AnonymBruker Skrevet 4. mars 2014 #1 Skrevet 4. mars 2014 Er det vanlig at gjestene underholdes mellom vielse og middag? Her jeg bor har jeg forstått det slik at det ofte er noen timer mellom vielse og middag, hvor gjestene drar hver til sitt. Gjerne klær seg opp, ikke så vanlig at alle møter i festantrekket i vielsen.Anonymous poster hash: 876ee...fff
ekkoet Skrevet 4. mars 2014 #2 Skrevet 4. mars 2014 Det kommer jo litt an på når vielsen er. Har man sen vielse er det gjerne ikke så kjempelang tid mellom vielse og mottagelse før middag. I de vielsene jeg har vært i har sjeldent folk vært hjemom mellom vielsen og middagen. Det kommer jo og litt an på hvor det er og hvor gjestene kommer fra. Er man i en by finnes det jo alltid en mulighet til å ta en matbit. Er man langt ute i ingensteds stiller det seg kanskje vanskeligere. Det er uansett greit av brudeparet å informere om oppholdet på forhånd hvis det er først mange timer etter vielsen det skjer noe, men har ikke tenkt på at det skal underholdes i denne perioden.
Eolin Skrevet 4. mars 2014 #3 Skrevet 4. mars 2014 (endret) i det eneste bryllupet jeg har vært i (og som var kjempebra fra start til slutt!), så hadde de lett underholdning mellom vielse og middag. det vil si at mens brudeparet var borte og tok bilder så var det mulighet for å bli med en kjempestilig og gammel buss rundt på sightseeing i oslo. det var servitører som serverte noen glass med champagne for de som ble igjen på stedet og brudeparet hadde noen venner som spilte behagelig og fin musikk (live, på stedet). det var veldig fint! så kunne noen dra på morsom busstur (den var veldig retro og flott), noen stod og hørte på musikken, andre minglet. det var liksom plass til det hele. Endret 4. mars 2014 av Eolin
AuroraB Skrevet 4. mars 2014 #4 Skrevet 4. mars 2014 I de bryllupene jeg har vært i, så kommer gjestene ferdig pyntet til kirken, og drar gjerne rett til festlokalet etter vielsen, selv om det er noen timer opphold. Hva annet skal man liksom finne på i finstasen på en lørdag? For meg er vielsen starten på bryllupsfeiringen, og den stanser ikke før selskapet er slutt, og jeg synes at vertskapet har ansvar for at gjestene har det bra hele veien. Jeg har aldri vært med på at gjestene drar hvert til sitt etterpå. Jeg synes det er naturlig at man i det minste har tilgang til festlokalet eller et tilstøtende sted, forfriskninger, litt smått å spise på og mulighet for gjestene til å prate og hygge seg. En del gjester kommer kanskje kjørende på selve dagen, og har hverken med seg skift eller et sted å vente, og det er rimelig stusslig å sitte 3 timer i bilen eller gå på kjøpesenteret i full stas. Som ekkoet sier, så er det nok lurt å opplyse om at det ikke skjer noe mellom vielse og selskap, og om det også er sånn at det f.eks ikke er mulig å komme inn i festlokalet og sette seg ned eller samles. 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2014 #5 Skrevet 4. mars 2014 Vi tok bilder før vielsen i vårt bryllup og la vielsen litt senere på dagen enn vanlig, for at gjestene skulle slippe venteleken. Så etter kirken bar det til festlokalet, hvor det var drinker, mingling, prat og kos med jordbær, små stykker melon og påfyll på velkomstdrinken om noen ønsker. Tilbydde også kaffe og te. Halvannen time etter at vi ankom festlokalet så bad vi gjestene tilbords og middagen startet. Det føltes veldig avslappende for alle. Det var stressende for oss brudeparet før fotograferingen, og ingen fikk noen "sneak peak" av bruden før vielsen, for vi ankom 5 minutter etter det skulle startet. Wops! Vi fikk utrolig mye komplimenter for å ha byttet om fotograf/vielse på programmet. Da får gjestene mer fritid den lørdagen også, siden dagen da starter 2-3 timer senere enn ellers. Anonymous poster hash: 8deeb...0c6 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2014 #6 Skrevet 4. mars 2014 Meg igjen med bilder før vielsen. Et superpluss: Man kan la noen tårer trille i kirka uten å bekymre seg for den dyrekjøpte sminken! Anonymous poster hash: 8deeb...0c6 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2014 #7 Skrevet 4. mars 2014 Vi hadde utevielse i gangavstand fra festlokalet og regnet derfor med at gjestene ville bli på stedet den tiden fotograferingen tok (1,5 time). Serverte velkomstdrink og hadde laget klar quiz om oss brudeparet som toastmasteren organiserte. Hadde vært nøye med å sette sammen lag på forhånd hvor alle var på lag med noen de kjente og noen ukjente i samme alder. Var en vinner eneste jeg er lei meg for er jo at vi ikke fikk vært med, vi var jo og tok bilder Anonymous poster hash: e569f...ec2
Gjest Hjertesukk Skrevet 4. mars 2014 #8 Skrevet 4. mars 2014 Vi har mingling i hagen hos ho mor, med snitter og sprudlevin mellom vielsen og festen
Gjest Ciegus Skrevet 4. mars 2014 #9 Skrevet 4. mars 2014 Det verste jeg har vært med på er å bli kastet ut av lokalet ETTER middag med beskjed om å komme tilbake til kaker om to timer!! Vi dro på besøk til noen vi kjente i finstasen, og da vi kom tilbake til lokalet var det bare "mingling". Etter to timer til hadde vi fortsatt ikke fått kake eller drikke så da dro vi hjem... Vi skal forsøke å få til fotografering før vielsen for å gjøre feiringen litt mer "samlet".
stortsettglad Skrevet 4. mars 2014 #10 Skrevet 4. mars 2014 Vi hadde vielse og fest på samme sted. Serverte oppskjært frukt og sprudlevann i ventetiden, men hadde ingen underholdning. Det virket som alle hadde klart å mingle godt uten noe organisert fra vår side. Forlover og søstre tok seg av gaveoppakking også under denne tiden.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2014 #11 Skrevet 4. mars 2014 Det verste jeg har vært med på er å bli kastet ut av lokalet ETTER middag med beskjed om å komme tilbake til kaker om to timer!! Vi dro på besøk til noen vi kjente i finstasen, og da vi kom tilbake til lokalet var det bare "mingling". Etter to timer til hadde vi fortsatt ikke fått kake eller drikke så da dro vi hjem... Vi skal forsøke å få til fotografering før vielsen for å gjøre feiringen litt mer "samlet". Ojj, det burde du skrive om i denne tråden! Jeg har ikke vært i mange brylluper, men jeg har opplevd at det var 3-4 timer mellom vielse og middag, og det var litt traurig. Det var ikke helt enkelt å komme seg til lokalet (måtte gå omtrent en halvtime i oppoverbakke fra nærmeste t-banestasjon), og hvem vil vel pakke med seg joggesko i et bryllup? Nå kom jeg meg heldigvis dit på annet vis, men når vi så kom til lokalet var det lenge å vente når man i grunnen ikke kjente noen. Ble mye klein småprat. Jeg synes det beste er om brudeparet ordner transport fra kirken til lokalet, for som AuroraB sa over, så har liksom feiringen startet med vielsen, og for meg virker det litt rart å være "på egenhånd" frem til feiringen. Når det ikke er felles transport opp, blir det litt til at folk drar hver til sitt og ankommer lokalet på litt forskjellige tidspunkt, og det er ikke artig for de som kommer mer eller mindre alene. Anonymous poster hash: 934ed...47f
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2014 #12 Skrevet 4. mars 2014 Jeg har heller aldri vært borti at gjestene drar hver til sitt mellom vielse og middag. Og helt ærlig synes jeg det høres skikkelig stusselig ut. Om så jeg bodde 5 min å gå fra både vielses- og feststedet: det blir et veldig merkelig oppbrudd å dra hjem til seg selv i en time eller to. Eller tre. Man får liksom ikke gjort noe fornuftig, og jeg tenker jo som så at det er hyggelig å tilbringe hele dagen med den samme gjengen. Mingle, treffe gamle kjente, snakke med nye og så videre. Anonymous poster hash: 893cb...435
*Frida* Skrevet 5. mars 2014 #13 Skrevet 5. mars 2014 I de bryllupene jeg har vært i, så kommer gjestene ferdig pyntet til kirken, og drar gjerne rett til festlokalet etter vielsen, selv om det er noen timer opphold. Hva annet skal man liksom finne på i finstasen på en lørdag? For meg er vielsen starten på bryllupsfeiringen, og den stanser ikke før selskapet er slutt, og jeg synes at vertskapet har ansvar for at gjestene har det bra hele veien. Jeg har aldri vært med på at gjestene drar hvert til sitt etterpå. Jeg synes det er naturlig at man i det minste har tilgang til festlokalet eller et tilstøtende sted, forfriskninger, litt smått å spise på og mulighet for gjestene til å prate og hygge seg. En del gjester kommer kanskje kjørende på selve dagen, og har hverken med seg skift eller et sted å vente, og det er rimelig stusslig å sitte 3 timer i bilen eller gå på kjøpesenteret i full stas. Som ekkoet sier, så er det nok lurt å opplyse om at det ikke skjer noe mellom vielse og selskap, og om det også er sånn at det f.eks ikke er mulig å komme inn i festlokalet og sette seg ned eller samles. Enig med deg. Me har vielse kl 14, deretter fotografering. Det er gangavstand mellom kyrkje og lokale. Mulig nokon reiser heimom for å hente kaker/bytte kle/whatnot i mellomtida, men me reknar med at gjestene ankjem lokalet direkte. Der blir det litt mat/kaffe, tilgang på toaletter, mingling, kanskje gaveopning?, før me kjem til lokalet ca kl 1700. Då blir det rett til bords, og igang med middagen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå