AnonymBruker Skrevet 3. mars 2014 #1 Skrevet 3. mars 2014 Jeg leser med store overskrifter på VG nå. At de spekulerer i om en 3. verdenskrig er i startfasen. Skal alt starte ved Krim-halvøya? Jeg har ikke vært på rep-øvelse på over 10 år, ble flyttet over til HV for et par år siden men har ikke fått fnugg av info hvor jeg skal møte opp i tilfelle krig. Hva er dette for noe?? Er ikke det norske forsvaret forberedt på noenting?? Anonymous poster hash: 6a8e7...b61 4
Gjest Evans Skrevet 3. mars 2014 #2 Skrevet 3. mars 2014 (endret) På spørsmål fra leserne svarer Jakub M Godzimirski i VG: "Tror ikke vi kommer til å se 3 verdenskrig utspille seg i forbindelse med det som skjer i Ukraina, men man kan ikke helt stole på politikernes fornuft. Europa har sett mange ganger før at man feilberegner - både i 1914 og i 1939. Men man har også lært - forhåpentligvis - at det å gå til krig kan ha uante konsekvenser. USA har lært dette i Veitnam, Iraq og Afghanistan; Russland har hatt sine runder i Afghanistan i 1979, i Tsjetsjenia i 1994 og 1999. Det å gå til krig mot Ukraina ville ødelegge for Russlands prestisje internasjonalt og gjøre Russland til en marginalisert stormakt. De kan vinne denne krigen på bakken, men kostanden ville være veldig stor. Hva kan en slik krig bety for Norge? Det er mange momenter som man må ta hensyn til - fra en humanitær katastrofe i Europa med flere millioner flyktninger, til slutten på gode relasjoner med Russland, mer bekymring for det internasjonal systemet og i verste fall krigshandlinger i sentrum av Europa som kan tvinge NATO til å reagere hvis man ser sikkerheten til alliansense medlemmer truet. Polen, Slovakia, Ungarn og Romania er NATO medlemmer med direkte grensen til Ukraina; også Tyrka kan bli ramet av denne konflikten og da må Norge vise solidaritetet med andre medlemmer i alliansen. Man må derfor gjøre alt som er mulig for å stoppe denne konflikten før den utvikler seg til noe man mister kontroll med. Det er derfor viktig at Vesten - Norge inkludert - snakker med en stemme, fordømmer det som må beskrives som brudd på folkeretten og hjelper partene i denne konfliten med å finne en politisk løsning som alle kan leve med.HilsenJakub M GodzimirskiNUPI" Jeg (altså evans) tviler sterkt, sterkt, sterkt, sterkt på at det utvikler seg til 3. verdenskrig. Siste nytt er nå Den russiske Svartehavsflåten sier at ukrainske styrker på Krim må overgi seg innen klokken 4 i natt eller bli stormet, melder NTB. Edit: Rødt pga kopi fra NRK. Endret 3. mars 2014 av Evans
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2014 #3 Skrevet 3. mars 2014 Hva skjer her a´?? Verden står kanskje på randen av krig men på KG er dere kun opptatt av fuktighetskremer, rimming og ex-kjærester! Anonymous poster hash: 6a8e7...b61 10
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2014 #4 Skrevet 3. mars 2014 Jeg leser med store overskrifter på VG nå. At de spekulerer i om en 3. verdenskrig er i startfasen. Skal alt starte ved Krim-halvøya? Jeg har ikke vært på rep-øvelse på over 10 år, ble flyttet over til HV for et par år siden men har ikke fått fnugg av info hvor jeg skal møte opp i tilfelle krig. Hva er dette for noe?? Er ikke det norske forsvaret forberedt på noenting?? Anonymous poster hash: 6a8e7...b61 Det norske forsvaret har nok mer peiling på det enn akkurat deg Anonymous poster hash: 2e5b7...3be
Gjest Corto Maltese Skrevet 3. mars 2014 #5 Skrevet 3. mars 2014 (endret) Det kommer ikke til å bli noen 3 verdenskrig. Endret 3. mars 2014 av Rhaegar Targaryen 6
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2014 #6 Skrevet 3. mars 2014 Det norske forsvaret har nok mer peiling på det enn akkurat deg Anonymous poster hash: 2e5b7...3be Du sier det? Men hva skjedde i 1940 da? Ingen trodde det skulle bli krig i Norge da heller. Er ikke det skremmende at jeg som fortsatt tjenestedyktig ikke har fått info hvor jeg skal henvende meg om det evt blir krig? Da har jo man ikke noe forsvar... Anonymous poster hash: 6a8e7...b61 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2014 #7 Skrevet 3. mars 2014 Hva skjer her a´?? Verden står kanskje på randen av krig men på KG er dere kun opptatt av fuktighetskremer, rimming og ex-kjærester! Anonymous poster hash: 6a8e7...b61 Du glemte silikon og bryllupsfester. Anonymous poster hash: 7ed7e...2de 4
Gjest Gnosis333 Skrevet 3. mars 2014 #8 Skrevet 3. mars 2014 Hva skjer her a´??Verden står kanskje på randen av krig men på KG er dere kun opptatt av fuktighetskremer, rimming og ex-kjærester! Anonymous poster hash: 6a8e7...b61 Haha Fantastisk kommentar! Tror ikke det blir noen 3. Denne gangen heller...
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2014 #9 Skrevet 3. mars 2014 Norske kvinner er ikke så opptatt av krig og fred og sånt... Anonymous poster hash: 65d95...28d 3
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2014 #10 Skrevet 3. mars 2014 Norske kvinner er ikke så opptatt av krig og fred og sånt... Anonymous poster hash: 65d95...28d Jo, vi er opptatt av "og sånt". Anonymous poster hash: 7ed7e...2de 12
Tbag Skrevet 3. mars 2014 #11 Skrevet 3. mars 2014 Du sier det? Men hva skjedde i 1940 da? Ingen trodde det skulle bli krig i Norge da heller. Er ikke det skremmende at jeg som fortsatt tjenestedyktig ikke har fått info hvor jeg skal henvende meg om det evt blir krig? Da har jo man ikke noe forsvar... Anonymous poster hash: 6a8e7...b61 Norge har jo uansett så og si ikke noe forsvar lengre. Uten hjelp fra NATO hadde ikke norge klart seg mer enn maks noen dager i krig. 3
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2014 #12 Skrevet 3. mars 2014 Akkurat som Ukraina er Norge et land som grenser til Russland. Hvis Russland får krimhalvøya, så er kanskje Finnmark neste på listen? Dette er skummelt. Anonymous poster hash: 1f3dd...ee9 2
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2014 #13 Skrevet 3. mars 2014 Akkurat som Ukraina er Norge et land som grenser til Russland. Hvis Russland får krimhalvøya, så er kanskje Finnmark neste på listen? Dette er skummelt. Anonymous poster hash: 1f3dd...ee9 hva i alle dager skal russland med finnmark..? Anonymous poster hash: 0dbfe...e0d 20
Lanista1984 Skrevet 3. mars 2014 #14 Skrevet 3. mars 2014 Slapp nå av. Det blir ingen krig. Ingen vil ta sjansen. De foretrekker små kriger hvor de sender folk uten bakgrunn til områder med mange døde og flere og drepe. Og drepe de skal. For sitt land. I de små kriger er alt lov. Det blir ingen stor krig. Alle er for feige. Å drepe i smug er alt som skjer og vil skje. 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2014 #15 Skrevet 3. mars 2014 hva i alle dager skal russland med finnmark..? Anonymous poster hash: 0dbfe...e0d Mange viktige naturmineraler der. Anonymous poster hash: f2a43...55e 3
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2014 #16 Skrevet 3. mars 2014 Nei, det blir ingen 3 verdenskrig med russland og usa. Sjansen er større for at Nord-Korea og Kina barker sammen. Anonymous poster hash: f2a43...55e 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2014 #17 Skrevet 3. mars 2014 Mange viktige naturmineraler der. Anonymous poster hash: f2a43...55e Som de har mer en nok av i Russland allerede Anonymous poster hash: 75a8c...05f 4
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2014 #18 Skrevet 3. mars 2014 hva i alle dager skal russland med finnmark..? Anonymous poster hash: 0dbfe...e0d Joikaboller og scootersandwitch? Nei..så lenge EU, NATO og USA holder fingrene av fatet og lar Russland og Ukraina styre med sitt så blir det ingen storkrig. Blir spennende timer frem mot kl 0400 (om det virkelig stemmer). Vil ikke Ukraina gi seg, og la Russerne få styre som de vil på Krim, kan dette bli ille. Med en såpass stor befolkning (45 mill) må vi være forberedt på millioner av ukrainske flyktninger ta veien mot EU og vest-Europa. Anonymous poster hash: 65d95...28d
Gjest Evans Skrevet 3. mars 2014 #19 Skrevet 3. mars 2014 (endret) Joikaboller og scootersandwitch? Nei..så lenge EU, NATO og USA holder fingrene av fatet og lar Russland og Ukraina styre med sitt så blir det ingen storkrig. Blir spennende timer frem mot kl 0400 (om det virkelig stemmer). Vil ikke Ukraina gi seg, og la Russerne få styre som de vil på Krim, kan dette bli ille. Med en såpass stor befolkning (45 mill) må vi være forberedt på millioner av ukrainske flyktninger ta veien mot EU og vest-Europa. Anonymous poster hash: 65d95...28d Leste på NRK at Russland tilbakeviser ultimatumet som NTB meldte om. Spørsmålet er hvor langt dette kan gå før noen virkelig blander seg inn. En ting er trusler om utestenging av G8 og boikotter av ulikt slag, men jeg tviler på at ingen vil blande seg inn om Russland erklærer krig mot Ukraina, og faktisk gjennomfører angrep. Edit: VG skriver at det er forvirring rundt ultimatumet, så.. Endret 3. mars 2014 av Evans
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2014 #20 Skrevet 3. mars 2014 Som de har mer en nok av i Russland allerede Anonymous poster hash: 75a8c...05f Nei det er enkelte mineraler som kun finnes på Finnmarksvidda. Anonymous poster hash: f2a43...55e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå