Gå til innhold

Krav om bidrag og mine utgifter

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei

Har som forventet mottatt krav om beregning av bidrag

I den forbindelse lurer jeg på hvorvidt mine faste utgifter blir hensyntatt i denne beregningen

Jeg har 50% samvær

Har eget (belånt) hus og dermed husleie/lån på godt over 10000 pr mnd i tillegg til andre faste utgifter

Eks har så langt jeg vet i leid bosted rett over 5000 i husleie pluss andre faste utgifter

Jeg har hatt en del høyere inntekt og diff er vel 600 mot 300

Pr i dag har hun barnetrygden for begge barn

Jeg regner vel med at jeg vil måtte betale noe , men frykter hvordan jeg skal klare å sitte med alt om ikke utgifter blir tatt med

Noen som vet hva sen eventuelt blir ratt hensyn til , eller er det slik at jeg nå blir flådd ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

?? Skal vel ikke betale noe bidrag ved 50% samvær?? Og halve bernetrygden er vel din siden du har barna like mye som henne? Vet min mann sin eks får hele barnetrygden, forstår ikke hvorfor men de har nå blitt enige i det.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi har også 50/50 og da er det ikke noe bidrag fra/til noen av oss. Og vi får 970,- hver for det ene barnet vi har sammen.

Anonymous poster hash: 1f066...4c1
AnonymBruker
Skrevet

Hei

Har som forventet mottatt krav om beregning av bidrag

I den forbindelse lurer jeg på hvorvidt mine faste utgifter blir hensyntatt i denne beregningen

Jeg har 50% samvær

Har eget (belånt) hus og dermed husleie/lån på godt over 10000 pr mnd i tillegg til andre faste utgifter

Eks har så langt jeg vet i leid bosted rett over 5000 i husleie pluss andre faste utgifter

Jeg har hatt en del høyere inntekt og diff er vel 600 mot 300

Pr i dag har hun barnetrygden for begge barn

Jeg regner vel med at jeg vil måtte betale noe , men frykter hvordan jeg skal klare å sitte med alt om ikke utgifter blir tatt med

Noen som vet hva sen eventuelt blir ratt hensyn til , eller er det slik at jeg nå blir flådd ?

Her er det bare å betale å se glad ut. Hvis du er riktig heldig, ender du opp med å betale 5:6 av hva barnet koster i bidrag.

Er du mann så regnes selvsagt ikke dine boutgifter med. Du skal bare betale å se glad ut. Bo sier du? Skaff deg ny dame eller innfinn deg med å leie en liten hybel.

Anonymous poster hash: a0ac9...e38

Skrevet

Så lenge du har høyere inntekt enn henne, må du betale bidrag. Siden hun mottat BT, blir denne lagt på hennes, slik at hun får en høyere inntekt. Men jeg tviler på at det blir så mye å betale, min eks betaler 550kr....

AnonymBruker
Skrevet

Bidragsveilederen er en veldig fin ting ;)

Et kjapt søk på den hvor jeg antok barnet var født i 2008 viser at du skal betalte 1050 ved delt bosted, tok også høyde for at mor her mottar ekstra barnetrygd og har barnetilsynsutgifter.

For å få et nøyaktig svar så legger du inn egne opplysninger.

Anonymous poster hash: 967fd...392
AnonymBruker
Skrevet

Bidragsveilederen er en veldig fin ting ;)

Et kjapt søk på den hvor jeg antok barnet var født i 2008 viser at du skal betalte 1050 ved delt bosted, tok også høyde for at mor her mottar ekstra barnetrygd og har barnetilsynsutgifter.

For å få et nøyaktig svar så legger du inn egne opplysninger.

https://tjenester.nav.no/bidragsveileder/

Skrevet

Barna er født 2000 og 2002

Ingen utgift eller tilskudd av noe slag

Veileder fortelker meg at dette blir tøft

Fra 1200-1450 pr barn

AnonymBruker
Skrevet

Som bidragsgiver skal du betale differansen mellom samværet og inntekten.

Dvs. om dere har 50/50 fordeling, er ordningen slik at innteketen og samværet regenes med i utregningen.

50/50 ordning er vanskelig å få til, det vil alltid være en liten skjevet i henhold til samvær, altså den ene foreldren har barna mer.

Mens ved delt bosted deles utgifene likt, men den som tjener mest betaler altså differansen på inntekten.

Har dere delt samvær er det alltid kun differansen på inntekten som regnes, uansett om samværet er 40/60.

Bidragsmottaker blir beregnet med skattefordeler, utvidet barnetrygd, lønn og alle andre skattbare inntekter.

Bidragsgiver kan få redusert sitt bidrag dersom det er andre barn å forsørge i hustanden. Eller andre grunner som tilsier at man ikke oppnår full bidragsevne. Som f.eks studier.

Lykke til.

Anonymous poster hash: b8671...c32

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...