AnonymBruker Skrevet 3. mars 2014 #1 Skrevet 3. mars 2014 Først og fremst vil jeg si at dette ikke handler om spiseforstyrrelser og frivlig veknedgang. Så til poenget.Pga sykdom de(fastlegen ikke finner ut av hva er )greide jeg til slutt ikke å innta næring på egenhånd(for absolutt alt som kom inn,kom opp igjen,og det ble tøffere og tøffere å våge og innta næring)og det begynte å påvirke vekta. Så jeg ble da innlagt på sykehus på fredagen ,og fikk lagt ned en midelertidig sonde sånn at kroppen min fikk til seg næring.Jeg ble satt på en ganske lav dose(er det forresten det det heter?) med kalorier per døgn fordi det var vist ikke bra for kroppen eller noe sånt å pøse på med for mye(forsto ikke alt de sa,men det spiller vel egentlig ingen rolle).Og sikkert pga det lave næringsinntaket er jeg mye slapp og sliten,og har for det meste ligget i senga siden jeg kom hit påsykehuset. I løpet av disse døgna har jeg vel fåtti meg rundt 1600 kalorier,men ja det skal selvfølgelig økes og målet er jo å få meg opp i vekt. De tok en innkomstvekt på meg,og tok en ny måling i dag,men da hadde jeg jo ligget med denne næringen(det blir jo som væske) gjennom hele natta så i mitt hodet vil vel det tilsi at dette vil ha noe innvirkning på vekta(sies det ikke at en liter vann tilsier en kilo)...?eller er jeg helt ute og sykler?For i dag viste vekta 1,1 kilo mer enn innkomstvekta. Er dette egentlig helt "riktig" å tro at denne økningen av tallet er helt reelt.Ja jeg har ligget mye stille,men dog. Ja jeg vet jeg skal opp i vekt,og er ikke akkurat så besatt av dette tallet,men er redd for at jeg blir sendt hjem igjen hvis de forholder seg til disse tallene som reelle og kun har fokus på å få meg opp til en hvis forsvarlig vekt uten å prøve å finne ut av som egentlig er i veien og forårsaker det jeg sliter med. Prøvde å spørre litt her,og delte mine tanker rundt dette med vektøkningen,men fikk bare beskjed om at man skulle veie om morningen.og sånn var det. Anonymous poster hash: 5cd0e...c38
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2014 #2 Skrevet 3. mars 2014 I starten så får man sondeernæring i små doser via pumpe. Det fordi det ikke er alle som tåler sondematen godt, mange får diarè i starten. Hvor mye får du da? Hvor mange poser om dagen? En liten pose inneholder vel 500 ml og en stor 1000 ml. I starten er det normalt at 500 går inn på mange timer, da har kroppen tatt opp mengden væske ganske fort. Så det blir som å spist og drikke som vanlig å veie deg etter mange timer. Så spørsmålen blir jo når du fikk siste dose med sondemat og når du ble veid. De regner som oftest ut hvor mye kcal du trenger og hvor mye kcal du får. Så skal du legge på deg så og så mye etter en hvis tid. Anonymous poster hash: 08bb5...506
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2014 #3 Skrevet 3. mars 2014 I starten så får man sondeernæring i små doser via pumpe. Det fordi det ikke er alle som tåler sondematen godt, mange får diarè i starten. Hvor mye får du da? Hvor mange poser om dagen? En liten pose inneholder vel 500 ml og en stor 1000 ml. I starten er det normalt at 500 går inn på mange timer, da har kroppen tatt opp mengden væske ganske fort. Så det blir som å spist og drikke som vanlig å veie deg etter mange timer. Så spørsmålen blir jo når du fikk siste dose med sondemat og når du ble veid. De regner som oftest ut hvor mye kcal du trenger og hvor mye kcal du får. Så skal du legge på deg så og så mye etter en hvis tid. Anonymous poster hash: 08bb5...506 Hadde en dose inn på 750 ml,og når den var gått inn var det rett på vekta. Anonymous poster hash: 5cd0e...c38
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2014 #5 Skrevet 3. mars 2014 Om vekta var reel,eller om det var "væske" som gjorde vektøkningen. Anonymous poster hash: 5cd0e...c38
reiseglad Skrevet 3. mars 2014 #7 Skrevet 3. mars 2014 Klarer du å holde på det du drikker da? Kan du innta andre ting i tillegg til sondemat? Jeg tenker på ernæringsdrikker, får du det ned i tillegg?
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2014 #8 Skrevet 3. mars 2014 De kan jo ikke sammenligne to tilfeldige tall med et par dagers mellomrom. De er nødt til å veie deg jevnlig og se en økende vektkurve, ellers kan du jo fint hoppe minst et halvt kilo opp og ned alt ettersom når de veier i forhold til vektinntak og dobesøk. Anonymous poster hash: 7ece0...e2e
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2014 #9 Skrevet 3. mars 2014 De kan jo ikke sammenligne to tilfeldige tall med et par dagers mellomrom. De er nødt til å veie deg jevnlig og se en økende vektkurve, ellers kan du jo fint hoppe minst et halvt kilo opp og ned alt ettersom når de veier i forhold til næringsinntak og dobesøk. Anonymous poster hash: 7ece0...e2e Rettet opp en feil. Anonymous poster hash: 7ece0...e2e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå