Gå til innhold

Fartsbot.. holde det hemmelig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ei jente som fikk lappen for 2 måneder siden, og på fredag ble jeg tatt i fartskontroll. Kjørte 76 km/t i 60-sonen, og fikk dermed en bot på 4200 kr og seks prikker på førerkortet (dobbel prikkbelastning når man har førerkortet på prøve).

Jeg blir ofte ansett som å være "flink pike", jeg får gode karakterer på skolen, gjør og har aldri gjort noe galt eller ulovlig, har liksom alltid vært et englebarn. Likevel så klarte jeg å kjøre for fort, da... Det er jo greit nok det, bota er betalt. Men jeg lurer nå på om jeg skal holde dette hemmelig, eller om jeg skal fortelle det til foreldrene mine. Tror nok pappa kommer til å bli sint, siden han betalte alt med oppkjøring osv. Egentlig vil nok ingen av dem tro meg i første omgang hvis jeg forteller det. Det er veldig utypisk meg å gjøre slikt. Er også redd for at jeg ikke skal få låne bil mer og sånn, og at de på en måte skal bruke dette mot meg framover. Vet heller ikke om jeg skal si det til noen venninner eller kjæresten min, er så redd for at dette skal komme ut i offentligheten, da jeg ikke vil at noen skal ha inntrykk av at jeg er en slik person som kjører for fort og sånn.

Noen som har råd om hva jeg bør gjøre? Skal jeg bare late som ingenting?

En ting er nok helt sikkert, jeg kjører aldri over fartsgrensa igjen!!



Anonymous poster hash: 809ae...039
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hehe, jeg har vært i lignende situasjon som deg. Hadde hatt lappen i nesten et halvt år, fikk bot og seks prikker. Hadde planlagt å holde det hemmelig for foreldrene mine, men plutselig fikk jeg jo brev i posten om prikkbelastningen, men den politi-logoen på utsiden av konvolutten. Jeg hadde jo ikke tenkt på det... Mamma spurte om hvorfor jeg fikk brev fra politiet. Jeg er ekstremt dårlig til å lyve, klarer aldri å finne på en god løgn i forbifarta, så jeg bestemte meg for å bare fortelle det til dem istedet. De ble litt skuffa der og da, over at jeg ikke tok "bedre vare på" førerkortet jeg endelig hadde fått. Men nå, nesten to år etter, så snakker vi ikke om det lengre. Og hvis det tilfeldigvis blir nevnt, så ler vi bare av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme skjedde med søsteren min og. Hun ringte pappa i frustrasjon og pappa er en lett irritabel fyr så dere kan jo tenke dere den samtalen. Anywho, pappa ble fornøyd så lenge den ble betalt og hun fikk forsatt låne bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk også 6 prikker, med 6 mnd igjen av prøvetiden. For sikkerhetsskyld lot jeg bilen stå i 6 mnd. Orket ikke tanken på å miste lappen. :fnise: Altfor nervepirrende med 6 prikker, en liten uoppmerksomhet og du er fucked.

Deilig med 0 prikker dere?



Anonymous poster hash: 2e723...5d9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 38 og har hatt lappen siden jeg var 18. Aldri fått en eneste prikk :P

Hvor mange prikker skal til før førekortet ryker? 8? Da er det jo veldig kjipt å få 6 prikker. Du har jo fått deg en lærepenge. Trur det er like greit å bare fortelle det. Du har jo selv gjort opp for bota, og vil nok være veldig forsiktig etter å ha fått 6 prikker. For du har vel ikke lyst å miste lappen heller. Og det trur jeg nok foreldra dine også vil tenke.



Anonymous poster hash: fe4df...d95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en privatsak og noe de fleste ønsker å holde for seg selv. Helt greit å ikke si noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ei jente som fikk lappen for 2 måneder siden, og på fredag ble jeg tatt i fartskontroll. Kjørte 76 km/t i 60-sonen, og fikk dermed en bot på 4200 kr og seks prikker på førerkortet (dobbel prikkbelastning når man har førerkortet på prøve).

Jeg blir ofte ansett som å være "flink pike", jeg får gode karakterer på skolen, gjør og har aldri gjort noe galt eller ulovlig, har liksom alltid vært et englebarn. Likevel så klarte jeg å kjøre for fort, da... Det er jo greit nok det, bota er betalt. Men jeg lurer nå på om jeg skal holde dette hemmelig, eller om jeg skal fortelle det til foreldrene mine. Tror nok pappa kommer til å bli sint, siden han betalte alt med oppkjøring osv. Egentlig vil nok ingen av dem tro meg i første omgang hvis jeg forteller det. Det er veldig utypisk meg å gjøre slikt. Er også redd for at jeg ikke skal få låne bil mer og sånn, og at de på en måte skal bruke dette mot meg framover. Vet heller ikke om jeg skal si det til noen venninner eller kjæresten min, er så redd for at dette skal komme ut i offentligheten, da jeg ikke vil at noen skal ha inntrykk av at jeg er en slik person som kjører for fort og sånn.

Noen som har råd om hva jeg bør gjøre? Skal jeg bare late som ingenting?

En ting er nok helt sikkert, jeg kjører aldri over fartsgrensa igjen!!

Anonymous poster hash: 809ae...039

hoho! Kjipt da. Fortelle mamma & pappa? Ærlig talt. Du er myndig. De har vel ingenting med hvordan du kjører i trafikken. Eller..ser faren din har betalt hele moroa. Velvel. Kanskje en fordel å betale alt selv? ..så slipper en å stå i gjeld til noen.

Så nå må ts være virkelig på tå hev i 22 mnd fremover..

Tenk en kjip situasjon da. Du er i et kryss med høyreregel. Bilen A som kommer fra venstre er usikker (mange av de!) og kjører ikke, mens ts bestemmer seg for å ikke vente mer og kjører, men føreren av bil A ombestemmer seg plutselig og kjører...bæng!.....og ts mister lappen. Hehe. Tenkt på det ts? Skal bare en slik situasjon til og du vil nå miste lappen.

Anonymous poster hash: 77eed...ced

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hoho! Kjipt da. Fortelle mamma & pappa? Ærlig talt. Du er myndig. De har vel ingenting med hvordan du kjører i trafikken. Eller..ser faren din har betalt hele moroa. Velvel. Kanskje en fordel å betale alt selv? ..så slipper en å stå i gjeld til noen.

Så nå må ts være virkelig på tå hev i 22 mnd fremover..

Tenk en kjip situasjon da. Du er i et kryss med høyreregel. Bilen A som kommer fra venstre er usikker (mange av de!) og kjører ikke, mens ts bestemmer seg for å ikke vente mer og kjører, men føreren av bil A ombestemmer seg plutselig og kjører...bæng!.....og ts mister lappen. Hehe. Tenkt på det ts? Skal bare en slik situasjon til og du vil nå miste lappen.

Anonymous poster hash: 77eed...ced

Ja, jeg er klar over det. Er veldig forsiktig nå, og kjører ikke like mye som før. Kjører bare når jeg absolutt MÅ liksom. Dette er også noe av grunnen til at jeg kanskje burde sagt det til foreldrene mine, så de vet hvorfor jeg vil kjøre minst mulig. Jeg vet at jeg er myndig og at de ikke har noe med hvordan jeg kjører i trafikken, men når vi bor i samme husstand og er såpass nært innpå hverandre som vi er, så hadde det jo på en side vært greit at de visste om at jeg fikk bot. Hilsen TS

Anonymous poster hash: 809ae...039

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt lappen i under en måned og jeg natisk på dette med å passe på at jeg ikke kjører for fort. Selv om jeg elsker å kjøre fort og nå har ny bil... Til nå har det gått bra, holder meg i fartsgrensa og vet hvor fotoboksene er.

Men for ett par år siden hadde jeg surra med månedkortet mitt. Hadde ikke fornya det og selvfølgelig var det kontroll. Siden min mann og jeg sparte fælt den perioden for å ha råd til å gifte oss, så turde jeg ikke si noe... Selv om han er verdens roligste mann og aldri hadde blitt sint på meg. Det var bare så himla flaut. Jeg fortalte det vel ett år senere og da lo han bare...

Du er ett voksent menneske så du velger det selv. Vil anbefale deg å ikke lyve, men om du drøyer med å fortelle om det til etter du har gjort dine foreldre en kjempe tjeneste eller noe slikt, så er ikke det direkte feil;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde jeg var blitt tatt i fotoboks, så jeg ringte mamma og var helt hysterisk, mens hun bare lo :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde hatt lappen i noen mnd da jeg fikk 6500 i bot. Og to prikker (før de nye reglene kom).

Ville fortelle det til mamma og pappa, men syns det var grusomt flaut. De flirte av det, og vitset mye om det. Pappa foreslo jeg kunne tjene litt ekstra på å komme til dem å ta oppvasken da til 50 kr gangen eller var det 25 kr. Det ville bare blitt 130/260 gang.

Heldigvis lo de av det. Og vi har ledd av hvor dum jeg var etterpå :-)

Anonymous poster hash: cfd1f...7b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To tanker: Er du selvstendig, og føler at hemmelighold aldri vil skape et problem? La være å fortelle noe.

De facto er du vel fortsatt et barn som bor hjemme og lar pappa gjøre opp for deg. Da ville jeg absolutt ha vært ærlig.

Dattera mi holder på med førerkortet nå. Jeg forutsetter at hun er ærlig og åpen. Hun har ingen straff å frykte heller, det er hennes sak. Regner også med at læringseffekten er der. Og hun har betalt for lappen sin sjøl, flink pike.

Anonymous poster hash: aef39...722

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde jeg var blitt tatt i fotoboks, så jeg ringte mamma og var helt hysterisk, mens hun bare lo :fnise:

Det samme gjorde jeg, bare at når jeg sa i fra til moren min så sa hun at den eventuelle boten fint da kunne være hennes også for hun hadde kjørt litt for fort forbi samme fotoboks :P Ble ingen bot da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk også 6 prikker, med 6 mnd igjen av prøvetiden. For sikkerhetsskyld lot jeg bilen stå i 6 mnd. Orket ikke tanken på å miste lappen. :fnise: Altfor nervepirrende med 6 prikker, en liten uoppmerksomhet og du er fucked.

Deilig med 0 prikker dere?

Anonymous poster hash: 2e723...5d9

Veldig deilig :laugh: Bare en parkeringsbot på samvittigheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...