeg stusser dersom det er rot og uorden og ike minst møkkete. Det er ikke alltid nyvasket her, det kan hende det er tre dager siden badet ble grundig vasket - men skittentøy, oppvask, søppel og den slags finner du ALDRI hos meg, her er senger alltid redd opp, sofaputer og pledd alltid lagt på sin plass, og alle kattens leker befinner seg i kassen.

Vasker du badet annenhver dag?

Anonymous poster hash: 1bdea...6e6

• Liker 3
Skrevet

Imponert... Når slapper du av? ;)

• Liker 1
Skrevet

Imponert... Når slapper du av? ;)

He he, nå for eksempel :)

Hvis man hele tiden har tanken om at man skal rydde opp etter seg uansett hva det er snakk om, da blir det ikke nødvendig med skippertak. Jeg har vært "Flylady" lenge før Flylady ble et begrep, og mistrives når rutinene kommer ut av gjenge. Her har alle sitt ansvar og må følge det opp, sånt blir det god læring av også. Eneste som slipper unna rydding er naturlig nok kattene, men de er så søte så det er greit :)

Jeg vasker ulike soner hver dag, så noen storrengjøringsdag har jeg ikke - det trengs ikke :)

Skrevet

Jeg rydder alltid før jeg får besøk og tar storvasken hver søndag. Sånn ellers er vi ikke så opptatt av at det skal se perfekt ut. Oppvasken blir tatt en gang om dagen, skittentøy legges i skittentøyskurven og vi rydder opp smårot etter oss selv.

Skulle jeg hatt en hagefest hadde jeg nok sørget for at det også så ok ut inne. Hadde jeg vært opptatt med å lage mat så er det ikke så vanskelig å be mannen rydde litt.

AnonymBruker
Skrevet

Hagefest i mars? :klo:
Det hørtes ufattelig kaldt ut!

Anonymous poster hash: 9d662...a44
Skrevet

He he, nå for eksempel :)

Hvis man hele tiden har tanken om at man skal rydde opp etter seg uansett hva det er snakk om, da blir det ikke nødvendig med skippertak. Jeg har vært "Flylady" lenge før Flylady ble et begrep, og mistrives når rutinene kommer ut av gjenge. Her har alle sitt ansvar og må følge det opp, sånt blir det god læring av også. Eneste som slipper unna rydding er naturlig nok kattene, men de er så søte så det er greit :)

Jeg vasker ulike soner hver dag, så noen storrengjøringsdag har jeg ikke - det trengs ikke :)

Jeg er også sånn, og hadde jeg bodd alene hadde jeg hatt det strøkent. Men mannen min og guttene på 1 og 3 følger ikke akkurat flylady-prinsippet, dessverre.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er også sånn, og hadde jeg bodd alene hadde jeg hatt det strøkent. Men mannen min og guttene på 1 og 3 følger ikke akkurat flylady-prinsippet, dessverre.

Hehe, kjenner meg godt igjen i denne!

Når vi henter i barnebursdag etc, blir jeg ofte litt glad over å se at de fleste har det "sånn passe" ryddig hjemme. Typ "Vi gjør så godt vi kan, men sånn ser det ut med flere barn og foreldre som jobber fullt". Synes det er befriende at det ikke alltid er strøkent hos folk, sånn at ikke standarden for å invitere blir så skyhøy at det aldri blir noe av.

Men, som mange andre har påpekt: det er forskjell på rot og rot. Og når det ser helt bomba ut, og rett og slett er uhygienisk møkkete rundt omkring, da blir det noe annet. For all del, folk velger jo selv hvordan de vil ha det hjemme, men for meg går det en ganske tydelig grense mellom hva som er normalt hverdagsrot, og hva som er... kaotisk og møkkete.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bryr meg ikke om rot! Bryr meg heller ikke om hva andre måtte mene om mitt hverdagsrot heller! Tråkker over og tar heller er glass vin og koser meg med gode venner den lille tiden jeg har til overs utenom jobb. Vasker kun klær og hus på søndag ettermiddag!

Anonymous poster hash: a0596...83d

Skrevet

He he ja det er fordelen med å ha tenåring med egen sone i huset - resten av huset er strøkent, og hvis han ikke holder orden på sin del blir det avlåst ... og det vil han jo ikke ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...