missfidget Skrevet 29. mai 2004 #1 Skrevet 29. mai 2004 Jeg har vært sykemeldt en stund nå. Plutselig var det en ledige stilling i en plass som jeg tror jeg hadde trivdes og jobben virker ikke voldsomt krevende. Hvis jeg ble inkallet til intervju, da lurer jeg på hva jeg skal si om jobb situasjonen? Jeg var jo vikar i en sjukehjem før jeg ble sykemeldt og er fremdeles "i kontrakt" med de men har ikke planer å komme meg tilbake dit. Også lurer jeg på hva potentiselle arbeidsgiveren har som rettigheter. Kan de har krav på hvorfor/hvor lenge jeg var sykemeldt? Om så hva kan jeg si for at jeg forstørre sjanse å få dette jobben? Er det noe plass på nett som jeg kan finne mer informasjon når det gjelder dette? Også, hva skriver jeg på CV'en i tidspunkt jeg var sykemeldt? Håper dere klarer å forstår-norsken min er ikke helt topp i dag.... :oops:
Gjest Anonymous Skrevet 29. mai 2004 #2 Skrevet 29. mai 2004 Jeg kan ikke svare på alle spørsmålene dine, men et par... 1. Hva jobbsituajsonen angår, så er du fortsatt ansatt på sykehjemmet. Jeg vet ikke hvorfor du er sykemeldt, men det er viktig å fokusere at du er klar for å gå ut i full jobb når du skal på intervju. Forklar kort (ikke i langdrag) at du har vært sykemeldt en periode pga f.eks. belastning spesielt tilknyttet arbeidsituasjonen på sykehjemmet (eller privat belastning...). Derfor søker du en annen type jobb som du mener du vil fungere mye bedre i. 2. På CVen skriver du ingenting om sykemelding. Du er ansatt ved sykehjemmet i denne perioden.
Gjest GreenSky Skrevet 29. mai 2004 #3 Skrevet 29. mai 2004 Jeg ville ikke skrevet det i CV-en. Du var jo ansatt i firmaet selv om du var sykemeldt, går jeg ut i fra? Jeg var sykemeldt i 3 måneder i fjor. Da jeg var på jobbintervju for 3 måneder siden, fikk jeg spørsmål om sykefraværet. Jeg svarte at ja, jeg hadde vært langtiddsykemeldt, at jeg ikke ønsket å opplyse om hvorfor jeg hadde vært syk, og at det ikke var fare for tilbakefall, samt at jeg vanligvis har veldig lavt sykefravær. Jeg fikk jobben!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå