Gå til innhold

Røde prikker i huden

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg kom ut av dusjen så jeg at jeg har to små felt med rødlilla prikker i huden. Disse feltene befinner seg rett ved venstre armhule og litt nedover venstre overarm. Har prøvd å trykke et glass inntil de, men de forsvant ikke da. La meg tidlig i går på grunn av sterk hodepine, så det første som slo meg var hjernehinnebetennelse. Men da ville jeg vel vært utrolig stiv i nakken og ryggen? Har fremdeles litt vondt i hodet.

Har ikke termometer, og jeg syns det er vanskelig å selv kjenne om jeg har feber. Noen som vet hva dette kan være?

Anonymous poster hash: 80149...e73
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Dette (om det er som du beskriver) kan være petekkier, altså små, små blåmerker/blodutredelser som følge av sprukne blodkar, manglende blodceller (trombocytter eller blodplater) eller annen årsak til manglende hemostase (kroppens evne til å koagulere blod, slik at små blødninger både innvendig og utvendig stanses). Det kan være mange årsaker til dette, inkl som du selv foreslår hjernehinnebetennelse. Du trenger ikke nødvendigvis være stiv i nakken, men det er et vanlig symptom. Om du lett får blåmerker, og/eller har andre symptomer / det ikke forsvinner må du komme deg til legen for blodprøver og generell helsesjekk. Det er absolutt nødvendig for å kunne utelukke tilstander som trenger behandling.

Petekkier kan også være forbigående, feks på brystet etter hyppig oppkast (feks etter omgangssyke) som skaper økt trykk i huden. Dette vil da selvsagt forsvinne.

Røde prikker kan også være eksem, eller at kroppen rett og slett reagerer med hudutslett etter varmt vann i dusjen. De vil da forsvinne etter kort tid (minutter-timer) i normal innetemperatur.

Om du er bekymret, opplever andre symptomer, som manglende matlyst, feber, vektnedgang, hodepine (som jeg ser du beskriver), osv - kom deg til fastlegen pronto.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...