Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva skal man kunne se på UL i uke 5?

Vi så en tom fostersekk, de mente det var normalt så tidlig men kunne verken si om det gikk bra eller dårlig. Kjenner jeg er litt bekymret fordi den var helt tom.

Skulle man ikke kunne sett plommesekken inni der i hvertfall?

Anonymous poster hash: 1bc6a...faa
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er egentlig vitsen med å dra så tidlig? Fører ikke det bare med seg ekstra bekymring?

• Liker 3
Gjest Sobril
Skrevet

Dumt å dra så tidlig. Ofte ser man ingenting. Ville ventet til uke 7.

AnonymBruker
Skrevet

Hva er egentlig vitsen med å dra så tidlig? Fører ikke det bare med seg ekstra bekymring?

Dra ikke uten grunn. Dette er også en henvisning fra legen. Jo det gjør vist det.. Men trodde man kunne se noe inni fostersekken da jeg har lest litt om det på nettet. noen ser hjertet i uke 5 mener de

AnonymBruker
Skrevet

En venninne har vært i uke 5 pga at de har prøvd med IVF.

Da de var i uke 5 kikket gynekologen i 10 minutter før han fant fosteranlegg osv, så jeg hadde ikke dratt så tidlig.

I uke 7+5 kan du se formen, og hvis bildet er godt kan du også se knopper til ben og armer og et hjerte som slår.

Man kan IKKE mene å se hjertet i uke 5, da det ikke begynner å slå i slutten av uke 5. Det er ikke synsing, det er fakta.

Uansett hadde jeg ikke dratt før rundt uke 10, da er man nesten over risikokneika. Jeg har sett hjertet slå i uke 9, men mistet likevel.. =)

Anonymous poster hash: 00ac3...66e
AnonymBruker
Skrevet

En venninne har vært i uke 5 pga at de har prøvd med IVF.

Da de var i uke 5 kikket gynekologen i 10 minutter før han fant fosteranlegg osv, så jeg hadde ikke dratt så tidlig.

I uke 7+5 kan du se formen, og hvis bildet er godt kan du også se knopper til ben og armer og et hjerte som slår.

Man kan IKKE mene å se hjertet i uke 5, da det ikke begynner å slå i slutten av uke 5. Det er ikke synsing, det er fakta.

Uansett hadde jeg ikke dratt før rundt uke 10, da er man nesten over risikokneika. Jeg har sett hjertet slå i uke 9, men mistet likevel.. =)

Anonymous poster hash: 00ac3...66e

Takk for svar :-)

Vi så ikke noe fosteranlegg eller noe plommesekk, men hun brukte bare 2,3 min ca og sjekket eggstokker den tiden også. Så bare en svart fostersekk.. Håper det er normalt :) men kjenner jeg er litt bekymret.

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg var hos legen da jeg trodde selv at jeg var 6+3. Ut fra kalender osv så stemte det. Vi så tom fostersekk, så ikke hjertet slå. Eller, han så noe som han trodde var fostersekken, men vi så ingenting i den. Hjertet begynner vanligvis å slå i slutten av sjette uke, så jeg var sikker på det var noe galt. Men han ba meg ta det med ro. Jeg bestilte ny privat UL i uke 12, og der var en frisk og aktiv krabat. :) Der fikk vi også målt og at jeg trolig var 5 uker og 4-5 dager på vei ved første ultralyd...

Så jeg ville heller sagt at det er unormalt om de så full pakke så tidlig. :)

Anonymous poster hash: d8659...d2a
AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg var hos legen da jeg trodde selv at jeg var 6+3. Ut fra kalender osv så stemte det. Vi så tom fostersekk, så ikke hjertet slå. Eller, han så noe som han trodde var fostersekken, men vi så ingenting i den. Hjertet begynner vanligvis å slå i slutten av sjette uke, så jeg var sikker på det var noe galt. Men han ba meg ta det med ro. Jeg bestilte ny privat UL i uke 12, og der var en frisk og aktiv krabat. :) Der fikk vi også målt og at jeg trolig var 5 uker og 4-5 dager på vei ved første ultralyd...

Så jeg ville heller sagt at det er unormalt om de så full pakke så tidlig. :)

Hei!

Å, takk for oppmuntrende svar :-) Det er jo veldig tidlig å forvente noe men man blir jo fort bekymret når man ser en TOM fostersekk.. Jeg er bare 5+0 så da har jeg forsatt håp! :)

Slo du deg bare til ro med det til uke 12 ? Følte du at det gikk bra ?

Skrevet

Jeg har vært til ultralyd i uke 6, så to tomme fostersekker. Gikk til ultralyd i uke 11, et foster tilsvarende alder, og en tom sekk.

Startet å blø ut den tomme fostersekken kort tid etter, er fortsatt gravid 13 uker på vei :)) Ville ikke bekymret meg over tom fostersekk i uke 5, for alt du vet er du 4+5-6 dager, dagene har svært mye å si så tidlig, skjer store forandringer fra dag til dag.

Skrevet

Vi så tom fostersekk i uke 5, bankende hjerte i uke 7 og nå sover han på fanget mitt :-)

• Liker 3
Skrevet

Blir litt irritert når det spørres om det ikke er dumt og unødvendig å dra så tidlig, det er som regel en medisinsk grunn, og ikke for shits'n'giggles, at man drar på UL i uke 4-5-6.

Skal man la vær å dra når legen mener det er nødvendig? Siden man ikke kan si om det er en vellykket intrauterin graviditet så tidlig er det jo åpenbart av andre grunner.

Har selv vært på flere tidlig UL (av medisinsk grunn, ikke fordi jeg er et fehue som ønsker meg ekstra bekymringer), og det er helt normalt at forstersekken ser tom ut i uke 5.

• Liker 3
Skrevet

Jeg var til UL i uke 7+2 (etter korrigert termin) og da kunne man såvidt se et lite bankende hjerte og fosteranlegget var bittelite.

AnonymBruker
Skrevet

Du bør nok vente et par uker til.

Jeg var på UL i uke 7+2, og da kunne vi se et bankende hjerte :)

Anonymous poster hash: f5ef2...454
AnonymBruker
Skrevet

Blir litt irritert når det spørres om det ikke er dumt og unødvendig å dra så tidlig, det er som regel en medisinsk grunn, og ikke for shits'n'giggles, at man drar på UL i uke 4-5-6.

Skal man la vær å dra når legen mener det er nødvendig? Siden man ikke kan si om det er en vellykket intrauterin graviditet så tidlig er det jo åpenbart av andre grunner.

Har selv vært på flere tidlig UL (av medisinsk grunn, ikke fordi jeg er et fehue som ønsker meg ekstra bekymringer), og det er helt normalt at forstersekken ser tom ut i uke 5.

Takk :) Og ja helt enig. Unødvendige kommentarer. Vet ikke om noen som bestiller private ultralyder i uke 5 for morro skyld. Jeg vil så klart ikke bekymre meg mer enn det jeg allerede gjør. Man får ikke henvisninger uten grunn og jeg velger å følge legens råd. Det er godt å høre at det er normalt :)

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for alle svar! Jeg skal tilbake om ett par uker så jeg krysser fingrene :) Godt å høre at det er mer normalt enn unormalt. Blir kjempe spennende.

Gjest Sobril
Skrevet

Jeg mente ikke det var dumt i den forstand, men har vært på så mange tidlig-ul selv at jeg vet hvor stress det er å måtte komme tilbake uka etter og uka etter der fordi man ikke så noe første gangen.

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Å, takk for oppmuntrende svar :-) Det er jo veldig tidlig å forvente noe men man blir jo fort bekymret når man ser en TOM fostersekk.. Jeg er bare 5+0 så da har jeg forsatt håp! :)

Slo du deg bare til ro med det til uke 12 ? Følte du at det gikk bra ?

Jeg var veldig nervøs. Men jeg hadde sterke gravidsymptomer. En uke etter legebesøket med første UL fikk jeg kvalme, såre bryst, ting luktet feil, ingenting jeg var vant til å spise og drikke smakte godt på samme måte.. Hele kroppen ropte GRAVID! ...men pga den ultralyden så googlet jeg mye om blighted ovum, MA/SA osv... Men en ting tok jeg med meg: Fostersekken var på rett plass, så da vet man at det er svangerskap på riktig plass! :)

Grunnen til at jeg holdt ut til uke 12 var for å sjekke etter litt sykdom/syndom samtidig, noe de ikke gjør før etter uke 11, tror jeg... Men tårene trillet i lettelse når jeg endelig så den lille. Nå er det tre uker siden UL hvor jeg så baby... og tro det eller ei.. jeg er tilbake i "er jeg gravid fortsatt?"-land. Jeg gleder meg til jeg kjenner spark, jeg!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk UL i da jeg var 6+4. Da sa legen at det var helt på grensen og at det var mulig at vi ikke kom til å se noen ting. Vi fikk se et bankende hjerte og et lite kryp på 0,59 cm. Jeg ble senere satt frem 5 dager, men jeg vet at min menstermin er riktig. Nå ser det ut som det blir en forholdsvis stor baby (4 kg +).

Anonymous poster hash: b07c6...5c6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var veldig nervøs. Men jeg hadde sterke gravidsymptomer. En uke etter legebesøket med første UL fikk jeg kvalme, såre bryst, ting luktet feil, ingenting jeg var vant til å spise og drikke smakte godt på samme måte.. Hele kroppen ropte GRAVID! ...men pga den ultralyden så googlet jeg mye om blighted ovum, MA/SA osv... Men en ting tok jeg med meg: Fostersekken var på rett plass, så da vet man at det er svangerskap på riktig plass! :)

Grunnen til at jeg holdt ut til uke 12 var for å sjekke etter litt sykdom/syndom samtidig, noe de ikke gjør før etter uke 11, tror jeg... Men tårene trillet i lettelse når jeg endelig så den lille. Nå er det tre uker siden UL hvor jeg så baby... og tro det eller ei.. jeg er tilbake i "er jeg gravid fortsatt?"-land. Jeg gleder meg til jeg kjenner spark, jeg!

Så koselig :) Det er en enorm lettelse og lykke da man ser den lille sprelle på skjermen. Da er det vel ikke lenge til ordinær UL for deg. Spark er en stor trygghet!

Kroppen min roper også gravid og symptomene er forsatt like sterke som de har vært tidligere :)

AnonymBruker
Skrevet

Så koselig :) Det er en enorm lettelse og lykke da man ser den lille sprelle på skjermen. Da er det vel ikke lenge til ordinær UL for deg. Spark er en stor trygghet!

Kroppen min roper også gravid og symptomene er forsatt like sterke som de har vært tidligere :)

Vet du, da ville jeg sett alle svarene her fra oss som har sett tom fostersekk på samme tid som deg og tenkt "Alt er normalt og der er baby!" og senket skuldrene i flere uker fremover og gled deg over at du er gravid! Og om du er som meg og MÅ vite, så vent hvertfall til uke 9-10+ før du betaler for privat UL... Jeg er glad jeg holdt ut til uke 12, for det er litt mer stas jo større den er, tror jeg.. og jo mer man kan se. Jeg fikk se ham/henne drikke og svelge.. og en hikk.. Og stupte kråke... Det var magisk! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...